Обратните мита, които ще наложи Европа, ще рефлектират върху цената на ядките на пазара и това няма как да не увеличи цените на продуктите. Това прогнозира Росен Недев, съосновател на фирмата Valnuts, в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.
Той посочи, че американските мита се отразяват на пазара, защото САЩ са голям производител на фъстъци и бадеми. „Гърция и Испания също са сред производителите на бадеми, като Valnuts използва американска суровина, защото качеството ѝ е много високо“, уточни Недев.
Той напомни, че при предишния си мандат Тръмп също беше наложил мита за ядките и при ответната реакция на Европа загуби пазари.
„Покрай дубайския шоколад много хора научиха за продуктите с шамфъстък. Това породи недостиг на суровината. Иранският шамфъстък е един от най-качествените. По-богат е на мазнини и това позволява по-лесно да се превърне в тахан“, коментира гостът във връзка с тънкостите в производството на тахан – здравословен продукт, който се произвежда от препечени, олющени или смлени различни видове ядки.
Според съоснователя на Valnuts нарязаните и калибрираните ядки са суровината с най-голям обем на пазара, тъй като е насочена към хранително-вкусовата промишленост. „Това е предпочитан продукт за много пекарни и сладкарници. От друга страна, таханите вече изнасяме и в Румъния, предстои износ за Хърватска и Близкия изток“, съобщи Недев.
По думите му, за да бъде едно производство „био“, е нужна по-добра инфраструктура. Той заяви, че до няколко месеца ще влезе в експлоатация новата сграда на фирмата, където ще приготвят тахани и кремове като първи биопродукти на Valnuts.
„В момента таханите, маслата и кремовете се продават в специализирани магазини в България. Участваме в изложения в Близкия изток, където интересът е голям“, обясни Недев и добави, че интересът към тахана като здравословен продукт расте, защото се усвоява много лесно, а може и да бъде вкаран в печива, дресинги и сладкиши.
Какви са спецификите при производството на ядкови тахани? Какви сортове от бадеми търсят клиентите? Достатъчни ли са ядките с български произход? Как се осигурява суровина и какви са предизвикателствата на веригата на доставки? Как се правят анализи и какви сертификати съпровождат продуктите? Разрастват ли се площите с лешникови насаждения с европейски проекти?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да гледате тук.