IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Пристанище Констанца е пред претоварване заради изтичането на зърнената сделка

Транзитът на украинско зърно през румънския порт ще бъде от решаващо значение

09:39 | 07.07.23 г.
Автор - снимка
Създател
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Нестабилната черноморска сделка за износ на украинско зърно превърна най-близкото пристанище Констанца в съседна Румъния в ключова алтернатива,за която се задава удвояване на обемите от рекордните години и закъснения на износа с месеци предвид наближаването на местната реколта, съобщи Ройтерс, като се позова на експерти от бранша и търговци.

Украйна, един от водещите износители на зърно и маслодайни семена в света, се оказа с блокирани черноморски пристанища след нахлуването на Русия през февруари миналата година. Тя възвърна достъпа си до три от пристанищата съгласно условията на сделка, сключено миналия юли с посредничеството на ООН и Турция, която беше удължавана три пъти, но изтича този месец.

Тъй като няма нови кораби, регистрирани по сделката от 26 юни насам, а евентуално ново удължаване на сделката не е сигурно, от Украйна казват, че транзитът през пристанище Констанца ще бъде от решаващо значение.

От началото на войната през 2022 г. румънското пристанище е обработило една трета от общия износ на зърно на Украйна, който се равнява на малко под 49 млн. тона.

Румънските пристанищни оператори са изпратили 8,6 млн. тона миналата година и 6,3 млн. тона през първите пет месеца на 2023 г., съобщават за Ройтерс от пристанищната администрация на Констанца. Пристанището е обработило общо 12,17 млн. тона зърно през първите пет месеца, което е скок от 21% на годишна база.

„Има предпоставки пристанище Констанца да постигне нов рекорд в трафика“, казват от властите.

В началото на войната около 700 ръждясали вагона блокират релсите на пристанището в Констанца и железопътната дейност е в застой. Само в рамките на миналата година Румъния отваря отново 47 товарни и пътнически железопътни връзки с Украйна и съседна Молдова, за да се възстанови работният процес.

Предвид огромните застрахователни премии за корабите, напускащи Одеса, и тези за престой в Инстанбул, Костанца се превръща в един доста по-удобен и бюджетен вариант за износ. В резултат на това пристанището може да бъде претоварено.

Цезар Георге от румънската консултанска компания AGRIColumn изчислява, че през сезон 2023/2024 г. през Констанца могат да бъдат изпратени до 27 млн. тона украинско зърно и маслодайни семена, дори ако зърнената сделка бъде удължена, като те ще се конкурират с 20-21 млн. тона от румънската реколта.

Комбинирането на двата потока ще увеличи почти двойно 25-те милиона тона зърно, които Констанца обработваше годишно в пиковия си период, което доведе до задръствания и закъснения.

„Износителите вече не подписват договори с Констанца за доставка за юли-август, няма повече място, очаква се да пристигне много зърно. Подписват се договори за доставка чак през септември", споделя пред Ройтерс Георге, който има десетилетия опит в търговията.

Пристанището има капацитет за съхранение от 2 млн. тона, но потоците трябва да бъдат строго разделени заради сертифицирането на произхода.

Същевременно Букурещ обмисля мерки, за да даде на румънските фермери по-голям достъп до Констанца, което би ограничило потока на украинско зърно.

Румъния е една от петте страни от източноевропейския съюз, които посрещнаха приток на украинско зърно след нахлуването на Русия, което накара Европейския съюз да вкара временни търговски ограничения.

Въпреки всичко украински анализатор на пазара на суровини смята, че проблемът ще има решение тази година, особено поради факта, че реколтата ще бъде по-ниска в резултат на войната.

„Тъй като имаме много по-малка реколта тази година, мисля, че можем да избегнем проблем с доставките“, казва украинският анализатор. „Част от тях ще мине през Констанца, Дунав и коридора, а друга ще отпътува с железопътен транспорт или камион директно за Европа“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 09:39 | 07.07.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Транспорт и инфраструктура виж още

Коментари

Финанси виж още