IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Завръщането към корените на Facebook

Заявката на Марк Зукърбърг за „поправка“ на социалната мрежа изглежда като отстъпление, но може да се окаже умен ход

14:47 | 21.01.18 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: Ройтерс</em></p>

Снимка: Ройтерс

Завръщане към корените. Така накратко може да се характеризира реформата на социалната мрежа Facebook, която обяви преди дни нейният съосновател и главен изпълнителен директор Марк Зукърбърг.

Миналата година не беше добра за Facebook и Зукърбърг. Омразни коментари, фалшиви новини, влияние над изборите в САЩ от руска пропаганда – по-скоро признанието за това влияние. Ето защо не е съвсем чудно, че  Зукърбърг обяви в началото на новата година промяна.

Изненадващ е начинът, по който обяви това – през 2018 г. Facebook трябва да бъде поправен. Да си го кажем направо: поправката е равнозначна на капитулация.

По-малко марки, по-малко медии, по-малко политика – в бъдеще социалната мрежа ще стане по-персонална, по-човечна тоест, ще стане по-лична. Бебешките снимки на братовчедката, снимката от обяда на колегите, мненията от кръга ни с приятели – в бъдеще това ще бъдат най-важните неща в най-влиятелната онлайн социална мрежа. Те се показват с приоритет на началната страница – т. нар. Timeline.

Дотук добре. Защото в последно време мрежата ставаше все по-комерсиална. Освен това коментарите на омразата и фалшивите новини доста увредиха нейния имидж.

Същевременно обаче трябва да кажем, че и промените ще си имат недостатъци. Който например ползваше Facebook за източник на новини, ще бъде затруднен. Защото тук наистина има преглед на много новини – от тези на локалния вестник, до такива на големите агенции и медии. Извън социалната мрежа този достъп е, разбира се, възможен, но с повече трудност и отнема повече време. 



Въпросът е какво кара шефът на Facebook да направи тази стъпка обратно към началото. Филантроп, който иска да гарантира, че "по-значимите социални взаимоотношения" ще насърчават благосъстоянието, както твърди той?  Facebook иска да помогне на своите членове да имат по-значими социални контакти в бъдеще, ктвърди Зукърбърг. Той се е загрижил за психичното здраве на своите потребители.

Или на тези на компанията му. По-вероятно е ръстът на броя на потребителите да е в застой. А това е отрова за мрежата, която процъфтява от растежа и кликванията. А интерактивните контакти донесоха със себе си в платформата много омраза, фалшиви новини и пропаганда. Колкото и да се опитваше Зукерберг да избегне това - използването на технологиите на мрежата доведе до някои куриозни резултати, при които безопасни коментари бяха класифицирани като опасни и изчезваха от платформата.

Също така и анонсирането на наемането на повече служители за идентифицирането и премахването на критично съдържание не доведе до сериозен успех. Това показва и опитът с наскоро обнародвания Закон за прилагане на мрежите в Германия и работата с платформите.

Така например премахването на различните постове в услугата за кратки съобщения Twitter вече предизвика сериозни критики и обвинение в цензура. И това не е изненадващо, в края на краищата едва ли отговорните за това служители ще имат времето или необходимата юридическа експертиза, за да разгледат подробно съдържанието на съмнителните постинги.

И така – вместо да продължи да се излага на обвиненията за някакво влияние, заплахи или цензура, Зукърбърг избира отстъплението. Излежда, сякаш преоткриването на личния живот от страна на Facebook е чисто и просто капитулация. Но при една битка без изглед за победа и отстъплението понякога е добър избор. В бъдеще платформата няма да бъде зона без омраза и пропаганда, но обхватът и видимостта им ще намалеят, ако съобщенията, видеоклиповете или новините вече не се появяват постоянно в емисиите на потребителите. И така, отстъплението не е поражение, но може да се окаже и умен ход.

Рекламодателите също изказваха в миналото загриженост – заради неуместната околна среда за техните реклами. Както това се случи в YouTube. Но едно правило ще важи и при тези промени: който си плаща, остава видим.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 19:33 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още
Още от Социални мрежи виж още

Коментари

Финанси виж още