Забавянето на превозвачите по сухопътните граници се отразява върху цените на стоките в магазините, като най-чувствителни са бързооборотните стоки, каза пред Bulgaria ON AIR Николай Рашков от Съюза на международните превозвачи.
„Всички ние пазаруваме тези стоки в магазините и реално в момента плащаме между 15 и 18% повече от всички западноевропейски потребители“, каза той.
Ако забележите продуктите, които се продават на касите на магазините – от ножчета за бръснене до дъвки, това са стоки с много нисък праг на чувствителност на цената. Ако направите сравнение с тези стоки в нашите магазини и същите стоки в западноевропейски вериги – там те са по-евтини, посочи Рашков и уточни, че причина за това са именно разходите за транспорт.
Той нарече приемането на България в Шенгенското пространство „исторически момент“, но отбеляза, че за превозвачите като бранш нищо не се променя, а това е лошо и за потребителите.
Данни показаха, че българските превозвачи губят над 200 млн. евро годишно. По-стряскащото е, че ние продължаваме да губим тези пари вече 14-а година – откакто България е пълноправен член на ЕС, каза Рашков.
„Бидейки в сферата на услугите, когато транспортът се оскъпява за излишно чакане по границите, това нещо се прехвърля към нас като крайни потребители и плащаме по-скъпо в магазините“, каза той.
„Миналата седмица имахме дискусии с румънски превозвачи, които казаха, че на Русе от тяхна страна се чака над 2 дни. Ако вземем предвид разстоянието Русе-Букурещ, което е под 100 км, изчакването на стоки 2 дни е наистина безумие“, каза още Рашков.
Според Рашков контролно-пропускателните пунктове на сухопътните граници са „стопът на българската икономика“, защото на тях има изчакване.
За да илюстрира забавянията, той даде пример с превоза на стоки от Турция. „Имаме български камион, който товари там, стига на границата ни с нея, изчакването е средно около 2 дни, ако не преминава територията на България. След това отива в Русе и изчаква два дни и така средно сме убили 4 дни от седмицата. След това, преминавайки Румъния и стигайки границата с Унгария, обикновено там чакането е около ден – реално убихме 5 дни, което е работната седмица на всеки един от нас“, каза Рашков.
Той посочи, че така българските компании губят конкурентоспособност на европейските пазари, защото плащат повече за транспорт, а значение има и изчакването и времето, за което стоките ще стигнат до съответните пазари.
Рашков подчерта, че за него е задължително да има развитие по темата със сухопътния Шенген до края на годината. Според него политическата ситуация поставя целия български бизнес в безвремие и е важно страната да има здраво правителство.
При всички положения това ограничава растежа, каза той.
Още видеа гледайте в сайта на Bulgaria ON AIR.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа