Големите музикални компании преговарят за лицензионни споразумения с два стартъпа, които може да създадат нов прецедент за начина, по който се използват песните и се плаща на изпълнителите за ремикси, генерирани от изкуствен интелект, пише Wall Street Journal.
Universal Music Group, Warner Music Group WMG и Sony Music Group искат да получават компенсация от стартъпите Suno и Udio, когато музика на изпълнители, които те представляват, се използва за обучение на генеративни модели на изкуствен интелект (AI) и за създаване на нова музика, посочват запознати източници.
За да се определи колко трябва да се плати на изпълнителите и лейбълите, компаниите искат от стартъпите да разработят технология за снемане на отпечатъци и атрибутиране – подобна на идентификатора на съдържанието на YouTube – за да следят кога и как се използва дадена песен, казват източниците.
Освен това музикалните компании искат да бъдат активни участници в свързаните с музиката продукти, които пускат AI компаниите, включително да имат право на глас по отношение на това кои продукти се разработват и как работят.
Компаниите представляват някои от най-популярните изпълнители, като Тейлър Суифт, Дрейк и Ед Шийран. Новината за преговорите беше съобщена по-рано от Bloomberg.
Преговорите са сигнал за това как звукозаписните компании, подобно на филмовите студия, издателите на книги и новинарските организации се опитват да се защитят от заплахата, която генеративният AI представлява за техния бизнес, като същевременно създават нови източници на приходи.
Асоциацията на звукозаписната индустрия на Америка подаде през юни миналата година съдебен иск срещу Suno и Udio, твърдейки, че стартъпите нарушават авторските права на изпълнителите и лейбълите.
Suno заяви, че технологията ѝ създава ново съдържание, а не запаметява или пресъздава вече съществуваща музика. Udio заяви, че целта на обучението ѝ е да развие разбиране за музикалните идеи, които не са собственост на никого, и че разполага с филтри, за да гарантира, че моделът ѝ не възпроизвежда произведения, защитени с авторски права, или гласове на изпълнители.
Както лейбълите, така и стартъпите сега са нетърпеливи да се споразумеят за лицензионните права предвид по-несигурната регулаторна среда и натиска от страна на инвеститорите за разработване на търговски рамки за използване на музика в продукти с генеративен изкуствен интелект.
Уволнението на директора на Службата за авторско право на САЩ Шира Пърлмутър от администрацията на Тръмп миналия месец засили сериозно тревогите на музикалния бизнес, че Белият дом ще облагодетелства технологичните компании в споровете относно AI и авторското право.
Всеки лейбъл преговаря със стартъпите поотделно, а разговорите са на различен етап от развитието си, казват източниците.
Пречка за лейбълите е как да постигнат търговски условия за мащабно лицензиране на каталозите си по начин, който не само да защитава работата на изпълнителите, но и да получи широка подкрепа сред музикантите, някои от които може да са предпазливи.
Лейбълите търсят разпоредби, според които изпълнителите да могат да се откажат от определени случаи на използване.
Всяко лицензионно споразумение вероятно ще включва уреждане на делото между двете страни и ще изисква изплащане на определена сума за обезщетение за досегашното използване на музиката. Споразуменията вероятно ще включват и участие на музикалните компании в AI компаниите.
Музикалните компании често придобиват дялове като част от лицензионни споразумения със стартъпи. Universal, Warner и Sony имаха дялове в Spotify, когато услугата за стрийминг на музика стартира.