IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

ЕС обмисля секторен договор с други големи износители на автомобили

Обединението е контрамярка срещу готвените от Доналд Тръмп налози в автомобилния сектор, въпреки че в него може участие да вземе и САЩ

12:34 | 04.07.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Европейският съюз обмисля започването на преговори за намаляване на митата с други големи износители на автомобили в опит да предотврати пълномащабен търговски конфликт със САЩ. Това съобщават дипломати, запознати с въпроса пред в. Financial Times.

Според трима дипломати Европейската комисия проучва дали би било изпълнимо договарянето на сделка с други производители като САЩ, Южна Корея и Япония. Подобен ход би могъл поне частично да успокои американския президент Доналд Тръмп, според когото има несправедливо отношение спрямо американския автомобилен сектор, като в същото време се намалят разходите за износ на другите участващи страни.

Идеята се проучва на фона на нарастващи притеснения, че времето за разубеждаване на Вашингтон да наложи строги мита върху вноса на коли изтича. По-късно този месец се очаква председателят на ЕК Жан-Клод Юнкер да се срещне с Доналд Тръмп в Белия дом.

В рамките на подобно споразумение участниците ще могат да договорят намаляване на митата до поносими за тях стойности, както и за определени от тях продукти – концепция в международната търговия, наречена „многостранно споразумение“, която позволява на страните да сключват сделки без всички членове на Световната търговска организация (СТО).

Брюксел вече е поискал мнението по предложението от няколко страни, посочват дипломатите, според които все още не е ясно дали идеята ще бъде осъществена, нито какъв обхват от автомобилни продукти ще включва.

Според ЕК Юнкер „все още не е решил какво да обсъжда по време на срещата с президента Тръмп“, като той трябва да конкретизира позицията и стратегията си през следващите седмици.

Според дипломат от държава членка на ЕС идеята за секторна сделка за автомобилите „на пръв поглед повдига съществени притеснения“, най-малкото защото блокът вече се е договорил, че няма да обсъжда отваряне на пазара със САЩ докато Тръмп не се откаже от заплахите си.

Каквито и да е било разговори „трябва да са от полза за целия ЕС, а не само за няколко държави“, посочва източникът, имайки предвид Германия, чийто автомобилен сектор ще понесе силен удар от митата.

От своя страна високопоставен представител на индустрията в САЩ посочва, че идеята за секторна сделка вече е била повдигната от европейски представители, но не е била посрещната с ентусиазъм от американския бизнес.

Също така не е ясно и как ще бъде посрещната тя от Тръмп, който неведнъж е посочвал, че предпочита двустранни договори.

ЕС е в центъра на преговори за намаляване на търговските бариери в автомобилния сектор през последните години, както като част от преговорите с администрацията на предишния президент Барак Обама, така и с Япония.

Доналд Тръмп заплаши Брюксел с въвеждането на налози от 10% върху вносните пътнически автомобили. От своя страна Брюксел посочва, че оплакванията пренебрегват по-високите мита, които Вашингтон има спрямо други европейски продукти като пикапи например.

Миналият месец Тръмп предупреди, че ще въведе мита от 20% върху вноса на европейски автомобили, ако пречките пред американския износ не бъдат премахнати скоро. Министерството на търговията в САЩ също така проучва дали вноса на чуждестранни автомобили и автомобилни части не представлява заплаха за националната сигурност.

По време на пресконференция в понеделник с холандския премиер Марк Рюте Тръмп заяви, че би било „положително“ независимо дали или не САЩ успеят да „измислят нещо“ с ЕС. От своя страна Рюте отхвърли твърдението: „Не е положително...ние трябва да измислим нещо“.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 23:24 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Европа виж още

Коментари

Финанси виж още