IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Германия може да помогне на Украйна, като ограничи скоростта по аутобаните

Липсата на ограничение на на скоростта по германските аутобани се сблъсква с императивите за пестене на енергия

18:20 | 04.07.22 г. 15
<p>
	<em>Снимка: Pixabay</em></p>

Снимка: Pixabay

Докато САЩ се отличават от останалите развити икономики с това, че са осигурили свобода по отношение на притежанието на оръжие сред своите граждани, Германия е уникална с това, че по нейните аутобани липсва ограничение на скоростта. Тази особеност обаче сега се сблъсква с императивите за пестене на енергия, което от своя страна отразява общите усилия на Запада да се противопостави на употребата на енергията като оръжие от страна на Москва и руския президент Владимир Путин, пише Андреас Клут в коментар за Bloomberg.

В Европа, само остров Ман прави компания на Германия в заобикалянето на категоричните ограничения на скоростта по магистралите. Но шофирането по лъкатушещите пътища на брулен от вятъра остров едва ли е същото като оцеляването по скоростната лента на аутобаните на най-обсебената от автомобилите нация в света.

За мен шофирането по аутобан обикновено представлява приключение, при което обикновен баща, каращ остарял миниван, се опитва да усмири хленчещите хора на задната седалка и да ги убеди да имат търпение, докато стигнат до определеното за почивка място, обяснява Кнут. 

Онзи ден се движех по инерция в дясната лента, но за кратко трябваше да мина в средната и в лявата лента — в Германия никога, никога не минавате отдясно. Проверих огледалото за обратно виждане, на което се виждаха само малки точки в далечината — почти празна магистрала. Секунди по-късно бях в лявата лента, движейки се със 130 километра в час и отново погледнах в огледалото. Три коли Porsche се бяха озовали плътно зад мен, като всички бяха пуснали левите мигачи и премигваха с фарове, за да им освободя лентата, разказва Кнут.

В иначе бюрократизираното, свръхрегулирано и обсебено от законите общество, аутобаните без ограничения символизират последните останки на свободата. Поне така се възприемат от около половината германци. Така виждат нещата мъжете и консерваторите-либертарианци. Политически тя е представена от дясноцентристите, включително от Свободните демократи, един от компонентите на настоящото правителство на Германия. Именно те поставиха свободата на аутобаните като условие за присъединяването им към коалицията.

Другата половина на страната приема състезанията по аутобаните за опасни и ненормални. И все пак е изненадващо трудно да се твърди, че липсата на ограничения на скоростта води до смъртта на повече хора. Германия отчита относително малко смъртни случаи при пътнотранспортни произшествия в сравнение с други страни, а смъртните случаи, които все пак се регистрират, се отнасят за места, където съществуват ограничения на скоростта, като селските райони.

Но все пак е налице тази линия на аргументация, свързана със загубата на енергия. Благодарение на законите на физиката, по-бързото шофиране изисква много повече гориво. В ерата на изменението на климата и на фона на задълбочаващата се енергийна криза това се превръща в проблем.

Военната машина на Путин изисква Русия да бъде петролна държава. Той използва въглищата, петрола и природния газ по два начина. Единият е да спечели пари, за да поддържа армията. Другият е да направи европейските страни зависими от енергийните ресурси на страната му, за да може да ги изнудва.

Путин вече спря газа за България, Полша, Финландия, Нидерландия и Дания и се готви да направи същото с Германия и други страни. Министърът на енергетиката на Германия Роберт Хабек предупреждава, че Путин може напълно да затвори тръбопроводите и обяви втория от общо трите етапа в извънредния национален план, който може да завърши с енергиен режим.

Спасението, ако съществува такова, ще дойде от ангажирането на цялото общество да пести енергия, предполага Хабек. Той помоли хората да вземат по-кратки и по-хладки душове, в което има доста смисъл. Същото важи и за ограничаването на употребата на климатика през лятото и на термостата през зимата, за ползването на влак вместо самолет и отмяната на напълно ненужните пътувания. Списъкът с подобни съвети може да бъде доста дълъг и полезен.

Но допълнителното ограничаване на скоростта е на върха на този списък. Това е първото от десетте предложения на Международната агенция по енергетика (МАЕ) за намаляване на потреблението на петрол. В Германия, разбира се, това означава възобновяване на стария спор около въвеждането на ограничение на скоростта.

Средната скорост по германските аутобани през 2019 г. е 125 км/ч. Германската агенция по околна среда смята, че въвеждането на ограничение от 100 км/ч по аутобаните, както и намаляването на ограничението от 100 на 80 км/ч по автомобилните пътища, ще спести 6,4 милиона тона въглероден диоксид - и много животи, особено по по-тесните пътища. Greenpeace в същото време изчислява, че подобен ход ще намали вноса на петрол в Германия с около 2,5%. 

