В началото на пълномащабната война в Украйна Западът наложи редица санкции срещу юридически лица и срещу олигарсите, свъразни с Владимир Путин, в опит да бъде оказан натиск върху вътрешния кръг на руския президент и сложен край на бойните действия, пише в коментар Financial Times. Някога кадрите с блокираните свръхлуксозни яхти, чиято цена понякога надхвърля няколко стотици милиони долари, бяха сочени като триумф за западните държави, а самият министър на транспорта на Великобритания Грант Шапс, който по-късно оглави Министерството на отбраната, водеше една от операциите в Лондон.
Някои от олигарсите успяха да "спасят" яхтите си - например Роман Абрамович изпрати двете си суперлуксозни лодки, едната от които притежава и система за противовъздушна отбрана, към Турция и до днес те не са иззети от властите.
Месеците минават, войната е още далеч от своя край и разходите за поддръжката на луксозните активи - яхти, имения, частни самолети и лимузини, повдигат все повече въпроса какво да се прави със замразените активи на олигарсите. За Запада решението на този казус ще е истински тест как работят санкциите срещу Русия, посочва още FT.
Адвокатите на руснаците, засегнати от санкциите, наричат изземването на активите "модерно пиратство". И водят съдебни битки за премахване на санкциите.
Един от примерите какви главоболия предизвикват замразените активи на руснаците е яхтата"Амадеа", блокирана от американските власти във Фиджи през 2022 година. Според данни от регистъра лодката е върхът на кича - на борда ѝ има пиано с 24-каратови златни педали, басейн със сцена за DJ партита и т.н. На борда бяха открити рисунки на Микеланджело и яйце на Фаберже, за което по-късно се разбра, че е имитация.
Яхтата беше прехвърлена от Фиджи в Сан Диего, а престоят ѝ коства 9 млн. долара годишно, които се плащат от властите в САЩ. FT отбелязва, че яхти като "Амадеа" имат високи разходи за поддържане - за престоя в пристанищата, за периодичното почистване на корпуса и двигателите, заплатите на персонала, които трябва да бъдат платени, за да запазят стойността си.
18 млн. евро пък струва поддържането на една от най-големите яхти в света - собственос тна Андрей Мелниченко, която се намира в пристанището в Триест. Адвокатите на Мелниченко коментират, че той не е собственик на яхтата. Контролът върху нея е на фонд, който няма връзка с него.
Собственик на яхтата "Амадеа" е роденият в Дагестан Сюлейман Керимов, чийто бизнес е свръзан с добив на злато. Оттогава той отхвърля връзки с режима на Путин и настоява санкциите срещу него да бъдат отменени. Властите в САЩ пък опитват да продадат яхтата, за да не плащат разходите за поддръжката. Но се изправят пред друг проблем - как да докажат собствеността.
Собствеността на яхтите често те се управлява от фондове, за които е трудно да се проследи чии са. Министерството на правосъдието има доста доказателства, "Амадеа" е собственост на Керимов, за това, сочейки разходите, които прави семейството му за поддържането на яхтата и заявките за ремонти, правени от децата му.
В опит да бъде спасена яхтата в САЩ се появи друг руски олигарх - Едуард Худайнатов, бивш ръководител на "Роснефт", който заяви, че той е собственик на "Амадеа" и поиска да си я прибере, защото срещу него няма наложени санкции. Сагата около притежаваните от Худайнатов яхти се заплита още повече, когато се появиха документи, че мистериозната "Шехерезада" е негова, което обаче той отрича.
"Шехерезада" е една от най-дългите яхти в света. Стойността ѝ се оценява на 700 млн. долара и в момента е задържана от властите в Тоскана. Според организацията на Алексей Навални лодката е собственост на самия Владимир Путин, посочвайки че екипажът е съставен от агенти на ФСБ.
Има риск и от физически нападения над тези яхти - иззетата в Испания лодка на Александър Михеев, ръководител на оръжейната компания "Рособоронекспорт", яхта за малко да бъде потопена от украински механик, който е бил част от екипажа.
Властите в Лондон пък се опасяват, че блокираната на пристанището на Канари Уорф яхта Phi може да създаде реална опасност за района. На борда ѝ има 60 хил. литра дизел и ако противопожарната система се повреди, това може да се окаже много опасно и за околната среда и при пожар.


41 пияни или дрогирани водачи спипа КАТ за ден
МОСВ започна спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Тежка катастрофа по пътя София-Варна днес
Над 20 автомобила спукаха гуми на родно шосе само за 24 часа
НОИ одобри Бюджет 2026
Нобелов лауреат за мир: Иран използва екзекуциите като „инструмент за репресии“
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Сигурността на Израел се нуждае от по-малко оръжие и повече диалог
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
Делян Добрев: Предишният вариант не беше бюджетът на ГЕРБ
Пострадали от наводнението в Бургаско: Причина са изсечените гори в Странджа
В понеделник се очаква да започне евакуация на кораба "Кайрос" край Ахтопол
Проблемът със Закона за доброволчеството продължава да е голям
преди 1 година Искате луд сeкc за 3 чaса, силна еpeкция, продължителна липса на еякyлация и повишен тeстостеpон! Сега е възможно и бeзoпасно, лично го изпpобвах! И прочетох за този метод тук:-- https://***/woodman отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година Разсмъря се на пръъъдня и/или кисело зеле. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 година накарайте ги да си ги купят отново и дайте парите на украинците ... :))) ... нали сега в Азия печелят в пъти повече ... отговор Сигнализирай за неуместен коментар