IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Waymo и Daimler Truck тестват напълно роботизирани камиони в Тексас

Дъщерното дружество на Google и производителят на камиони искат да докажат по американските магистрали, че напълно автоматизираните камиони са бъдещето

14:14 | 24.08.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
Камион на Waymo. Снимка: Компанията
Камион на Waymo. Снимка: Компанията

Дъщерното дружество на Google Waymo и германският производител Daimler Truck започват изпитания на напълно автоматизирани камиони, обявиха двете компании на виртуална пресконференция. Камионите от марката Freightliner на Daimler трябва да се движат автономно на известното на жаргонния език "ниво 4".

През 2020 г. Daimler Truck сключи партньорство с Waymo за разработване на напълно автоматизирана платформа за камиони. Засега Waymo е известна най-вече със самоуправляващите се таксита, които компанията тества във Финикс и Сан Франциско.

Камионите Freightliner, оборудвани с многобройни сензори, ще се тестват на обществени пътища в района на Далас, Тексас, и Финикс, Аризона. Очаква се изпитанията да започнат през следващите седмици, пише германският всекидневник Handelsblatt. За тази цел Waymo изгражда обект в Далас, който ще служи като крайна точка на маршрутите за камиони без шофьори и ще улеснява оценяването. Това е първият подобен персонализиран център в САЩ, както отбелязва търговският портал Truckinginfo.

Все още обаче има многобройни пречки за преодоляване. Например излишните технически и сензорни системи изискват повече енергия и допълнително увеличават теглото на тежките камиони.

Спирачните и кормилните системи са двойно проектирани, за да се намалят до минимум източниците на грешки. Инсталирани са няколко пакета сензори за радар, лидар и камера, които напомнят на допълнителни външни огледала. Освен всичко друго има и два лидарни сензора от последно поколение и още един лазер за виждане на близки разстояния. Камерите могат да покриват площ до един километър. Камионите на Daimler трябва да отговарят на повече от 1500 функционални изисквания на Waymo.

„Daimler разполага с технологии, производство и възможности за тестване, каквито никоя друга компания за автономни превозни средства няма", каза Джейсън Дигранде, главен технически директор на Waymo. А Суман Нараянан, главен инженер на Daimler Truck North America, добавя: „Партньорството ни с Waymo предлага уникална възможност да обмислим нови технологии", като например привличането на външен експертен опит.

Целта е системата да работи поне толкова добре, ако не и по-добре, от шофьор човек, казват партньорите. По този начин се очаква бройката от 4000 смъртни случая през 2020 г., свързани с произшествия с камиони само в САЩ, да намалее значително

Свещеният Граал на автомобилната индустрия

Самоуправляващият се камион е нещо като Свещеният Граал на логистичната индустрия и най-важната технология на бъдещето, дори преди електронната мобилност или водородното задвижване. От бранша се надяват, че в бъдеще камионите ще могат сами да доставят стоки и по този начин ще се намали делът на празните курсове, който в САЩ се оценява на една трета.

Последното е особено важно, когато се вземе предвид недостигът на шофьори на камиони: според последните оценки в САЩ липсват 80 хил. шофьори. На фона на недостига в цялата страна през пролетта Walmart трябваше да увеличи заплатите на своите шофьори на камиони до 110 хил. долара годишно.

Според консултантската фирма Berylls се очаква още през 2030 г. камионите без водач да представляват около 10% от продажбите на камиони. Автономните камиони ще помогнат на транспортната индустрия да се пребори с нарастващия недостиг на шофьори в световен мащаб, като същевременно ще ѝ спестят около една пета от разходите, пишат експерти от бранша в оптимистично проучване, публикувано във вторник. Само петте най-големи технологични компании в САЩ, специализирани в тази област - Waymo, Tusimple, Aurora, Embak и Plus - са набрали 5,6 милиарда долара от инвеститори през миналата година.

Нито един производител все още не е намерил идеалния път към автономното шофиране. На карта са заложени човешки животи и много пари, а редица разработки отнемат повече време, отколкото се очакваше преди няколко години. Това се вижда и от примера с Waymo и Daimler Truck. Един от нерешените проблеми например е снеговалежът, поради което камионите на Waymo се тестват само в слънчевите щати на САЩ. Тези и други проблеми трябва да бъдат решени в рамките на следващите пет години, а компанията била наясно с обхвата на предизвикателството.

Богатият опит на компанията в областта на автономните таксита би трябвало да помогне. Ясно е също така, че при всяко тестово шофиране зад волана ще стои човешки водач. Автопаркът все още се управлява от Waymo. Но в бъдеще клиентите ще купуват камиони на Daimler, включително системата на Waymo за автономно шофиране. Въпреки това ще мине известно време, преди камионите да бъдат тествани в Европа, казва Дигранде.

Последна актуализация: 08:30 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Новини виж още

Коментари

Финанси виж още