През годините дейността на бизнес авиацията на Югоизточна Европа е ограничена само до няколко от най-големите летища в региона. Ситуацията бавно, но сигурно се променя към по-добро и се очаква неотдавнашното присъединяване на България и Румъния към Шенгенското пространство да стимулира допълнително положителната тенденция, предлагайки нови възможности за развитие за операторите на фиксирана база (FBO) и тези на наземно обслужване в целия регион, пише Business Airport.
Секторът на бизнес авиацията в Румъния се развива, регистрирайки нарастващ интерес както от местни, така и от международни играчи, коментира Александра Попа, търговски асистент на базираната в Букурещ авиокомпания Legend Airlines. „Наземните услуги са се подобрили, особено в големите летища, но последователността и качеството във всички съоръжения остават области за развитие“, добавя той.
Въпреки подобренията Румъния и другите страни от Югоизточна Европа като цяло все още нямат модерна летищна инфраструктура и квалифицирана работна сила.
„Летищната инфраструктура в Румъния и България се подобрява през последните години, особено в основните летищни центрове. Регионалните летища обаче все още са изправени пред множество предизвикателства, включително остаряла инфраструктура, сезонно търсене и недостатъчно използване“, посочва Венера Влад, старши банкер в Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР).
През последното десетилетие ЕБВР участва в модернизирането на летищата в региона с фокус върху подобрената оперативна ефективност, устойчивост и по-добро преживяване за пътниците. От 2020 г. насам ЕБВР е предоставила около 125 млн. евро за летище София (сега „Васил Левски“) в рамките на 35-годишно публично-частно партньорство.
Подобрения
Очаква се големите проекти за модернизация на летищата в София и Букурещ да се превърнат в модел, който да бъде възпроизведен и при по-малките регионални летища.
„Очаква се текущата модернизация на летище София да постави стандарт за устойчива и ефикасна летищна дейност в региона, вдъхновявайки подобни публично-частни партньорства в развитието на инфраструктурата“, подчертава Влад, добавяйки: „Забележително е, че българското правителство се стреми към потенциално изграждане на концесии и друга летищна инфраструктура“.
През последните години фокусът на инвестициите в Румъния се разшири отвъд Букурещ към ключови регионални летища като тези в Клуж, Яш, Брашов, Орадя и Крайова благодарение на комбинация от средства от Европейския съюз (ЕС), национални програми и местни бюджети, посочва Алина Билан, партньор в адвокатската кантора ONV LAW.
„От гледна точка на юрисконсулт, участващ в мащабни обществени поръчки и инфраструктурни проекти, промяната е значителна“, подчертава тя.
Според Билан достъпът до финансиране е променил ситуацията за регионалните летища. Много от тези съоръжения сега се възползват от обновени писти, терминали и навигационни системи, които са от съществено значение за увеличаване на свързаността и отключване на местния икономически потенциал.
Все пак остава предизвикателство осигуряването на постоянен капацитет за изпълнение на местно ниво и поддържането на предвидима регулаторна среда в подкрепа на дългосрочното развитие на инфраструктурата.
Досега има малко видими ефекти от подобрението на инфраструктурата на летището в София.
„Бяха направени амбициозни ангажименти относно растежа на трафика в София, но досега те все още не са довели до видими резултати“, коментира Михаил Данчев, генерален мениджър на Aviation Service, базирана в София компания за обработка на товари.
Летищата в Бургас и Варна се представят добре, въпреки че и двата обекта остават силно зависими от сезонните летни пътувания. Генерирането на целогодишен поток, особено в Бургас, продължава да бъде значително предизвикателство, добавя Данчев.
По думите му Пловдив притежава голям потенциал както за бизнес, така и за ваканционни пътувания. „Вероятно поради близостта си до София обаче, градът среща затруднения с привличането на значителен трафик“, изтъква Данчев.


Студентите в България отбелязват своя празник
Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
От 2600% печалба до 86% унищожение: най-горещата крипто сделка се срина
Търговците на облигации не се поддават на по-ниските лихви на Фед
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Repsol направи розово гориво за всички автомобили
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Миланската „Ла Скала“ откри сезона с руска опера
Израел обяви нова граница между страната и Ивицата Газа
Деветима от Реал загубиха от Селта на Бернабеу
Тристранката обсъжда днес новия вариант на Бюджет 2026
4,3 по Рихтер разлюля Западна Турция