Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

5G данните готвят подобрение на технологиите в автомобила

Една от най-силните страни на 5G е ниската латентност, което означава по-малко закъснение между дадена и получена команда

5G данните готвят подобрение на технологиите в автомобила

Снимка: Getty

Какво е 5G? 5G е супер бърз комуникационен протокол, който ще даде сериозни предимства за много технологии, свързани с автомобилите и по-специално критичните за безопасността системи за помощ на водача.

Една от най-силните страни на 5G е ниската латентност, което означава по-малко закъснение между дадена и получена команда. Това може да означава времето между виждането на препятствието и натискането на педала на спирачката. Когато говорим за данни, 20-те милисекунди за 4G намаляват до между една и пет милисекунди за 5G. На практика без забавяне. Закъснението в човешкото време за реакция е около 200 милисекунди, така че шансът да бъде избегнат сблъсъкът с 5G е по-голям, посочва в свой материал Automedia.

От години инженерите изследват и разработват комуникацията V2X (превозно средство към всичко друго, например превозни средства или инфраструктура). Тя позволява на превозните средства да комуникират с движещи се, неподвижни и временни предмети, предупреждавайки водача за нещо зад ъгъла, преди още той да може да го види. Това може да са ремонти, пешеходци, насрещно аварийно превозно средство или повредена кола.

Още по темата

Ранните изследвания разчитаха на стандартно безжично предаване на данни, използвайки същата технология като домашната wi-fi мрежа. Проблемът е, че надеждността му е същата като на домашната wi-fi мрежа.

Тук се намесва 5G, която е проектирана да работи надеждно с машини от всякакъв тип, освен с мобилни телефони. Технологията може да издържи повече в натоварена градска среда и ще може да се справя с обекти, движещи се с висока скорост. Очаква се да бъде основен фактор, позволяващ на автономните превозни средства да взаимодействат помежду си и с други неща.

През миналата година завърши проектът 5GCAR, ръководен от телекомуникационния гигант Ericsson. Той показа как 5G може да помогне за синхронизирането на скоростта на превозни средства, навлизащи в магистрали – нещо, с което шофьорите често не се справят добре.

Интелигентните и автономни 5G-базирани функции ще отнемат време, така че за идентифициране на превозни средства, които не са оборудвани с 5G, ще се използват камери. Тези камери ще предават подробности за скоростта, позицията и траекторията си на автомобилите с 5G чрез система за планиране на маневри.

Другите функции включват възможност за далечно виждане, при която автомобилът ще получава данни от насочените напред камери на предните автомобили, като дава на водача си безпрепятствено изображение на пътя пред него в реално време.

Пътните сензори също могат да засичат хора, излизащи от сляпо място, например зад кола, която чака да завие надясно на светофара. Системата може да направи разлика между потенциален сблъсък с човек и некритична ситуация, в която човек се е насочил, но още не е достигнал опасната зона.

Всичко това ще включва огромен обем на трансфер на данни, в което 5G отново блести, защото е 100 пъти по-бърза от 4G. Пътят пред системата е дълъг, но развоят на 5G започна миналата година вероятно ще навлезе в крак с развиващите се технологии на превозните средства.

По статията работиха: Automedia.bg, редактор Елена Илиева

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Анализи
Сривът в автобранша е голям - кризата ускорява трансформацията