Второ, макар лидерите да избегнаха въпроса как да наберат пари за обслужване на общия дълг, те поеха ангажимент да увеличат приходите на ЕС. Сега те трябва да намерят нова обща данъчна основа, макар и скромна. Те се споразумяха само за данък върху пластмасата, но се ангажираха да разгледат предложения за въглеродни гранични такси и разшириха данъците върху въглерода в Европа. Каквото и решение да вземат, те се насочиха към общо данъчно облагане и не могат да обърнат курса.
Трето, механизмите за управление на новите разходи съдържат повече от първоначалното. Лидерите направиха компромис между холандското искане за национално вето и чисто административния контрол, за който настояваше Европейската комисия. Има изискване за лидерите да одобряват разходните планове на страните (но с квалифицирано мнозинство, не с единодушие), както и за национално право да се отлага, но не спира, решение на комисията за отпускане на пари. Това отново дава роля на трансграничната политика в нещо, което ЕС безрезултатно се опитва да кодифицира в строги правила. Но те избегнаха политическите задръжки и изнудваческите политики, които направиха спасителните заеми толкова токсични по време на дълговата криза в еврозоната. Ако се менажира добре, новата управленска структура може да бъде зародишът на истински общоевропейска икономическа политика.
Споразумението също така обвързва заемите с „режим на условност“ по отношение върховенството на закона - код на северните държави, които не искат да дават пари на нелиберални управници като Виктор Орбан в Унгария и партията „Право и справедливост“ в Полша. Мнозина отхвърлиха тази разпоредба като твърде неясна. Но това ще бъде първият път, в който лидерите упълномощават ЕК да налага санкции за нарушаване принципите на правовата държава, които ще бъдат установявани с квалифицирано мнозинство. Антидемократичното поведение в унгарски и полски стил ще заеме по-централно място в политиката на Европейския съвет, който ще разполага с по-добър инструмент за справяне с него.
Обратната страна на предприетите действия е, че това, което остана непроменено, ще се затвърди още-повече, по-специално размерът и структурата на нормалния бюджет. Парите на ЕС ще продължат да се изразходват главно за селскостопански субсидии и „кохезионни фондове“ за бедните региони.
Озадачаващо е, че пестеливите държави, които се интересуват най-много от това, не избраха подобаващо битките си. Вместо това те се бориха успешно за намаляване на безвъзмездните средства за възстановяване и на техните собствени бюджетни вноски, давайки превес на краткосрочните спестявания пред дългосрочното реприоритизиране. И все пак те не спряха движението към по-обща фискална политика. Тяхната победа е до голяма степен пирова. Европейските федералисти имат най-много причини да бъдат доволни.


Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Костадинов зове за бойкот на Евровизия
Турнир по акробатичен рокендрол се провежда днес във Варна
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време
Последният ужас на Мерилин: Братът на Кенеди я души с възглавница в деня на смъртта ѝ
HR експерт: Бонусите са ключов инструмент за мотивация на служителите
Фермерският протест: Отново спряха движението през ГКПП "Кулата" на ТИР-ове
Мицкоски работи за "Сръбски свят", а не за независима РСМ