IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Основната версия в разследването на трагедията в Хитрино е човешка грешка

Ако сме виновни, ще отговаряме, заяви изпълнителният директор на частния превозвач „Булмаркет“ Станко Станков

11:21 | 11.12.16 г. 7
<p>
	<em font-size:="" pt="" style="color: rgb(102, 102, 102); font-family: ">Снимка: Олег Попов, Investor Media Group</em></p>

Снимка: Олег Попов, Investor Media Group

Разследването на инцидента в Хитрино е в първоначален етап. Събират се доказателства. Осем от най-добрите следователи са на място. Това заяви в предаването "Неделя 150" на БНР Евгени Диков, заместник-главен прокурор и директор на Националната следствена служба.

Разпитани са свидетели, до късно снощи са провеждани разпити пред съдия в Бургас и Шумен. Иззета е скоростомерната лента, която предстои да бъде разшифрована, за да стане ясно с каква скорост се е движил локомотивът, съобщи Диков. 

Основната версия, по която се работи, е човешка грешка и несъобразена скорост. Не изключваме нито една версия, каза той.

В разследването на трагедията в Хитрино се е включил и следственият отдел към окръжната прокуратура в Шумен. Използва се и мобилна лаборатория, както и експертизата на съдебни медици и на експерти от БАН, стана ясно от думите на Евгени Диков. 

Не разполагаме с дрон, но при оглед на подобно голямо произшествие дронът е от изключителна полза, подчерта той. Диков определи някои от версиите за инцидента, които присъстват в медиите, като директно несъстоятелни.

Според него има много неизяснени неща – например има ли ограничения в броя на цистерните, когато се превозват опасни товари и допустимо ли е едновременно да се превозват пропан-бутан и пропилен. Неяснота има и относно т.нар. буферни вагони.

На този етап смятям, че следсвен експеримент няма да се наложи, но всичко е възможно, каза още Евгени Диков.

Веселин Василев, изпълнителен директор на Изпълнителна агенция "Железопътна администрация", определи инцидента в Хитрино като много сериозен и с големи щети. Необходимо е да се осигури време и възможност на разследващите екипи да свършат своята работа и да не се изключва нито една версия за вероятните причини за произшествието, отбеляза той в интервю за предаването.

Има непотвърдена информация за превишаване на допустимата скорост на влака в зоната на инцидента. Няма проблем с натоварването на цистерните. Това се вижда от придружаващите влака документи. Няма и предварителни данни за влошено състояние на подвижния състав, допълни Василев. Инсталациите в гарата по думите му са били в изправност и няма съмнения за състоянието на железния път.

Веселин Василев акцентира върху сериозното значение на човешкия фактор, който в такива моменти е решаващ. 

Европейски стандарти на системи за сигурност, включително в бордовото оборудване на локомотива, се изграждат по линиите, които се модернизират по Оперативна програма „Транспорт“, обясни още Веселин Василев.

Вчерашният ден премина в огледи, съвместно с националното следствие и прокуратурата в Шумен. Направени бяха няколко огледа на локомотивите и вагоните след двата локомотива. Това поясни пред „Хоризонт“ Бойчо Скорбански, ръководител на звеното за разследване на произшествия и инциденти в Министерството на транспорта.

Припомняйки, че втората, недерайлирала част от композицията е била изтеглена до гара Плиска, Скорбански допълни, че е бил направен и частичен периферен оглед на дерайлиралите цистерни, за да не се пречи на пожарникарите, които непрекъснато са ги обливали.

Ситуацията беше сериозна и имаше реални предпоставки за нови взривове, изтъкна Скорбански.

Техническото разследване ще започне едва когато всичко бъде почистено, за да може комисията на започне своята работа. Предстоят замервания както на подвижния състав, така и на наличната жп инфраструктура, увери Бойчо Скорбански. