IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Продажбите на оръжия в света растат въпреки проблемите с веригите за доставки

Продажбите на оръжия в световен мащаб се увеличават постоянно поне от 2015 г. насам, американските фирми генерират повече от половината износ

13:00 | 05.12.22 г.
Автор - снимка
Създател
Изтребител Rafale на Dassault Aviation Group. Снимка: EPA/JAGADEESH NV
Изтребител Rafale на Dassault Aviation Group. Снимка: EPA/JAGADEESH NV

100-те най-големи оръжейни компании в света са продали тежки оръжия и военни услуги на стойност близо 600 млрд. долара в годината, предшестваща войната в Украйна. Въпреки свързаните с пандемията смущения във веригите за доставки, характеризиращи се със закъснения и дефицит, световните продажби на оръжия са нараснали с 1,9% през 2021 г. до 592 млрд. долара в постоянна валута, става ясно от последния доклад на базирания в Стокхолм институт за изследване на мира SIPRI.

Подновеният ръст е по-висок от този през предходната година, но е под средното увеличение за четирите години преди коронавируса.

„Бихме очаквали още по-голям ръст на продажбите на оръжия през 2021 г. без продължаващите проблеми във веригата за доставки", заключава експертът на SIPRI Луси Беро-Судро. По-големи и по-малки компании съобщиха за прекъсвания през годината, а някои от тях, като производителя на самолети Airbus, съобщиха и за недостиг на работна ръка. 


Според доклада продажбите на оръжия в световен мащаб се увеличават постоянно поне от 2015 г. насам - годината, в която SIPRI за първи път успя да включи компании от Китай в ежегодно публикувания си списък. Между 2015 г. и 2021 г. продажбите на 100-те най-големи оръжейни компании са се увеличили с общо 19% във валутно изражение; данните за 2021 г. са най-високите, регистрирани от изследователите на мира, откакто базата данни е създадена преди около 20 години.

Корпорациите от САЩ отговарят за повече от половината износ

SIPRI включва всички продажби на тежки оръжия и военни услуги на военни клиенти в страната и чужбина. След 1,1% увеличение през първата половина на 2020 г. данните за продажбите отново се увеличиха с малко по-висок темп. При американските корпорации се наблюдава лек спад от 0,9 % до 299 млрд. долара, който SIPRI обяснява с високата инфлация в САЩ през изминалата година.

На 40-те листвани американски компании, включително петте най-големи, сега се падат общо 51% от всички продажби на 100-те най-големи корпорации. На второ място се нарежда Китай, където увеличението е силно и делът достига 18%, а далеч след него са Обединеното кралство (6,8%) и Франция (4,9%). Делът на Германия е 1,6%.

С минимално увеличение от 0,4% делът на Русия е бил 3,0% преди нахлуването ѝ в Украйна. Въпреки че според различни доклади руските оръжейни компании увеличават производството на оръжие заради войната в Украйна, те изпитват затруднения при снабдяването с полупроводници, пише SIPRI. Те са засегнати и от свързаните с войната санкции, се казва още в доклада.

 

Как точно ще се отрази войната в Украйна на глобалните показатели, вероятно ще стане ясно едва през следващата година. Но едно е вече ясно, пишат изследователите на мира: „Нахлуването на Русия в Украйна през февруари 2022 г. увеличи предизвикателствата пред веригата за доставки за отбранителните компании, не на последно място защото Русия е основен доставчик на суровини за производството на оръжие“. В доклада се посочва, че сред тях се включват например алуминий, мед, стомана и титан. Това в крайна сметка може да усложни усилията на САЩ и Европа за укрепване на армиите им и за попълване на запасите, след като те изпратиха на Украйна боеприпаси и друго оборудване на стойност милиарди долари.

SIPRI вижда две тенденции в Европа

„Ако прекъсванията във веригата за доставки продължат, на някои от най-големите производители на оръжие може да им отнеме няколко години, за да отговорят на новото търсене, създадено от войната в Украйна", казва изследователят от SIPRI Диего Лопес да Силва.

