IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Start.bg Posoka Boec Megavselena.bg Chernomore

Търговията между AI агенти – следващият бум в електронното пазаруване

Иновацията се разработва от няколко компании с различни подходи за нейната реализация, посочи Никола Драгов, управител на MerchantPro

17:24 | 29.10.25 г.
Снимка: Pixabay
Снимка: Pixabay

Електронната търговия е на прага на радикална трансформация, движена от изкуствения интелект (AI). Предстои нов бум, който ще промени из основи начина, по който пазаруваме. Фокусът пада върху т.нар. "агентна търговия" (agent commerce) – търговия между AI агенти. Това коментира Никола Драгов, управител на MerchantPro, в предаването "Бизнес старт" по Bloomberg TV Bulgaria.

Концепцията е проста - от една страна, онлайн магазините ще разполагат със свои AI агенти, а от друга – потребителите ще имат лични AI асистенти. "Търговията ще става като потребителят казва на своя AI агент какво иска да бъде закупено от него и AI агентът прави поръчка в онлайн магазина вместо него", обясни Драгов.

По думите му това означава край на ръчното обикаляне на десетки сайтове. Потребителят просто ще дава задание: "Направи поръчка на любимата ми четка за зъби от възможно най-евтиния магазин, който предлага тази четка за зъби."

Тази нова вълна вече се разработва от няколко компании, като има различни подходи за нейната реализация - поръчките да се правят чрез програмни интерфейси (API), или с чатботове, като потребителският агент осъществява интелигентен разговор с агента на магазина, за да финализира поръчката, обясни Драгов.

Независимо кой подход се наложи, AI агентите ще спестяват огромно време и усилия на потребителите. Въпреки че е твърде рано да се предвиди кой метод ще доминира, очакванията са функционалността да навлезе бързо и да бъде широко използвана, смята гостът.

Докато AI агентите чертаят бъдещето, настоящето на електронната търговия в България е във фаза на развитие и справяне с конкретни предизвикателства.

България се позиционира по-напред в развитието на електронната търговия спрямо повечето си съседи. Това се дължи на силната общност от софтуерни производители, програмисти и фрийлансъри, които активно създават проекти за местни и чуждестранни търговци, коментира Драгов.

Въвеждането на еврото няма да означава сериозни промени в българските онлайн магазини. Основното предизвикателство ще бъде смяната на валутата във всички системи от 1 януари, като същевременно цените трябва да се запазят и в лева за ориентация на клиентите, коментира Драгов.

Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 17:24 | 29.10.25 г.
Специални проекти виж още
Най-четени новини
Още от Новини и анализи виж още

Коментари

Финанси виж още