Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Анализи

Предизвестена смърт: паладият вече струва повече от платината

Автомобилният сектор размества сериозно пазара на метали заради отдръпването от дизеловите коли, при чието производство се използва повече платина

Предизвестена смърт: паладият вече струва повече от платината

Снимка: Архив Ройтерс

Въпреки все по-разпространеното използване на електромобили паладият, който се използва в колите с двигатели с вътрешно горене, продължава да поскъпва, отбелязва Bloomberg в свой анализ. Металът достигна ниво от 1094,51 долара за тройунция по време на търговията във вторник, което го доближи до 16-годишен връх. И въпреки че в сряда отчете понижения, той остава атрактивен за инвеститорите. За изминалата 2017 г. паладият е поскъпнал с 55%, като това е най-доброто представяне сред 34-те най-търгувани стоки на фючърсния пазар, следени от Bloomberg.

След като през 2009 г. паладият се търгуваше за една пета от цената на платината, то той вече струва повече от нея. На спот пазара платината се разменя за 946,13 долара за тройунция.

За да се изясни ситуацията на пазара, си струва да се погледне към скандала около дизеловите автомобили на Vokswagen и на все по-честото обръщане на внимание на проблема с качеството на въздуха в европейските градове заради използването на дизелово гориво, коментира агенцията.

Паладият заема своето важно място на стоковите пазари заради използването му в катализаторите на автомобилите. През 60-те години на XX век се възприема като екзотична, но безполезна алтернатива на платината, като и двата метала се срещат в едни и същи мини в Южна Африка, Русия и Северна Америка. По онова време паладият е бил използван например в сватбения пръстен на Мерилин Монро.

Като суровина за производството на катализатори той започва да се използва през 70-те години на миналия век, за да намали ефекта на вредните газове. Именно заради тези си свойства металът става все по-ценен.

Значителни разлики

Оскъдното използване на паладий от бижутери и инвеститори означава, че той прилича повече по характеристики на медта, никела и цинка, отколкото на златото или среброто.

Около 80% от световното потребление на паладий през 2017 г. се дължат на използването му в катализаторите, а другите 20% се използват в промишлените предприятия, става ясно от данни на Johnson Matthey, цитирани от Bloomberg. От друга страна, 40% от търсенето на платина се дължи на инвеститорите и бижутерите.

Промени на автопазара

Паладият се използва в катализаторите на почти всички видове бензинови автомобили, но не се справя толкова добре при намаляването на замърсяването от дизеловите коли – при тях преобладава използването на платината. В резултат на това отдръпването от дизеловите автомобили по една или друга причина би могло да доведе и до промяна на цените на металите.

В Лондон и Париж продажбата на бензинови автомобили вече изпреварва тази на дизеловите.  За сравнение - във Франция и Испания през 2011 г. дизеловите автомобили са представлявали 70% от личните превозни средства на населението, но днес делът им е под 50%. В резултат на това пазарът определено не е благоприятен за компаниите, произвеждащи платина.

Последният път, когато платината е била по-евтина от паладия, е в края на 90-те години, но ситуацията бързо се променя с дизеловия бум в Европа.

Благодарение на рециклирането всяка година се добавят 2 милиона тройунции на година към доставките на платина в световен мащаб спрямо 3 милиона, които се използват в автомобилните катализатори. В същото време бумът на дизеловите автомобили в Европа беше достигнат в средата на 2000 година, а отдръпването от тях в момента е началото на края на техния живот. И съответно предаването на катализаторите и на платината в тях за скрап. А когато това се случи, платината със сигурност ще загуби още от стойността си, а паладият определено ще спечели, обобщава още Bloomberg. 

По статията работиха: Магдалена Иванова, редактор Бойчо Попов

Последни новини

Още по темата

Коментари (1)

0
 
0
 
1
преди 2 седмици
Няма профилна снимка
Странно, в Германия дизелите са най-малко?

Още от Анализи
Животът в най-бързо растящата икономика на ЕС не прави румънците по-богати