Новият ръководен екип на ЕС, който встъпва в Брюксел, знае, че за да вдъхва уважение общата външна политика на съюза, първото място, където тя трябва да постигне успех, е в съседство на Европа. Тя трябва да бъде добре планирана, колкото е възможно по-обединена, ефективно изпълнена и пропита от по-голямо чувство за дългосрочна стратегия. Във всички тези аспекти двата последни епизода, касаещи Балканите и Сирия, бяха почти пълен провал, пише Тони Барбър за Financial Times.
Всеки от инцидентите сочи неспособността на ЕС да трансформира своята безспорна тежест като търговски и регулаторен блок в твърда сила на световната сцена. Не е въпрос само на липса на военна мускули, макар че това е важно. Истинският проблем е, че винаги, когато две или повече от най-големите държави в ЕС са в разногласите, общата европейска външна политика или е парализирана, или се свежда до намиране на най-малкия общ знаменател сред 28-те държави.
Често пренебрегван въпрос е, че тези разногласия са склонни да възникнат от вътрешнополитическо напрежение в отделните страни – например относно незаконната имиграция или отношението към исляма или Русия. Такова напрежение възпрепятства опитите на правителствата да намерят обща позиция със своите партньори от ЕС. Във всеки случай Франция, Германия и други страни от ЕС обикновено предпочитат да запазят свободата си на маневриране, когато това им е удобно.
Сирийският епизод се съсредоточава върху Анегрет Крамп-Каренбауер, която е предпочитаният кандидат на Ангела Меркел да я наследи като германски канцлер. Крамп-Каренбауер бе определена за министър на отбраната през юли в очевиден опит да се повиши популярността й сред германските избиратели. Но предложението за многонационална зона за сигурност в Северна Сирия, което тя направи, беше потресаващо със своята наивност и липсата на подготовка.
Преди да разкрие плана си, Крамп-Каренбауер, която замени Меркел като лидер на Християндемократическата партия през декември преди изборите през 2021 г., не се консултира нито със своите социалдемократически коалиционни партньори, нито със съюзниците на Германия в НАТО и ЕС. Предложението й подмина решаващи въпроси, като например дали Съветът за сигурност на ООН ще го одобри, дали САЩ ще вземат участие и дали германските въоръжени сили, които имат недостатъчни ресурси, ще изпратят войници в Сирия. Бързо стана ясно, че отговорът на тези въпроси почти сигурно ще бъде „не”.
Всъщност беше трудно да се каже кой повече отхвърля инициативата - Русия и Турция, които контролират събитията на място в Сирия, или Хайко Маас, министърът на външните работи на Германия, който разбира се е колега на Крамп-Каренбауер. По този начин планът послужи единствено, за да илюстрира несъответствието относно външната политика в германската управляваща коалиция, да не говорим за като цяло незначителността на ЕС в Сирия.
Това е отрезвяваща мисъл с оглед на факта, че пристигането през 2015 г. на голям брой военни бежанци от Сирия и други конфликтни зони, плюс други мигранти, предизвика една от най-тежките кризи на ЕС след Римския договор от 1957 г., който създаде съюза.
Грешките на ЕС на Балканите са не по-малко болезнени за гледане, но в този случай основният виновник е Франция, а не Германия. Като блокира Албания и Северна Македония да започнат преговори за членство в ЕС, президентът Еманюел Макрон шокира и обезсърчи регион, чиято стабилност е неразделна част от стабилността на европейския континент. В случая на Северна Македония, ходът на Макрон накара ЕС да изглежда лицемерен, защото съюзът отдавна обещаваше да започне преговори за приемане, при условие че македонците постигнат компромис с Гърция по оспорваното име на своята страна - условие, изпълнено чрез Преспанското споразумението, което влезе в сила през февруари.
За да сме честни към Макрон, трябва да кажем, че той не е сам в съмненията си относно разширяването на ЕС към Югоизточна Европа. Дания и Холандия се присъединиха към Франция в противопоставянето си на преговорите за приемане на Албания. Освен това, когато Европейският парламент прие резолюция в полза на започването на преговори за присъединяване на двете балкански държави, 136 евродепутати - или почти една четвърт от гласувалите - подкрепиха позицията на Макрон.
Макрон също така е прав, когато предлага ЕС да се съсредоточи върху вътрешните реформи преди да приеме нови членове. Най-важният проект на ЕС, 19-членната еврозона, остава полупостроена къща. Липсват ефективни действия в целия ЕС в области като миграцията и политиката за предоставяне на убежище. Макрон би звучал по-убедително, ако не бяха упоритите слухове, че истинската цел на Франция е да затвори завинаги вратата на ЕС за страните от Западните Балкани. Вместо това те ще бъдат залъгани с членство в Европейското икономическо пространство, което ще ги изолира от политическите институции на ЕС и ще ги превърне в европейци втора класа.
Неловките ситуации със Сирия и Балканите са симптоми за един ЕС, несигурен относно мястото си в света и страдащ от неефективното френско-германско сътрудничество. Но ако ЕС не може да оправи нещата на собствения си праг, къде ще може?


Какво време ни очаква в неделя?
Внимание! Чакат ни мощни магнитни бури в следващите дни
Желязков посети Монетния двор, за да види лично как се секат българските евромонети (СНИМКИ)
"Toха" взе приз за цялостно представяне на кулинарния фес за Никулден във Варна (СНИМКИ)
Спипаха двама гастрольори, тарашили жилища и автомобили във Варна
Жизнено важната търговия на Русия с петрол в Индия е в упадък, но не и изчезнала
Глобата от 140 милиона долара на Мъск показва, че ЕС губи самообладание
ChatGPT спечели правото си да се саморегулира. Това може да се развие зле
Германия ускорява мерките срещу дронове - зачестяват инцидентите на летищата
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Най-бързата кола на XX век беше продадена за над 25 милиона долара
Какви са основните проблеми на 1.2 TSI на Volkswagen
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Румен Петков: Омразата тръгва от парламента
Желязков: Българските евромонети ще са законно платежно средство от 1 януари
„Арда“ надви „Локомотив“ на „Лаута”
Астън Вила прекъсна серията на Арсенал с гол в края
Покровск: Градът, който промени войната в Украйна
преди 6 години Анализът на FT е напълно коректен и точен, което означава че занапред новото ръководство на ЕС би трябвало да започне да провежда собствена външна политика с оглед интересите на Европа като континент и сериозен играч в световната политика! отговор Сигнализирай за неуместен коментар