Италианските групи за луксозна мода, които в продължение на десетилетия ревниво пазиха независимостта си, започват да се обединяват, за да защитят веригите си за доставки и италианските корени на по-малки компании, показвайки нов дух на сътрудничество, съобщава Ройтерс.
Контролът върху веригата за доставки става все по-важен за луксозните марки, гарантирайки, че продуктите стигат до магазините навреме и избягвайки рискове за репутацията, свързани със снабдяването със суровини или условията на труд.
Италианската смесица от специализирани занаятчийски работилници и семейни брандове предлагат особено богат избор за по-големи компании с пари, за да укрепят отношенията си чрез инвестиции.
В този дух Prada и италианската модна марка Ermenegildo Zegna през юни придобиха миноритарен дял в компанията за трикотаж Luigi Fedeli e Figlio, базирана в Монца, северно от Милано.
Семейната компания, фокусирана върху кашмир и пуловери, е основана през 1934 г. и се продава в 13 бутици със собствена марка и около 400 мултибрандови магазина по целия свят.
Prada и Zegna преди това са инвестирали съвместно във Filati Biagioli Modesto през 2021 г., придобивайки мажоритарен дял в един от доставчиците ѝ, специализиран в производството на кашмир и други луксозни прежди.
„Инвестирахме в Biagioli, за да стартираме отново компания, която беше в криза, докато в случая на Fedeli помагаме на компанията да расте“, казва Патрицио Бертели, водещ акционер и председател на Prada Group, пред Ройтерс.
77-годишният Бертели добавя, че по-малките италиански компании през последните две десетилетия е трябвало да жонглират с предаването от едно поколение на семейството на следващото и по-сложни въпроси като разширяване на нови пазари.
„Италианските марки искаха да се справят сами твърде дълго, а след това изведнъж осъзнаха, че невинаги можете да се справите сами и започвате да се оглеждате“, добавя той.
Изобилие от малки производители
Италия е дом на хиляди малки производители, които формират 50-55% от световното производство на луксозни облекла и кожени изделия, изчислява консултантската компания Bain.
„ Biagioli и Fedeli са два различни примера за грижа към „произведеното в Италия“ и помощ за укрепване на италианската верига на доставки, пряко или косвено“, казва 67-годишният Гилдо Зеня, председател и главен изпълнителен директор на Ermenegildo Zegna.
„Бертели и аз искаме да запазим скъпоценното „произведени в Италия“ и да оставим ноу-хауто в страната“, добавя Зеня.
Италианските групи са изправени пред конкуренция от френски луксозни гиганти като LVMH или собственика на Gucci Kering, които също са купували доставчици в Италия през годините, особено в кожената индустрия.
LVMH обяви през май, че е придобила мажоритарен дял в Nuti Ivo Group, италианска компания, специализирана в производството на кожени продукти от 1955 г. насам.
Компаниите за частен капитал също усетиха инвестиционна възможност и започнаха да обединяват доставчици в по-големи дружества.
Управляващият директор на Kering Жан-Франсоа Палус казва, че луксозната група все повече се стреми да внесе производство в рамките на компанията.
Това е въпрос на проследимост, но също и на качество, снабдяване с материали, по-кратки срокове за производство на стоките и тяхното пускане на пазара и конкуренция за специализирани занаятчии сред марките, казва той.
Изграждане на по-близки отношения
Има и други примери за френско-италианско сътрудничество, например сделката, при която Chanel купи дял в компанията за кашмирени прежди Cariaggi Lanificio в партньорство с Brunello Cucinelli.
„Италия не е създала (голям) луксозен център, но имаме предприемачи, които имат способността да активират правилните взаимоотношения в точното време“, казва Стефания Лацарони, генерален мениджър в италианската асоциация на луксозната индустрия Altagamma.
„Подходът се е променил, (той е) много по-сътруднически – за да се изправим пред по-сложни предизвикателства“, добавя тя.
Наистина, решението на Prada и Zegna да инвестират заедно е родено от приятелство, подсилено от трудни времена напоследък.
„Опознахме се по-добре по време на пандемията от COVID, в труден момент за индустрията, когато трябваше да се подкрепяме взаимно“, казва Зеня и добавя, че основна роля са изиграли срещите, проведени в индустриалния орган Camera Nazionale della Moda.
Роберто Коста, ръководител на глобалното банкиране за луксозни инвестиции в Citigroup, каза, че по-близките работни отношения отразяват по-уверен и насочен навън подход от страна на италианските марки.
„Италианските групи сега са по-управляеми, по-организирани, а също така по-силни, което ги прави по-отворени за съвместно мислене“, казва той. Но той не очаква непременно големи сделки в бъдещето.
„Има по-голяма способност да разговаряме помежду си, но това не означава, че непременно ще има сливания“, добави той.
Zegna и Bertelli сега седят заедно в борда на Fedeli и Biagioli, оставяйки възможност за повече инвестиции по-надолу по веригата на доставки.
"Ако се появят нови възможности, ние ще ги грабнем. Дали ще го направим заедно или не, остава да видим", казва Зеня.


Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Трима мъже от Попово са загиналите при зверската катастрофа край Търговище
Няма опасност за околната среда заради авариралият танкер край Ахтопол
Никола Цолов спечели първия си подиум във Формула 2
Меси донесе победата на Локо (Сф) над Ботев (Пд) в драматичен мач с пет гола
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Защо туристи посещават места на зверства?
Община Царево задейства системата BG Alert
Идеи за коледни подаръци под 50 лева
Зеленски: Русия падна ниско, атакува цивилни обекти в деня на Свети Николай
Новата стратегия за национална сигурност на Тръмп е насочена към Европа