След като стана ясно, че американската Honeywell Aerospace ще си сътрудничи със „Сигматек“ ЕООД в производството и ремонта на авиационни двигатели в Бургас, Investor.bg потърси повече информация по темата. В интервю за медията главният инженер на „Сигматек“ Димитро Федотов обяснява подробно дейността на компанията, както и на новото партньорство с Honeywell. Той коментира и връзката на българската фирма с украинската „Патон Турбайн Текнолоджиз“, чиято технология се използва в Бургас.
- По-рано тази седмица се появи информация, която беше отразена от българските медии, свързана с участието на американския производител на авиационни двигатели и авионика Honeywell Aerospace в извършването на различни дейности във връзка с производството и ремонта на авиационни двигатели в Бургас в партньорство със „Сигматек“. Може ли да разкажете повече за това сътрудничество?
- През 2024 г. американската компания Honeywell Aerospace стана стратегически клиент на „Сигматек“ ЕООД. На нашите производствени мощности се нанасят термозащитни покрития върху детайли на авиационни турбини на Honeywell Aerospace.
- Как ще бъдат разпределени работата и отговорностите в партньорството между Honeywell Aerospace и „Сигматек“?
Между Honeywell Aerospace и „Сигматек“ е сключен дългосрочен договор от вида „възложител-изпълнител". Към настоящия момент са завършени всички квалификационни изпитания, пробната партия компоненти е доставена в САЩ и след изследвания, които ще продължат 6-8 седмици, в началото на октомври тази година очакваме първите компоненти за започване на серийното производство.
Следващият етап в отношенията между дружествата, върху което вече се работи, е разширяване на номенклатурата на видовете покрития върху нови детайли и пълен комплекс ремонт на употребявани детайли.
- Ще ни разкажете ли повече за „Сигматек“? От публикуваната на сайта на компанията информация става ясно, че „Сигматек“ е сравнително нов бизнес, основан през 2017 г. като научно-изследователски и производствен комплекс, насочен към решаване на редица задачи, свързани с експлоатацията на авиационни, корабни и промишлени газови турбини.
- Историята на компанията започва през 1993 годна, когато американската компания „Пратт и Уитни“ създава с украинския Институт по електрозаварки Патон (Национална академия на науките на Украйна), съвместно предприятие в Украйна – „Пратт и Уитни Патон“ с цел разработка на технологии и оборудване за нанасяне на специални покрития. През 2013 г. американската компания продава дяловете си в предприятието и през 2014 г. контролният пакет става собственост на частен инвеститор. Към настоящия момент тези дялове са собственост на „Сигматек“ ЕООД.
През 2014 г. се прави ребрандинг и компанията вече е „Патон Турбайн Текнолоджиз“.
През 2015 г. е взето решение за строителство на нов завод в страна на ЕС. С тази цел през 2017 г. е регистрирано „Сигматек“ ЕООД. През 2018 година бе закупен имот от 20 000 кв. метра в „Индустриален и логистичен парк-Бургас“, извърши се проектирането и започна изграждането на „Научно-изследователски и производствен комплекс“.
Успоредно с това в Бургас пристигна група украински инженери и мениджъри, които организираха и започнаха работа с наличното към този момент оборудване – цех по нанасяне на термобариерни покрития в наети помещения на територията на „Промет стийл“- Бургас.
От 2021 година там се извършва серийно производство по обслужване на детайли за газови турбини SGT-800 на друг наш стратегически клиент - „Сименс Енерджи“.
- Какви дейности извършва „Сигматек“ в своя комплекс в Бургас?
- Основното направление на дейността е нанасяне на термозащитни покрития на компоненти на авиационни и промишлени турбини, съпътстваща научна и развойна дейност, проектиране и производство на промишлени електронно-лъчеви инсталации.
В производствените помещения с площ 12 000 кв. метра се изпълняват различни видове дейности:
- Нанасяне на защитни покрития по различни методи (EB PVD, VPA, HVOF, APS, Pt-Plating);
- Извършване на ремонт на компоненти на газови турбини (Laser / Electron Beam / TIG welding, HFIC, Vacuum brazing, Laser/EDM drilling, Vacuum/Air Heat Treatment, Shot Peening, Stripping, etc.);
- Производство на лабораторни и промишлени електронно-лъчеви инсталации за EBPVD.
Паралелно с вече започнатото серийно производство се извършват квалификационни работи по ремонт и нанасяне на покрития върху нови изделия за други четири компании възложители както за авиационни, така и за промишлени турбини.
