Регистрация

e-mail:

Потребителско име:

Парола:

Потвърди парола:

Код:

 съгласен съм с условията за ползване
 Ежедневен нюзлетър
 Седмичен нюзлетър

Икономика и политика

България - водеща аутсорсинг дестинация в света

Очаква се аутсорсинг индустрията в страната да генерира 2,5 млрд. евро до 2020 г.

България - водеща аутсорсинг дестинация в света

Снимка: Архив Ройтерс

България е една от водещите дестинации в света за аутсорсинг на бизнес процеси (BPO) и аутсорсинг на IT услуги (ITO). След като спечели наградата на Глобалната аутсорсинг асоциация за „Офшорна дестинация на годината“ през 2015 г., страната продължава да развива своята аутсорсинг индустрия, пише сайтът emerging-europe.com.

България е една от най-напредничавите страни в Централна и Източна Европа в областта на аутсорсинга, казва Том Кигли, главен изпълнителен директор на Emerging Europe Alliance for Business Services, Innovation and Technology. „От правителството през Българската аутсорсинг асоциация и Българската агенция за инвестиции до доставчиците на услуги – има ясно подреждане на капацитета на страната“, казва Светослав Иванов, изпълнителен директор на Българската аутсорсинг асоциация (БАА).

“България беше определена за водеща аутсорсинг дестинация в Европа през 2015 г., а през 2016 и 2017 г. запази мястото си в топ три“, допълва той.

Бързо развитие

Аутсорсинг секторът в България се развива бързо и преживя значителна промяна и растеж в последните години. През това време страната направи преход от място за аутсорсинг услуги като кол центрове до предлагане на по-развити и сложни услуги като BPO и ITO. Според доклад, публикуван от БАА, аутсорсинг индустрията в България се очаква да генерира 2,5 млрд. евро и да съставлява 4,3% от БВП на страната до 2020 г.

„Аутсорсинг секторът в България премина през фундаментални промени в последните десет години, като направи преход от услуги, свързани с обслужване на клиенти в периода 2010-2013 г., когато процесите и технологиите бяха относително единни и стандартизирани, към услуги с висока добавена стойност“, казва Стефан Бумов, съосновател и главен оперативен директор на HeleCloud.

„Стимулиран от нуждите на клиентите, аутсорсинг секторът сега осигурява по-сложни процеси, включително анализи, изграждане, поддържане и гарантиране на растеж на основните бизнес операции като маркетинг, продажби, счетоводство, управление на човешки ресурси, финтех“, допълва той.

Иванов казва, че първата си фаза между 2008 и 2015 г. индустрията е постигала среден ръст от 25% на годишна основа. Оттогава растежът на индустрията се е забавил.

„Аутсорсинг бизнесът в България навлиза в своя зрял етап. Макар че растежът все още е видим, той намаля до близо 10-15% на годишна основа. Тази тенденция е логична и разбираема, тъй като огромна част от най-големите местни играчи вече са установени и са в процес на разрастване на местните си структури извън столицата в градове като Пловдив, Варна и Бургас“, отбелязва Иванов.

Предизвикателства

На фона на този бърз растеж неизбежно ще има предизвикателства, с които ще се сблъскват компаниите, стремящи се да преместят услугите си. Някои от тези предизвикателства включват недостиг на служители, намиране на подходящите сгради и нарастването на конкуренцията в индустрията, но не се ограничават само до тях.

Още по темата

Колкото до служителите, до 2020 г. се очаква да бъдат създадени 20 хил. нови работни места в българския аутсорсинг сектор. Едно от най-големите предизвикателства е намирането на добре образовани и квалифицирани служители.

„Този сектор се нуждае от експерти по управлението на човешките ресурси и счетоводството, както и IT специалисти“, казва Пламен Цеков, член на борда на БАА. Той допълва, че владеенето на два или повече езика се превръща във все по-малко предимство и той смята, че по-важни за растежа на сектора са хора с инженерна и бизнес квалификация.

Не всичко обаче е загубено. Както казва Бумов, БАА, българското правителство и местните власти работят заедно, за да гарантират стабилен растеж и да намерят начини за развитието на бизнес средата.

„Отговаряме на нарастващата нужда от образовани служители с редица подкрепени от държавата инициативи, включително създаването на Националната програма „Обучение за IT кариера“, която ангажира бизнес организации и ментори от водещи компании в сектора и внедрява най-новите технологии, добри практики и ноу-хау в индустрията“, допълва Бумов.

Той споменава и инициативата на властите в София за създаването на нова дигитална платформа, целяща да улесни диалога между училища, университети и представители на бизнеса. Освен това се откриват редица нови средни училища, които обръщат особено внимание на развиването на езиците, математически и IT умения.

