Индустрията със сигурност има влияние върху ценообразуването: въпреки че липсват точни оценки, масовата борба за доставки е спомогнала за повишаване на цената на 155-милиметровите снаряди до около 4000 евро за брой, което е доста над довоенните нива. В същото време 120-милиметровите танкови боеприпаси на групата се ползват от ефекта на обвързване: гладкоцевното оръдие на Rheinmetall е де факто стандартът за основните бойни танкове в НАТО, включително Leopard 2 и M1 Abrams.
Въпреки това Папергер заяви пред инвеститорите миналата седмица, че цените на компанията са „много справедливи“, а високите маржове на групата са функция на т.нар. вертикална интеграция.
Той има право: за разлика от почти всички свои конкуренти Rheinmetall може да произвежда изцяло снарядите, включително корпус, взривател, експлозивен пълнеж и гориво за изхвърляне на снаряда от цевта при изстрел. Това е голямо предимство – барутът е в недостиг и Rheinmetall произвежда свои собствени горивни заряди. По този начин той събира повече от общите разходи на клиентите си, като същевременно предлага цени, които могат да надминат тези на конкурентите му с над 20%, посочва компанията.
„Конкурентите страдат от изтичане на маржове при закупуването на компоненти, докато Rheinmetall произвежда всичко“, казва Саш Туса, анализатор в областта на авиацията и отбраната в Agency Partners. „Ако искате да се конкурирате с Rheinmetall по отношение на цената, трябва да правите снарядите изцяло вие.“
Разширяването на производството е увеличило икономиите от мащаба и оперативния ефект. Придобиването на испанския конкурент Expal Systems от Rheinmetall за 1,2 млрд. евро през 2023 г. обаче добави експертен опит в областта на горивата и утрои капацитета на компанията за артилерийски снаряди.
Някои конкуренти не са склонни да се ангажират с разширяване на заводите без твърди поръчки и се обръщат към правителствата за финансиране, докато германската група действа бързо, инвестирайки собствени парични средства. Тя е готова например да открие съоръжение за боеприпаси и експлозиви на стойност 300 млн. евро в Долна Саксония само 14 месеца след пускането му в експлоатация. Очаква се обектът в крайна сметка да доставя 500 хил. снаряда годишно.
В изказване пред германските медии по време на Мюнхенската конференция по сигурността миналия месец Папергер заяви, че страната му на практика е премахнала бюрокрацията, за да може фабриката да бъде построена бързо, което означава, че разрешителните са получени за няколко седмици. Rheinmetall изгражда още заводи за боеприпаси в Украйна и Литва, както и фабрика за барут в Румъния.
Германия е известна с предпазливостта и бюрокрацията си, но очевидно все още може да натисне педала на газта в условията на криза. Тя няма избор: намаляването на гаранциите за сигурност от страна на САЩ ще накара европейските държави да харчат много повече за собствената си отбрана. Въпреки че съществува риск производителите на боеприпаси да увеличат капацитета си и нарастващата конкуренция да намали цените, задачата за възстановяване на запасите на НАТО едва започва.
Всеки снаряд, който Rheinmetall произвежда в момента, е необходим незабавно. Според компанията изискванията на НАТО към страните членки да разполагат с достатъчно запаси за 30-дневна война с висока интензивност предполагат недостиг на десетки милиони артилерийски патрони. Това е потенциално много изгодна възможност, която може да държи заводите ѝ заети в продължение на години.
Високите маржове на боеприпасите на Rheinmetall заслужават внимателно разглеждане. Но нейната гъвкавост и конкурентоспособност също заслужават признание – и награда.


Ватерполният „Комодор” с победа и минимална загуба в столицата
Четири български победи и шест нокаута белязаха SENSHI 29
Арестуваха двама заради 30 литра ракия в Добрич
Ексклузивен бонус код и топ милиардерите в гейм индустрията
Българската велоиндустрия: Между китайската зависимост и електрическото бъдеще
Високият акциз на цигарите е от полза за здравето, семейния бюджет и икономиката
Тръмп е разочарован от реакцията на Зеленски към плана Белият дом за мир
Афишът на Уолстрийт: „BATMMAAN се завръща“ vs. „Великолепната седморка“
Тайландски удари с F-16 разклащат мирния план на Тръмп в Камбоджа
Завръщането на Toyota MR2 е все по-близо
Отстъпки от над 100 000 долара показват, че богатите не искат електромобили
Знаете ли какво крие BMW X5 (E53) в резервната си гума?
Новият Mercedes-Benz GLB получи радикален дизайн и технологии
Как да използваме Google Maps без интернет
Желязков: Ключово е бюджетът да бъде подкрепен, това не е смокинов лист за кабинета
Топ 5 идеи за коледни подаръци от Samsung
Росен Петров с още 90 истории от българското минало в новата си книга
Самолет се “подхлъзна” и излезе от пътеката за рулиране в Истанбул ВИДЕО
Каскада или катастрофа: Кола се завря под джип, повдигна го ВИДЕО