- Какви са отношенията в момента между „Сигматек“ и „Патон Турбайн Текнолоджиз“?
- „Сигматек“ е собственик на 51% от дяловете в „Патон Турбайн Текнолоджи“. Двете фирми са в близко и непрекъснато сътрудничество. Това включва и производствена кооперация, и обучение на персонала, и научно-изследователска и развойна дейност в областта на разработката на нови видове покрития.
- По информация от 2018 г., когато е обявена инвестиция в размер на 30 млн. долара за изграждане на завода за производство и ремонт на компоненти за двигатели, развитието на проекта трябва да стане на три етапа. Успяхте ли да приключите този процес?
- Първоначалният инвестиционен план се наложи да бъде променен и адаптиран поради настъпилите общоизвестни събития, които рязко повлияха на бизнес средата в световен мащаб - първо пандемията от коронавирус, а след това и войната в Украйна.
Строителството беше разделено на два етапа - първи етап: напълно да се завърши и въведе в експлоатация промишлената сграда и оборудването, и втори етап: административната сграда за научно–изследователска и развойна дейност.
През декември 2023 г. беше издадено разрешение за ползване на производствената сграда и оборудването.
До момента извършените инвестиции са за над 30 млн. долара, което като информация е общодостъпно по съответния ред в Търговския регистър.
- С кои клиенти работите и как виждате развитието на пазара през следващите години на фона на ангажимента за преминаване на транспортния сектор, включително и авиационния, към по-екологични и нисковъглеродни горива?
Основните партньори на „Сигматек“ ЕООД сега и в близко бъдеще са: „Ханиуел“ (САЩ) – нанасяне на термозащитни покрития върху компоненти на авиационни двигатели и ремонт; „Сименс Енерджи“ (Швеция) – нанасяне на двуслойни системи топлоустойчиво покритие върху компоненти на промишлени турбини- генератори на електроенергия; ТЕИ (Турция) – нанасяне на термобариерни керамични покрития на компоненти на авиационни двигатели; „Еър Аллианс“ (САЩ) – нанасяне на термозащитни и термобариерни покрития върху компоненти на авиационни двигатели; ТОС (Сингапур) – сервиз и доставка на резервни части за електронно-лъчево оборудване, доставено по-рано от дъщерната компания; „Пратт и Уитни“ (САЩ) - сервиз и доставка на резервни части за електронно-лъчево оборудване, доставено по-рано от дъщерната компания.; „Мейер Тул“ (САЩ) - нанасяне на термозащитни и термобариерни покрития върху компоненти на авиационни двигатели.
Предвиждаме силно ускорен ръст на пазара на авиопревозите, който е съпътстван от липсата на високотехнологични процеси, каквито ние притежаваме. Преходът към различен вид горива практически не влияе на този пазар. При индустриалните турбини прогнозите и очакванията са същите, включително и поради тенденцията да се преминава към използване на нисковъглеродни видове гориво.
- Какви са плановете на „Сигматек“ за развитие през следващите години? Предвиждате ли инвестиции в разширяване на дейността?
- В близките две години ще реализираме напълно потенциала на вече направените инвестиции, като същевременно разработваме плановете за развитие и разширяване на дейността след 2026 г.


Трима се озоваха в арестите във Варна и региона заради наркотици
Арестуваха 33-годишен варненец за кражба
По 4987 евро от БВП се пада на човек от населението
НСИ: Работещите българи са 3, 726 млн. души
Осем пострадали при тежка катастрофа край Абланица
Airbus е на 133 самолета от годишната си цел
Gol.bg празнува: 20 години истинска спортна журналистика
Признаването на руската окупация ще отключи вълни от насилие далеч отвъд Украйна
Петролът поскъпва за 2-ри ден поред воден от перспективите за излишък на пазара
AI асистентите компенсират разликата между физическо и онлайн пазаруване
Малка кола на старо с автоматик – ето 4 сигурни предложения
Lexus LFA се завърна като... електромобил
Нова технология на Mercedes прави задните спирачки безсмислени
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Звездата от Mortal Kombat Кари-Хироюки Тагава почина на 75 г.
Правителството или ще се самосрути, или ще бъде срутено от ДПС
Защитата на Благомир Коцев обжалва размера на гаранцията му от 200 000 лв.
ПП внесоха вота на недоверие: Бъдещето принадлежи на младите
Пиян младеж предизвика катастрофа с двама пострадали