От 18 октомври САЩ планира да влязат в сила мита от 10% върху вноса на самолети "Еърбъс", които се произвеждат във Франция, Великобритания, Германия и Испания, както и 25% върху вноса на различни други европейски стоки – сирена, маслини, кафе, спиртни напитки и дрехи. Вашингтон поиска Световната търговска организация да ратифицира предложения тарифен списък до 14 октомври, като митата се очаква да влязат в сила от 18 октомври. Само три дни след планираното за 15 октомври увеличение на американските тарифи за китайски стоки на стойност 250 млрд. долара от настоящите 25 до 30%.
Отваря ли се нов фронт в търговската война между Европа и САЩ
“На фона на това, което се случва с Китай, това разбира се е много малка сума. Но интересното е, че този път се чакаше такова решение на Световната търговска организация, което даде картбланш за въвеждането на митата и може би ще видим някаква реакция от страна на Европейския съюз, като обратна контрамярка. За мен сега е по-скоро не нов фронт, защото имаше търговски диспути и преди с ЕС по отношение на автомобилите, но по-скоро е стъпка, която може да ескалира нещата напред“, прогнозира пред БНР финансовият анализатор Цветослав Цачев.
По думите му спорът за субсидирането на самолетите на "Еърбъс" се води много дълго време. “Ако примерно Франция, за която се смята, че ще има лидерска позиция в това отношение, не предприеме конкретни мерки, всъщност това ще остане без развитие“, смята анализаторът.
В каква насока може да ескалира ситуацията
Според него ЕС може да наложи контрамерки, които веднага да доведат до въвеждането на много по-големи стъпки от страна на президента Тръмп.
Цачев напомни, че има разлика с предишните мита, които бяха наложени от евросъюза и заплахите бяха основно от Европа. “От САЩ те се се инициираха от президента, посочи той и коментира, че това се случи по неговия обичаен начин, както въведе митата и срещу Китай – туитове, заплахи и...съответно реакция от страна на Европа. – Това, което виждаме сега, е едно решение на Световната търговска организация, което казва, че субсидирането на европейските самолети не е правилно и позволява на САЩ да вземат контрамерките.“
В кои сектори Европа може да удари Тръмп
Цветослав Цачев смята, че ответната реакция на Стария континент ще е по много специфични стоки, които са характерни за американската индустрия, каквито са мотоциклетите “Харли Дейвидсън“ – „нещо което няма подобна конкуренция, нещо което се счита за луксозна стока”. Въпросът е дали това може да се разшири извън характерните стоки”, риторично запита анализаторът.
Цачев е на мнение, че увеличението на митата ще има отражение основно върху цените на спиртните напитки, като уиски. От българските стоки повишение ще има на цената на сиренето, което се изнася в САЩ.
„Предполагам, че най-засегнати ще бъдат българските емигранти, които пазаруват типични характерни български стоки. Българското сирене и други неща, които са с носталгичен привкус”, каза Цачев, но е убеден, че 25% не е малко повишение.


Букурещ избира кмет
Курортите вече са пълни за 8 декември
Свличане на скали затвори прохода "Троян-Кърнаре"
Аксаково загуби и последния си мач за 2025 година
Олимпик Варна с рекордна победа в третото ниво на българския футбол този сезон
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Може да видим връщане под 4000 долара за тройунция при златото
С новия дълг не се увеличава производителността, а пада върху младите
България с рекорден ръст на онлайн продажбите за Черния петък в Европа
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Сръбският премиер: Няма да има недостиг, енергийната ситуация в Сърбия е под контрол
Тревожен сигнал: хранителната сигурност в България не е обезпечена
Трафикът на кокаин в Европа се увеличава
Вулканът Килауеа изригна с фонтан от лава с височина около 370 метра ВИДЕО
Красиви идеи за празнична украса с малък бюджет
преди 6 години Аналлизаторът Цачев май е пропуснал информацията че американските мита са наложени след решение на СТО по спор за държавно субсидиране на самолетите Еърбъс. СТО определи какъв размер мита САЩ имат право да наложат за компенсация на претърпени щети от това субсидиране. ЕС неколкократно обжалва решенията на СТО, това е вече окончателното, повече обжалвания няма. Всъщност стоките, които САЩ избраха да обложат са отговор на вече наложените мита от страна на ЕС. Например САЩ обложиха малцовото уиски защото ЕС облага бърбана.В момента СТО разглежда жалбата на ЕС срещу държавната субсидия за Боинг. Най-вероятно решението ще е в полза на ЕС и ще даде право на ЕС да обложи с мита определен обем внос от САЩ. Това, което ЕС се опитва в момента да направи е да обясни че случаите са аналогични и затова става безсмислено взаимно да се облагат. Само че решението на СТО все още не е окончателно и дотогава САЩ са си в правото да налагат мита. отговор Сигнализирай за неуместен коментар