Въпросът е подобно намаление много ли е, или малко… Тук политиката отново взема връх. Около 57% от германците сега подкрепят — временно — ограничението на скоростта. Свободните демократи със сигурност ще протестират. Но те трябва да помнят, че също така призоваха своите коалиционни партньори, Зелените и социалдемократите, да преразгледат своята идеологическа неприязън към ядрената енергия. Във време на война всеки трябва да бъде готов на компромиси.

Моите собствени инстинкти са либерални (в класическия смисъл, не в американския), изтъква Кнут. Винаги съм вземал кратки душове, като наскоро ги направих още по-кратки - и нямам нужда от Хабек или закон, за да ме убедят да го правя. По същата логика сега и аз карам по-бавно и ще се радвам, ако други хора доброволно направят същото. Но ако трябва официално ограничение, така да бъде.

Да се надяваме, че в един бъдещ момент ще получаваме цялата необходима енергия от слънцето, вятъра и океаните, за да можем да спрем да замърсяваме атмосферата си и да премахнем петролни диктатори като Путин. Дотогава, най-доброто, което можем да направим, е да променим начина си на живот - понякога малко, друг път повече. Украинците се борят за свобода с живота си. От нас се иска да намалим скоростта. Това не е никак много, заключава Кнут.

Последна актуализация: 13:40 | 19.08.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Анализи виж още

Коментари

Добави коментар
14
rate up comment 1 rate down comment 2
onezero
преди 1 месец
Безниностанцията с ракети им разказа играта на гейатланическите велики икономики, колкото и да се пънат грантоядите като ватника. Германците ***, че щели да загубят 200 милиарда евра само за тази година, а иначе ефекта от спирането на тежката промишелност не се знае - ние тука си го знаем де, ама ония шопарчета там не знам дали са готови да ги подложат на нашата диета
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
13
rate up comment 2 rate down comment 0
khao
преди 1 месец
май само аз се прееебах да прочета статията.... москалите пак коментират по заглавие!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
12
rate up comment 1 rate down comment 0
Petar2015
преди 1 месец
Ех, в "бюрократизираното, свръхрегулирано и обсебено от законите общество, аутобаните без ограничения символизират последните останки на свободата". Щом това ви е свободата, за къде сме се запътили?! По-добре си я задръжте при вас.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
11
rate up comment 5 rate down comment 3
Alex Silver
преди 1 месец
Де е Германия, де е киевската хунта? Какво им е общото? Недобит нацизъм. А защо Укрия да не си ограничи скоростта по аутобаните, също да спре да се къпе, яде и живее? Нали тя е потърпевша и трябва най-вече сама да си помогне? Иначе ще трябва да погнем полярните мечки, пингвините и акулите да спрат да ядат риба щото... бе питайте фондермондерицата.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
10
rate up comment 1 rate down comment 4
Dr. Vatnikov
преди 1 месец
Местния москалски слугинаж - всъщност тълпа опърпаняци, пак тръгнали да гледат в чинията на европейците, хахааа! Седят с калните си гумени ботуши и вмирисани на пот и повръщано ушaнки пред външните си клозети и с пиянски възгласи от кариесните си усти надават вой от радост, че Ханс ще кара мерцедеса по-бавно! Ментални инвалиди.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
9
rate up comment 3 rate down comment 3
creative
преди 1 месец
Ще помогнете още повече, ако спрете да се къпете и започнете да ходите пеш, пyлювци.....Ти не работеше ли за същите тези пулювци бе ***???Събирай багажа и с Митрофанова в Москва.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
8
rate up comment 4 rate down comment 3
cyclop
преди 1 месец
Могат да помогнат и на Африка ако спрат да се хранят
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
7
rate up comment 1 rate down comment 4
potentielle_energie
преди 1 месец
Изключване на адаптивни фарове + диагностика 30 лв.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 5 rate down comment 3
ing5rov
преди 1 месец
"Германската агенция по околна среда смята, че въвеждането на ограничение от 100 км/ч по аутобаните, както и намаляването на ограничението от 100 на 80 км/ч по автомобилните пътища, ще спести 6,4 милиона тона въглероден диоксид..." ... хеле па ако си оставят колите в гаражите , колко ше накажат Путин и как украйна до зимата ше превземе Москава ... Пуркоооо , да ви го наблъскам у чоФките на всички от инвестора !
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 2 rate down comment 10
penman
преди 1 месец
Няма посолство, няма кой да плаща! Ами сега?! И Газпром е пред национализация, т.е. няма дивиденти. Както казват тук в Германия - тотал щета! Панелката ще си остане панелка.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още