Американският протекционизъм е особено видим в автомобилния сектор и вече се обсъжда премахване на европейските технически изисквания, за да се улесни достъпът на американски автомобили до пазара на ЕС. Така коментира проф. Димитър Хаджиниколов, преподавател в катедра "МИО и бизнес" в УНСС, последствията върху отделните отрасли при текущото напрежение между Съединените щати и техните търговски партньори в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.
Според него това не е класическа търговска война. „Вашингтон поставя ултимативни условия, докато другите страни търсят начини да се приспособят, отстъпвайки дотам, докъдето им е политически и икономически възможно“, обясни ученият.
За пример той даде обаче реални примери за европейската икономика, която посреща предизвикателствата на американските мита. "Германската автомобилна индустрия е сред най-засегнатите. BMW предвижда 30% спад на печалбата, Mercedes – около 50%, а Porsche – дори 75%. Италианските производители на автомобили и машини, както и френският химически износ, също ще понесат тежки удари. Митата се плащат основно от износителите, които са принудени да намаляват маржовете си, за да запазят пазарните си позиции“, прогнозира професорът.
Проф. Хаджиниколов подчерта, че що се отнася до постигнатото устно споразумение между Европейския съюз и САЩ, документът няма правнообвързващ характер – липсват подписи и ратификация. „Това усложнява бъдещата му реализация, защото европейските институции и 27-те държави членки трябва да минат през тромав процес на одобрение. Митническата част е само един пласт – по-деликатните теми за енергоносителите, инвестициите и стандартите излизат извън правомощията на Европейската комисия и ще породят допълнителни преговори“, обясни той.
Ученият напомни, че потенциалните 100% мита върху вноса от Индия, Бразилия и Китай също са централна тема. Той е на мнение, че подобен ход би означавал фактическа забрана за търговия и трудно може да бъде реализиран. „Възлов момент предстои около 7-8 август, когато изтича американският срок за Индия и Китай да преустановят вноса на руски енергоносители. Пекин и Делхи са силно зависими от руския петрол и газ и е малко вероятно да се откажат“, очерта напрежението около предстоящите събития професорът.
Защо е възможно да видим преместване на части от производството на японски компании на американска територия? Как ще се разреши търговският конфликт с митата и къде може да има изненади? Кой е победителят от сделката между ЕС и САЩ? Каква преговорна тактика следва администрацията от Вашингтон?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да гледате тук.


Къде са най-опасните пътни отсечки във Варна
Унгарската МОЛ иска да купи чуждестранните активи на "Лукойл"
Защо плащаме скъпо за храна с неясен произход?
Освен че няма риба, намаляват и рибарите
Наша съседка е най-доброто място за пенсиониране
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
Hensold очаква до 10-15г военните разходи да продължат
Hensold подкрепя някои доставчици на автопроизводителите в Германия
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Pininfarina възроди първото поколение на Honda NSX
Японски компании съдят администрацията на Тръмп заради митата
Bosch и Maserati ще спасяват ДВГ с водород
Османската династия ще съди турчин, живеещ в САЩ, представящ се за османски принц
3 зодии с шанс за изненадващи парични постъпления около пълнолунието на 4 декември
Аманда Сейфрид на 40 - актрисата блесна до Сидни Суини на червения килим
Суперхрани, които са бюджетни
Тайланд разреши алкохола от 14 до 17 часа