Големите пивоварни все повече говорят за безалкохолна бира. Carlsberg, Heineken, Anheuser-Busch InBev, Molson Coors и японската Asahi се разширяват в ниско- и безалкохолните продукти, прицелвайки се във все по-загрижените за здравето си потребители и поколението Z (родените от средата на 90-те до 2010 г.). Бумът обаче изглежда сравнително малък, а ако стане по-голям, може да се намесят и компании извън пивоварния сектор, пише Ройтерс.
Потребителите стават все по-внимателни към здравето си и консумирането на големи количества алкохол не пасва на този начин на живот. В скорошно проучване във Великобритания 36% от анкетираните хора на възраст под 25 години казват, че не употребяват алкохол. Точно както тютюневите групи се пренасочват към бездимни и безникотинови продукти, така и пивоварните се борят, за да запазят значимостта си.
Един актуален пример за тази тенденция е решението на Carlsberg да похарчи 4,2 млрд. долара за компанията за безалкохолни напитки и готови премиум коктейли Britvic.
Специфичният фокус на пивоварните върху безалкохолната бира започна през 2017 г. През тази година Heineken и собственикът на Budweiser AB InBev представиха серия от брандове, включително Heineken 0.0, Corona Cero и безалкохолната версия на Leffe Blonde. Carlsberg също има безалкохолни версии на Kronenbourg 1664 и Tuborg. Вериги супермаркети като Walmart, Tesco и Carrefour заделят цели рафтове за безалкохолни бири, а баровете сега излагат на показ широка селекция от варианти.
Броят на потенциалните потребители се разширява бързо. От 2020 до 2023 г. броят на употребяващите безалкохолна бира в САЩ се е увеличил от 0,6% от пълнолетното население до 5,2%, показва доклад на YouGov. Тези потребители са особено доходоносни. Четирима от всеки петима потребители, употребяващи безалкохолна бира, са под 44 години, а почти две трети са с месечен разполагаем доход от над 1000 долара.
За пивоварите новият, разширяващ се пазар идва в добър момент. В САЩ и Европа – най-големите пазари – обемите намаляват. Големите компании за бира печелят по-малко. През 2023 г. Heineken отчете оперативен марж от малко над 14,5% - стръмен спад спрямо 17-те процента отпреди пандемията, тъй като разходите за суровини и заплати се вдигнаха.
Има една уловка и тя е, че пивоварните ще трябва да си платят, за да влязат в играта. Heineken USA е похарчила 50 млн. долара за реклама през 2020 г. и е раздала 10 млн. мостри на американския си пазар. Наскоро тя сключи спонсорска сделка с Формула 1 на стойност 300 млн. долара, за да рекламира безалкохолната си бира.
Агресивният маркетинг отчасти е необходим, тъй като безалкохолните бири се продават трудно. Първоначалните потребители бяха отблъснати от неприятен вкус заради нуждата продуктът да се нагрее, за да се изгори алкохолът. За съжаление, това премахваше и естествения аромат на хмела, който дава на бирата отличителния ѝ вкус. През последните години пивоварите наляха пари в проучвания и развитие, което направи вкуса на продуктите по-добър.
Да вземем Heineken. Миналата година нидерландската група плати акцизи за около 6 млрд. евро върху алкохолната си бира. Тези акцизи се плащат по екологични причини, както и за облагане на алкохола. Представете си, че в дългосрочен план производителят на стойност 42 млрд. евро може да продава безалкохолните си напитки на същите цени и да превърне всичките си продажби за 242 млн. хектолитра бира в безакцизни, безалкохолни продукти. Дори да продължи да плаща две трети от сегашните акцизи, компанията може да спести 2 млрд. евро, добавяйки ги към оперативната печалба за 3,2 млрд. долара от миналата година – увеличение от 63%.
Инвеститорите може би вече залагат на това бъдеще. Акциите на Heineken, пазарния лидер в безалкохолната бира, се търгуват на цена 18 пъти над очакваната цена за 2025 г. За сравнение, съотношението при AB InBev е само 15 пъти, а при Molson Coors – само 8 пъти.
Има два основни проблема. Единият е, че пазарът на ниско- и безалкохолна бира, с продажби за 13 млрд. долара, все още е миниатюрен в сравнение с продажбите за над 100 млрд. долара, направени от трите най-големи пивоварни. Другият е, че купонът скоро може да стане твърде пренаселен.
Макар че Coca-Cola и PepsiCo нямат необходимото ноу-хау, за да произвеждат бира, нищо не ги спира да купят по-малки пивоварни и да се конкурират с установените производители на пивото. Американската компания за безалкохолна бира Athletic Brewing, миналата година получила оценка от 500 млн. долара, се разширява бързо на местния пазар и през 2023 г. подписа сделка, давайки ѝ достъп до 5000 британски обекта. Лондонската Lucky Saint е четвъртата по популярност безалкохолна бира на британския пазар, показват данни на NIQ.
Колкото по-пренаселен става пазарът, толкова по-трудно е за пивоварите да постигат целите си. AB InBev си постави цел 20% от обема ѝ да бъде от ниско- и безалкохолна бира до 2025 г., но в годишния си доклад за 2023 г. казва, че няма да изпълни тази цел.
В същото време анализатори се питат дали японската Asahi може да постигне целта си да генерира половината от продажбите си на напитки с ниско съдържание на алкохол или без такова до 2040 г. Миналата година тези напитки формираха само около 10% от продажбите ѝ.
Секторът на нискоалкохолните напитки може тепърва да спаси пивоварните, докато и когато потреблението на алкохол намалее. В момента обаче не е ясно дали това ще стане бързо. А ако все пак се случи, някой друг може да грабне халбата им.


Тъжна вест! Почина един от най-големите архитекти в историята
Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Божидар Божанов: По всичко изглежда, че провокаторите са действали с МВР
Разходите за заплати нарастват с около един милиард евро
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”