Извън София

Друго споменато вече предизвикателство е намирането на подходящите сгради. В момента около 80% от аутсорсинг услугите са съсредоточени в столицата на България, София. Това създава редица проблеми, свързани не само с достъпа до таланти, но и с намирането на офис площи.

„В момента София има над 1,66 млн. км. м офис площи клас А и Б. Търсенето расте, а аутсорсинг секторът е основният двигател в този бизнес сегмент“, казва Бумов.

Бумов и Иванов са съгласни, че има все по-големи възможности и потенциал за развитие в по-малките градове като Пловдив, Бургас, Варна и Велико Търново.

Иванов допълва, че „двата водещи сегмента в индустрията в България са BPO и ITO. Бек офисите на глобални организации, центрове за споделени услуги и изнесени научно-развойни центрове са сред ключовите аутсорсинг дейности в индустрията. В последните 12 месеца международни компании, сред които Coca-Cola, Siemens и VMware, продължиха да инвестират в София и в цялата страна“.

Защо България?

Има много причини България да бъде избрана за аутсорсинг дестинация, включително географско положение, развита инфраструктура, имоти, които отговарят на нуждите на индустрията, образовани служители, благоприятна данъчна система, добре развити второстепенни градове и по-ниски разходи.

Но от редица интервюта и разговори в последно време е ясно, че България запазва високата си позиция в Европа в областта на аутсорсинга и благодарение на координацията между правителството, асоциациите и бизнеса.

Според Кигли „едно от предимствата е  споменатото вертикално подреждане на комуникацията и усилията от горе надолу. Освен това страната инвестира повече в бъдещи умения в рамките на образователните си програми, като гарантира стабилното предлагане на IT ресурси“.

„На последно място има ясни данни, че благоприятната данъчна система кара все повече българи да се връщат в родината си, като носят със себе си разнообразни ключови умения и компетенции“, допълва Кигли.

Неговият съвет към компании или инвеститори, които искат да преместят услугите си в България, е че трябва „да работят пряко с БАА“. „Те не само имат невероятни познания за преобладаващите умения в различните градове, но и са истински ентусиазирани да ви предоставят фактите, а не хиперболизирани твърдения за аутсорсинга в страната“, казва Кигли.

„Моля ви, посетете ни на място, срещнете се с бизнеса, срещнете се с хората“, завършва Иванов.

По статията работиха: Божидарка Чобалигова, редактор Магдалена Иванова

Последни новини

Още по темата

 
Спонсорирано съдържание

Коментари (5)

1
 
6
 
5
Боян до: studioaa
преди 2 години
Няма профилна снимка
Мали колко малоумно изказване, та елементарна сметка 300 човека по средна заплата от 3000 лева където влизат и осигуровки на работодателя по 12 месеца прави 10,8 милиона лева с тия заплати да правят под 8 милиона евро ОБОРОТ ще да е егати фирмата.
6
 
6
 
4
преди 2 години
това е толкова жалка "иска ми се информацията да е истина" статия.
пълна бутафория, тотална дезинформация с гравиращи отклонения от истината.
м/у редовете се очаква четящите да я да се впечатлят и върнат страната. е да, ама не. От прибл. 7мил. население, работещото е едва около 2-2.2мил.
остатъка са пенсионери, ***, неработещи домакини, студенти и деца.
жалко заплащане, работна атмосфера за *** и психопати.
постоянно преливане на "кадрите" от една фирма в друга и обратно.
разрастваща се и задълбочаваща се неграмотност даже и на т.н. предпочитано работно място.
темата е изключително обширна и сложна, за да се представа на обществото с платени, таргетирани и не отговарящи на фактите.
9
 
2
 
3
studioaa до: abdul
преди 2 години
Е кои са тези компании, че ми стана интересно?
НАП не ги знае, НОИ не ги знае хубаво би било на ги научат, че да напълнат хазната с парици, за да има и за пенсионерите и за майките...
2
 
6
 
2
abdul до: studioaa
преди 2 години
Няма профилна снимка
пълни глупости пишеш. Нито въпросната има 300 човека, нито е дори в топ20 в България.
10
 
8
 
1
преди 2 години
България и се иска да е водеща аутсорсинг дестинация в света, но дали това ще стане някога в близко или далечно бъдеще изобщо не е ясно... Я това за 2.5 милиарда евро годишен оборот и от аутсорсинг си е направо мокър сън, при положение, че най-големите компании 3-4 компании у нас се затрудняват да генерират и 20 милиона евро годишен оборот, а какво става за 2.5 милиарда... За да илюстрирам това с пример една миналата 2017 родна аутсорсинг компания беше купена за 30 милиона евро от едни китайци, а в нея работят близо 300 души и годишния оборот е под 8 милиона евро, от които най-много 2 милиона евро са печалба... С такива обороти как се печелят 2.5 милиарда и колко евтини програмисти ще трябват за това? 500 000 ще стигнат ли?

Още от Икономика и политика
БСП избра националния си съвет