Tesla и голяма китайска компания са сключили споразумения с производители на литий, което е последният знак, че компаниите, използващи материала за създаване на батерията на електрическите автомобили и клетъчните телефони, бързат да подсигурят запасите си, твърди The Wall Street Journal.
Както литият, така и кобалтът, който също се използва при създаването на батерии, се сблъскват с потенциален недостиг през последните години след увеличеното производството на електрически автомобили.
Този факт кара компании, като например технологичните фирми и производителите на автомобили, които разчитат на лития и кобалта за производството си, да сключват споразумения дори с доставчици, които все още не са започнали продукцията си.
Tesla сключи 3-годишно споразумение с производителя на литий Kidman Recources Ltd., което ще започне да тече, след като той започне да добива материалите, използващи се за производството на батерии, заяви Kidman в четвъртък. Не се очаква компанията да започне производството на литиеви компоненти преди 2021 г.
Китайската компания Tianqi Lithium Corp. също съобщи в четвъртък, че е постигнала споразумение за закупуване на 24%-ен дял в чилийската компания Sociedad Quimica y Minera de Chile от канадския производител на тор Nutrien Ltd. за около 4,1 млрд. долара.
Според анализатори освен водещите компании в сектора – Glenscore PLC и Albemarle Corp., съществуват още около 100 по-малки компании за добив на литий и около 25 - на кобалт. Много от тях са публично търгувани в Канада и Австралия и някои вече са постигнали споразумения с големите потребители.
„Изглежда сякаш сме на гребена на тази вълна“, казва Крис Бери, създател на House Mountain Partners LLC, компания със седалище в Ню Йорк, занимаваща се с посредничество между компаниите производители на метали и инвеститорите. „Ще са необходими много инвестиции за кратко време, за да посрещнем нуждите“.
Японската SoftBank Group Corp. плати през миналия месец близо 80 млн. долара за почти 10%-ен дял в Nemaska Lithium Inc., производител, базиран в Квебек. Това е първата инвестиция на SoftBank в производител на литий. Nemaska произвежда малки количества литиеви компоненти и се очаква мината да бъде напълно използваема през втората половина на 2019 г.
Търговското подразделение на Toyota Group, компания майка на Toyota Motor Corp., също обяви през януари, че купува 15%-ен дял в австралийската компания Octobre Ltd. Това струваше на Toyota грубо 225 млн. долара.
Очаква се химическата компания FMC Corp. да отдели своя бизнес за литий през тази година, а редица китайски компании за литий да станат публични, твърдят експерти. Apple Inc., BMW AG и Volksvagen AG също работят в насока подсигуряване на бъдещите си нужди от кобалт.
Но стремежът да подсигурят сделки може да се окаже спекулативна измама. Цените на лития и кобалта са нараснали повече от 2 пъти от 2016 г. насам, но ентусиазмът се охлажда на фона на притесненията за презапасяване. Някои инвеститори смятат, че част от компаниите ще започнат да заменят скъпите материали, като лития и кобалта, с използване на различен тип батерии с по-голямо съдържание на по-евтини метали, като никел.
Акциите на компаниите производители на литий и кобалт също са паднали, следвайки последните спадове на акциите. Цената на акциите на Nemaska е паднала с 3,1% на Toronto Stock Exchange през последния месец.
Броят на компаниите, производители на литий и кобалт, също е нараснал в сравнение с началото на 2014 г., когато главният изпълнителен директор на Tesla Илон Мъск обяви своите планове за производство на батерии за електормобили. Тогава е имало около 16 фирми за добив на литий и наполовина са тези за кобалт, казва Бери.
Понеже повечето инвеститори, които искат да се възползват от тенденциите при лития и кобалта, заемат позиции в минните компании, анализаторите смятат, че сегашното понижение на цените на дяловете влияе несериозно и съществува риск за новия пазар.
Анализаторите очакват търсенето на материали, използвани за задвижване на електрически автомобили и смартфони, да нарасне двойно до 2025 г., принуждавайки транспортните и технологични компании да сключват неконвенционални сделки, за да се справят с голямата нужда.
Много голяма част от мините за добив на литий и кобалт са разположени в региони, които са исторически нестабилни: Конго - за производството на кобалт, и Северна Африка - за това на литий, което също добавя нови притеснения за производството и доставките на металите.
Вижте продължението на материала в сайта на Bloomberg TV Bulgaria!


Мачовете по ТВ днес (5 декември)
Виц на деня - 5 декември
Днес отбелязваме Международния ден на доброволеца
Времето във Варна на 5 декември 2025
Огнеборците потушиха 31 пожара през последното денонощие
Warner Bros. започва преговори за сключване на ексклузивна сделка с Netflix
Моди разстила червен килим за Путин, въпреки натиска от САЩ
Дьоре от Hensold: Очаквам стоманено десетилетие
Мозъчни интерфейси и метавселени – докъде стига бъдещето на игрите?
Hensold: Пазарите са водени от настроението
REST - една малко известна екстра в стари Audi-та и VW-та
Най-готините коли на шампиони във Формула 1
Новата суперкола на Toyota – V8 с 640 к.с. и алуминиево шаси
Китайски електромобил се разцепи при странна катастрофа
Един от най-добрите двигатели на Audi навърши половин век
Подписахме екшън план за три нови моста над Дунав
Четирима са убити от армията на САЩ при нов удар срещу корабче заради наркотрафик
Израел е допуснат на "Евровизия" догодина, 4 страни ще бойкотират конкурса
ПП-ДБ ще внесат вота на недоверие към кабинета "Желязков"
Роденият в Беларус Роман Хофман оглави Мосад
преди 7 години Светлото бъдеще естествено! отговор Сигнализирай за неуместен коментар