IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Ще има ли трайна полза за имотите в Южна Корея от Зимните олимпийски игри?

Голяма част от инвестициите за 12 млрд. долара са вложени в транспортни проекти и жилищни сгради, а не в хотели

17:28 | 07.02.18 г.
<p>
	<em>Снимка: Архив Ройтерс</em></p>

Снимка: Архив Ройтерс

Церемонията по откриването на Зимните олимпийски игри е само след два дни, а южнокорейската икономика получи тласък от близо 12 млрд. долара, инвестирани в нови хотели, жилищни проекти, спортни обекти и инфраструктура, пише Wall Street Journal.

Засилват се обаче опасенията дали развитието на недвижимите имоти и инфраструктурата, свързано с Олимпиадата, ще е от полза за четвъртата по големина икономика в Азия. Някои икономисти се тревожат, че то ще навреди на дългосрочното фискално здраве на страната и ще увеличи финансовото бреме за бъдещите поколения.

Непропорционално големи инвестиции бяха направени в магистрали и високоскоростни железопътни линии, които ще свързват Сеул с отдалечените спортни обекти в провинция Кануън-до, най-планинската и рядко населена област в Южна Корея.

Дали разходите ще осигурят дългосрочен стимул на икономиката ще зависи много от туризма в страната. В последните години той беше силно уязвим от геополитическите последици, произтичащи от напрежението между Северна и Южна Корея. Например Китай намали броя на туристите, които могат да посещават Южна Корея, заради решението на Сеул да разположи американска система за противоракетна отбрана на територията на страната.

Това увеличи още повече празните места в хотелите. Местата за настаняване в провинция Кануън-до например не се представят добре, тъй като половината от стаите им са празни, сочат данни на Корейската асоциация на хотелите.

Организаторите на Олимпийските игри решиха да не строят много нови хотели, както се очакваше първоначално през 2011 г., когато страната беше избрана за домакин на спортното събитие. Голяма част от осигурените 60 500 хотелски стаи се намират в жилищни сгради, много от които бяха построени специално за игрите.

Предприемачите смятаха строежа на повече хотели за твърде рисково начинание, тъй като корейската туристическа индустрия е изправена пред несигурно търсене в бъдеще. Организаторите искаха да гарантират, че „няма да останат неизползвани инсталации“, казва Нанси Парк, говорителка на организационния комитет за Олимпийските игри в Южна Корея.

Безпокойството заради финансовите разходи и ползите за градовете домакини на Олимпийски игри се превръща в основен проблем, който отказва от кандидатстване дори богати западни градове като Осло, Мюнхен и Стокхолм. Тези градове оттеглиха кандидатурите си за Зимните олимпийски игри през 2022 г., които в крайна сметка бяха спечелени от Пекин.

Международният олимпийски комитет призна проблема, като прие нова пътна карта, наречена Олимпийски дневен ред 2020. Пьончан беше избран преди приемането на новия план.

Южна Корея ще похарчи по-малко от една четвърт от рекордните 50 млрд. долара, които организаторите на Зимните олимпийски игри в Сочи вложиха през 2014 г. Общите разходи все пак надхвърлят допълнителния национален бюджет на страната, одобрен миналата година.

Корейският институт за индустриална икономика и търговия съобщи през 2008 г., че Олимпийските игри в Пьончан вероятно ще създадат допълнително индустриално производство за 18 млрд. долара и 230 хил. нови работни места.

Не всички обаче са убедени, че тези ползи ще се материализират. „Това не е като да построите универсален магазин или търговски център, който е отворен от 9 до 21 ч. Говорим за строежа на нещо, което не взаимодейства добре с останалата част от икономиката“, казва Робърт Бааде, професор по икономика в  Lake Forest College в Илинойс, който е изследвал икономиката на Олимпийските игри.

Южна Корея знае добре потенциалните икономически ползи от Олимпиадата. Мнозина смятат, че домакинството на Летните олимпийски игри в Сеул през 1988 г. е помогнало за превръщането на страната в икономическа сила и технологичен лидер с компании като Samsung Electronics и LG Electronics.

Провинцията Кануън-до обаче е много различна от Сеул и околностите му, където живеят около 25 млн. души. Само 3% от 50-милионното население на страната живее в провинцията, чиито власти разчитат много на парите, отпускани от централното правителство, за да се задържи на повърхността. Приходите от данъци покриват под 30% от разходите й.

До момента Олимпийските игри са от полза за икономиката на провинцията. Икономическият й растеж изпреварва този на страната през 2015 г., а растежът на работните места надхвърля този на национално равнище през 2016 г., показват данни на Корейската централна банка от миналата година.

В същия доклад обаче институцията предупреждава, че ползите вероятно ще се изпарят без подкрепа от бум на туризма след Олимпийските игри.

Базираната в Испания компания ForwardKeys, която анализира международния въздушен трафик, съобщи в понеделник, че Южна Корея ще получи ограничена подкрепа за туризма от домакинстването на игрите. Според данните резервациите на полети към страната нарастват с 15,4% на годишна основа през февруари, но намаляват с 24,9% през март.

Някои от новите имотни проекти са ориентирани към туризма. В крайбрежния град Каннин, на половин час с кола източно от Пьонгчанг, компанията Seohae Construction бърза да завърши работата по новия лъскав хотел St. John’s Hotel с 1 091 стаи.

Сред другите нови хотели в Кануън-до са Seamarq Hotel, проектиран от Ричард Мейер, и  AM Hotel в Пьонгчанг.
Корейската туристическа индустрия се сдържа да строи повече хотели, защото бизнесът върви зле. През 2017 г. заетостта достига 65,3% спрямо 70,4% през 2016 г. и 76,9% през 2011 г., сочат данни на компанията STR.

Повечето нови жилища са апартаменти. Например Yongpyong Resort, оператор на ски курорт в Пьонгчанг, контролиран от Unification Church, завърши неотдавна жилищен комплекс с осем 15-етажни жилищни сгради за спортистите на Олимпийските игри.

Добрата новина за организаторите е, че всички апартаменти, построени за игрите, са продадени, главно на местни купувачи, живеещи в Сеул, казва Парк Ин-юн, главен финансов директор на компанията. Той допълва, че цената им е около 300 хил. долара за апартамент.

„Успокояващото е, че всичко, което беше построено, е продадено. Това е успешен резултат“, казва и Кристоф Дуби, спортен директор на Международния олимпийски комитет.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:03 | 03.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още