Израел разчита почти изцяло на вносен петрол и войната с „Хамас“ прекъсна основния терминал на страната в Средиземно море. Но правителството отдавна разполага с резервен план – тръбопровод с дължина от 254 километра, свързващ частта от израелското крайбрежие на Червено море с петролните рафинерии на страната, пише Bloomberg.
Петролопроводът „Ейлат-Ашкелон“ е построен в края на 60-те години на миналия век като съвместно предприятие с предреволюционен Иран, който има подчертано различни отношения с Тел Авив и днешната Ислямска република. За Израел маршрутът през пустинята Негев предлага начин за внос на петрол от Иран, без да се използва Суецкия канал. За Иран маршрутът също така позволява на неговия петрол да заобиколи канала, като в средиземноморските пристанища на Израел той се товари на други танкери за клиенти в Европа.
Днес тръбопроводната мрежа, собственост на Europe Asia Pipeline Co. , може да върви в двете посоки и има капацитет както за суров петрол, така и за рафинирани горива. След като петролът стигне до Ашкелон, поема по други тръби, които могат да го отведат рафинериите на Израел в Ашдод и Хайфа.
Стратегическото местоположение на петролопровода го е превърнало в предпочитан от петролните трейдъри маршрут. Trafigura е сред търговските къщи, които използват трасето, за да пренасят политически чувствителен износ от Кюрдистан в Северен Ирак на юг към глобалния петролен пазар.
Карта на основните маршрути в Израел за доставка на петрол и съответните терминали. Източник: Bloomberg
Вносът в Ейлат, пристанището, което се намира на тясната брегова линия на Израел в самия нос на залива Акаба, се забавя през последните години, защото Израел получава по-голямата част от петрола си през Средиземно море от черноморски износители като Казахстан и Азербайджан. Но това може да се промени.
Тази седмица танкерът Seaviolet плаваше нагоре към залива Акаба, натоварен с малко над един милион барела азерски петрол, който беше транспортиран на юг през Суец.
Вероятно подобни пътувания ще зачестят, тъй като конфликтът в Газа замъглява перспективите пред алтернативните доставки на петрол за Израел.
Investor.bg припомня, че през март тази година Саудитска Арабия и Израел се споразумяха за използването на петролопровода „Ейлат-Ашкелон“ за пренос на саудитски петрол до Червено море. Този маршрут може да бъде удължен със 700 км, за да достигне петролната рафинерия Янбу на Saudi Aramco, която се намира на брега на Червено море.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Евродепутат: Управляващите използват работещите българи като "дойна крава"
Ирина Шейк пак събра всички погледи
САЩ създава нова ударна сила с дронове в Близкия изток
Икономист: Младото поколение не иска да бъде управлявано
Кой би могъл да замести Николас Мадуро?