Въпреки предизвикателствата секторите на бизнес авиацията в България и Румъния остават силни.
„България и Румъния разполагат с много развита индустрия, особено в автомобилното производство и електрониката, в допълнение към значително количество научни изследвания“, коментира Гарет Данкер, директор продажби в Euro Jet.
По отношение на развитието на бизнес авиацията България и Румъния следват примера на някои други европейски страни, където икономическият растеж също е стимулирал развитието на авиационния сектор.
„Развитието на бизнес авиацията в България и Румъния наподобява това, което видяхме в Полша преди няколко години“, изтъква Михал Вихровски, главен изпълнителен директор на базираната във Варшава консултантската фирма PMA Aviation. „Очаквам силен растеж през следващите години“, добавя той.
Икономиките както на Румъния, така и на България поддържат стабилна възходяща посока, което полага основите за силен растеж на броя на частните полети през следващите години, посочва Вихровски.
Повратна точка
Румъния и България станаха пълноправни членове на Шенген на 1 януари 2025 г., което представя огромни нови възможности за авиокомпаниите и операторите на наземно обслужване.
Тази интеграция в Шенгенската зона създава нови възможности за инвестиции в летищната инфраструктура и наземните услуги. За компании като Tiriac Air това означава потенциал за увеличен трафик и по-голямо търсене на първокласни FBO и услуги за консиерж.
Новите правила за влизане позволяват на летищата в България и Румъния да обработват същия трафик малко по-бързо.
„Ако повече хора могат да летят до и от дадена страна без митнически и имиграционни процедури, това ще доведе до по-малко време на чакане и по-голям капацитет на летището да обработва увеличен брой пътници“, изтъква Данкер.
Присъединяването към Шенген е мощен фактор, допринасящ за подобряване на летищната инфраструктура и бизнес авиацията в цяла Европа, а участниците на пазара в България и Румъния са прави, че това би могло да стимулира и тяхната дейност.
Нов старт
Като част от зоната за свободно пътуване в Европа се очаква България и Румъния постепенно да настигнат другите страни от ЕС по отношение на въздушния трафик и инфраструктурата.
Румъния е в добра позиция да се превърне в ключов логистичен възел в Източна Европа. Тази еволюция вероятно ще бъде подкрепена от целенасочени средства от ЕС, публично-частни партньорства и нарастващия интерес на световните авиационни играчи, които се стремят да разширят присъствието си в региона.
Все пак този оптимистичен сценарий за следващите години не се счита за гарантиран.
Пътническият трафик към България и Румъния през последните години беше донякъде ограничен поради близостта на двете страни до Украйна. Цените на енергията също са много по-високи в Югоизточна Европа поради връзката с украинската електропреносна мрежа. Това означава, че почти цялата електроенергия, използвана в Украйна за запълване на разликата между търсенето и предлагането, се произвежда в България и Румъния.
В сравнение с други страни от ЕС цените на енергията в България и Румъния са много по-високи. Освен това американските мита имат потенциал да засегнат силно Югоизточна Европа, добавяйки още един пласт несигурност за инвеститорите.
„Естествено, има опасения относно потенциално забавяне на икономиката поради продължаващото геополитическо напрежение и несигурността около митата“, коментира Данчев. „Въпреки това оставам оптимист относно общите перспективи. Ако приемем, че другите условия останат стабилни, България е в добра позиция за продължителен растеж и това от своя страна ще послужи като силен стимул за пазара на наземни услуги“, добавя той.


България е сред водещите държави в света по връзка с природата
Зеленски иска актуализиран план за мир с Русия до 10 декември
Младеж пусна кадри как се вози на покрива на автобус в София
Радев проговори дали и кога може да създаде партия
Полицията във Варна с важна информация за утрешния протест
Катар създава национална AI компания по примера на ОАЕ и Саудитска Арабия
Защо Русия е във възторг от стратегията за национална сигурност на САЩ
Джейми Даймън каза, че Европа има реален проблем
Банковото кредитиране у нас ще продължи да нараства, лихвите ще останат ниски
Избрано от Bloomberg Tech Лондон 2025
10 от най-великите творения на Zagato
Камионите Freightliner Cascadia ще виждат като хората
Вижте 128-годишната история на Rolls-Royce в 4-минутен клип
Без изненади - японски марки правят най-здравите нови автомобили
Създателят на Porsche Taycan поема Mercedes-AMG
Защо Ричард Гиър е получил 20-годишна забрана да бъде водещ на "Оскарите"?
Кели Кларксън най-лесно пише коледни песни
5 вълшебни билки, които спират косопада
Цветът на 2026 година е странен и успокояващ - разберете кой е той