IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Италианските футболни клубове са на загуба от 1,4 млрд. евро въпреки интереса от инвеститори

Приходите от продажби на билети и от телевизионни права намаляват и влошават финансовото представяне на отборите

17:19 | 04.08.23 г.
Снимка: EPA/БГНЕС
Снимка: EPA/БГНЕС

Италианските футболни клубове са отчели най-голямата си обща загуба от 15 години насам, въпреки че международни инвеститори инжектираха милиони през последните години, за да се сдобият с клубове като Милан и Рома, пише Bloomberg.

Професионалните клубове в страната са отчели нетна загуба от 1,4 млрд. евро за сезона до юни 2022 г., сочи доклад на PricewaterhouseCoopers.

Италианският футбол привлича напоследък вълна от инвеститорски интерес в лицето на компании като RedBird, 777 Partners и Oaktree. Това помага на отборите да подобрят представянето си в турнирите в Европа, но не води до по-стабилни финанси, тъй като продажбите на билети и приходите от телевизионни права намаляват.

Загубите за сезон 2020-2021 г. са възлезли на 1,3 млрд. евро главно заради последиците от COVID пандемията. Дългът нарасна с над 4% на следващата година, като общата задлъжнялост надхвърли 5,6 млрд. евро през 2021-2022 г., показва докладът на PwC.

Нетни агрегирани загуби на италианските футболни лиги през последните четири сезона. Графика: Bloomberg LP Нетни агрегирани загуби на италианските футболни лиги през последните четири сезона. Графика: Bloomberg LP

Приходите от телевизионни права на италианските Серия А, Серия Б и Серия С са намалели от 1,38 млрд. евро през 2018-2019 г. на 1,25 млрд. евро през 2021-2022 г.

Парите от спонсорство, друг ключов източник на приходи, са надолу с 3% през последните четири години. Серия А, основната лига в Италия, е отчела още по-голям спад през същия период. Той в огромна степен се дължи на местния пазар, тъй като над 80% от договорите са свързани с италиански спонсори. В Англия, която има най-богатата лига в Европа, макар че тя е подложена на натиск от нова саудитска конкуренция, само 53 на сто от договорите са с местни спонсори.

От гледна точка на последователи в големи социални мрежи италианските футболни отбори са на трето място сред най-популярните от гледна точка на ангажираност, сочи докладът на PwC. Те изостават само от клубовете в Англия и Испания. Но Франция и Германия, които са съответно на четвърто и пето място, бързо се доближават до Италия от гледна точка на брой последователи.

В същото време във Великобритания, където клубове, подкрепени от фондове за частни капиталови инвестиции и чуждестранни пари доминират футболния пейзаж, Челси се обърна към инвеститори, за да набере капитал, съобщиха запознати с въпроса източници. Това се случва след разочароващ първи сезон за новите собственици на отбора Clearlake Capital и американския инвеститор Тод Боели.

Въпреки спънките сделки все още се случват в Италия. През май клубът от Генуа Сампдория получи оферта за 40 млн. евро от група инвеститори, сред които и Андреа Радрицани, бивш контролиращ акционер на английския клуб Лийдс Юнайтед.

Goldman Sachs Group също обмисля да предостави финансова помощ на Серия А, за да помогне за развитието на медийния си бизнес, съобщават запознати източници. През последните години водещата лига в Италия изпитва затруднения да си осигури поддръжници.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:19 | 04.08.23 г.
Специални проекти виж още
Още от Спорт виж още

Коментари

Финанси виж още