Китай като строи инфраструктура в Африка, управлява, а понякога и притежава големи дялове, разширява влиянието си и насочва търговските потоци, коментира в предаването „В развитие“ на Bloomberg TV Bulgaria Мария Адел Караи, асистент професор по глобални китайски изследвания как се приема китайското присъствие Африка. Според нея това създава и политическо влияние, и добри отношения с държавите, ако тези проекти са успешни.
Има проучвания, чиито данни показват как тези инвестиции в инфраструктура и в развитието на финансите в родните градове на местните лидери ги кара да са добронамерени и така държавата постепенно приема присъствието на Китай. "Има и икономическо, и политическо влияние, но засега не и военно", уточни още тя.
Експертът съобщи за проучвания, според които Западът все още е предпочитан от африканските страни, защото се смята, че има най-добрите държави. „Все още съществува идеята за "американската мечта", но все още няма идея за "китайска мечта". Китай се възприема позитивно, защото реализира инфраструктурни проекти, които западните и останалите държави не правят“, посочи Мария Адел Караи.
Според нея един от проблемите на китайските проекти е липсата на прозрачност. За всички тези сделки има притеснения относно доброто управление, правата на работниците, трудовите въпроси и околната среда. При някои инвестицията не може да се възвърне икономически, затова Китай отмени някои от проектите, които смята за финансово неизгодни.
Мария Адел Караи посочи, че много често Китай е единствената страна, която инвестира в подобна инфраструктура, затова и западните държави са доста притеснени заради разширяващото се присъствие и влияние на Китай в глобалния Юг и в Африка.
По думите ѝ, вече има нови инициативи, като новото глобално споразумение за инфраструктура и инвестиции, по идея на Джо Байдън. Една от тях е на Европейския съюз, който сложи началото на Глобалния портал. Страните на Евросъюза опитват да се състезават с Китай и правят опит да променят своя фокус, като отстояват човешките права, демокрацията и западните ценности, но „инвестират и в инфраструктура, което пренебрегваха през последните десетилетия“.
По отношение на инициативата „Един пояс, един път“, Караи отбеляза, че има завършване на много проекти, но други не постигнаха очакваното. И отбеляза, че в много от тях има изместването на фокуса от Западна Европа, която трябваше да е финалната дестинация на проекта, към Източна Европа, Африка, Латинска Америка и Русия.
Целия коментар може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "В развитие" може да намерите тук.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Новата реалност: Битка на дронове за небето над Украйна
Евродепутат: Управляващите използват работещите българи като "дойна крава"
Ирина Шейк пак събра всички погледи
САЩ създава нова ударна сила с дронове в Близкия изток
Икономист: Младото поколение не иска да бъде управлявано