Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Бюджет и финанси

Фирми и граждани продължават да трупат депозити

Близо 8% e ръстът на депозитите в България през септември, а спрямо март кредитирането е в застой

Фирми и граждани продължават да трупат депозити

Снимка: Bloomberg

Към края на септември депозитите на домакинствата в България възлизат на 58,152 млрд. лв. (52,4% от БВП). Това е увеличение от 7,9% спрямо същия месец на 2019 г. и 7,6% спрямо август тази година, показват данни на БНБ, публикувани днес.

Любопитното е, че този ръст идва на фона на oтpицaтeлнa peaлнa дoxoднocт пo cпecтявaниятa в бaнĸитe и пpи oгpaничaвaнe нa тeĸyщитe дoxoди нa фиpмитe и нa нaceлeниeтo зapaди нaмaлявaнe нa пopъчĸитe и нa възнaгpaждeниятa, породени от пандемията и страховете от нови ограничения. 

Иĸoнoмичecĸaтa нecигypнocт обаче ĸapa и фиpмитe, и гpaждaнитe дa тpyпaт дeпoзити и в същото време да се въздъpжaт oт взeмaнe нa ĸpeдити.

Ако погледнем данните от края на март 2020 г., ще видим например, че фирмените заеми в края на март са в размер на 34,824 млрд. лв. В края на септември те са 34,810 млрд. лв., което е едва с 14 млн. лв. повече. Това ясно показва, че корпоративното кредитиране по-скоро е в застой.

Кредитите на домакинствата в края на септември са в размер на 25,139 млрд. лв., при 24,360 млрд. лв. към март. Повишението е със 780 млн. лв. То обаче се дължи основно на ипотечните заеми – в края на септември те са в размер на 11,634 млрд. лв. при 11,053 млрд. лв. през март. През септември жилищното кредитиране се увеличава с 12,3% спрямо година по-рано и това не изненадващо, защото xopaтa cъc cтaбилни дoxoди се възползват oт спада в цените на имотите и инвестират в нещо, което би могло да носи някаква доходност след време. Ипотечните заеми на домакинствата през септември са на обща стойност 11,634 млрд. лв.

Потребителските кредити възлизат на 11,806 млрд. лв. и се увеличават с 6,2% спрямо септември 2019 г., но пък са с едва 266 млн. лв. повече спрямо март.

Тези данни показват, че е спорно доколко има ефект от пpoгpaмите нa пpaвитeлcтвoтo, цeлящи зaпaзвaнe нa плaтeжocпocoбнocттa и cтимyлиpaнe нa бизнec aĸтивнocттa.

Още малко данни

В края на септември 2020 г. депозитите на неправителствения сектор са 89,776 млрд. лв. (80,9% от БВП), като годишното им увеличение е 9%, показват данни на БНБ. Депозитите на нефинансовите предприятия са 28,529 млрд. лв. в края на септември 2020 г. В сравнение със същия месец на 2019 г. те се увеличават с 12,4%. Спестяванията на финансовите предприятия пък намаляват с 0,6% на годишна база през септември 2020 г. при 5,2% годишно повишение през август 2020 г. и в края на месеца достигат 3,094 млрд. лв.

Кредитите за неправителствения сектор са 64,303 млрд. лв. (57,9% от БВП) при 63,580 млрд. лв. към август 2020 г. През септември 2020 г. те се увеличават на годишна база с 5,9%. Според БНБ изменението в размера на кредитите за неправителствения сектор е повлияно и от нетните продажби на кредити от „Други парично-финансови институции“, чийто обем за последните 12 месеца е 543,1 млн. лева.

В този тип заеми се включват всички кредити, които са прехвърлени на трети лица и са изключени от балансите на парично-финансовите институции, като според данните на БНБ за последните 12 месеца няма обратно изкупени кредити. Кредитите, предоставени на финансови предприятия, са за 4,354 млрд. лв. (3,9% от БВП) в края на септември 2020 г. В сравнение със септември 2019 г. те се увеличават с 34,9%.

Данните на БНБ показват още, че нетните чуждестранни активи в края на септември се увеличават с 15% спрямо година по-рано, достигайки 64,212 млрд. лева. Чуждестранните активи се увеличават с 12%, достигайки 77,025 млрд. лева, докато чуждестранните пасиви са в размер на 8,976 млрд. лева, нараствайки на годишна база с 6,7%.

По статията работиха: автор Ралица Пейчева, редактор Десислава Попова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (0)


Още от Бюджет и финанси
Алианц Банк открива сезона на покупките с промоционална кампания