В Европа SIPRI наблюдава две тенденции: докато продажбите на военна аерокосмическа техника намаляват, продажбите при корабостроенето нарастват. По този начин европейските продажби в областта на отбраната се увеличават с 4,2% на годишна база до 123 млрд. долара, а тези на четирите публични германски корпорации Rheinmetall, ThyssenKrupp, Hensoldt и Diehl нарастват с общо 5,6% до 9,3 млрд. долара.

Airbus, номер 15 в класацията след 15-процентен спад в продажбите на оръжие, се счита от SIPRI за трансевропейска група. 

През 2021 г. 27 компании от Топ 100 са със седалище в Европа. Общите им продажби на оръжие са се увеличили с 4,2% в сравнение с 2020 г., достигайки 123 млрд. долара.

Повечето от европейските компании, специализирани във военната авиация, отчитат загуби за 2021 г., за които обвиняват прекъсванията на веригата за доставки, твърди Лоренцо Скарацато, изследовател от Програмата за военни разходи и производство на оръжия на SIPRI. „За разлика от тях европейските корабостроителници изглежда са били по-малко засегнати от последиците от пандемията и са успели да увеличат продажбите си през 2021 г.“. 

Войници от Командването на специалните сили на Бундесвера с щурмовата пушка Heckler & Koch G95 по време на учение. Снимка: Jens Büttner/dpa-Zentralbild/dpa Войници от Командването на специалните сили на Бундесвера с щурмовата пушка Heckler & Koch G95 по време на учение. Снимка: Jens Büttner/dpa-Zentralbild/dpa Dassault Aviation Group се противопостави на тенденцията в сектора на военната авиация. Продажбите на оръжия на компанията отбелязват рязко увеличение от 59% до 6,3 млрд. долара през 2021 г., което се дължи на доставките на общо 25 бойни самолета Rafale.

Greenpeace пък очаква, че продажбите на оръжие буквално ще експлодират след войната в Украйна. Експертът по сигурността на Greenpeace Александър Лурц предупреди, че тези пари (които са инвестирани в оръжие, б. ред.) ще липсват в области като социалното осигуряване, опазването на климата и образованието. 

„Оръжейните компании печелят цяло състояние от факта, че държавите разчитат все повече на военната си сила", обяснява Лурц. „В този процес се увеличава рискът от нови конфликти и войни, защото въоръжаването на едната страна е заплаха за другата“. 

Китайските компании са двигател на бързия растеж на продажбите на оръжие в Азия

Комбинираните приходи от продажби на оръжия на 21 компании от Азия и Океания, включени в Топ 100, достигат 136 млрд. долара през 2021 г. - с 5,8% повече, отколкото през 2020 г. Осемте китайски оръжейни компании, включени в класацията, имат общи продажби на оръжия в размер на 109 млрд. долара, което представлява увеличение от 6,3%. 

От средата на 2010 г. се наблюдава вълна на консолидация в китайската оръжейна индустрия, казва Сяо Лян, изследовател от програмата на SIPRI за военни разходи и производство на оръжие. „През 2021 г. това доведе до превръщането на китайската CSSC в най-големия военен корабостроител в света с продажби на оръжия на стойност 11,1 млрд. долара след сливане на две съществуващи компании“.

Комбинираните продажби на оръжие на четирите южнокорейски компании в Топ 100 нараснаха с 3,6% в сравнение с 2020 г., достигайки 7,2 млрд. долара. Това до голяма степен се дължи на увеличението на продажбите на оръжия на Hanwha Aerospace със 7,6% до 2,6 млрд. долара. Очаква се продажбите на оръжия на Hanwha да нараснат значително през следващите години, след като през 2022 г. тя подписа голяма оръжейна сделка с Полша след руската инвазия в Украйна.

Последна актуализация: 14:05 | 05.12.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Индустрия виж още

Коментари

Финанси виж още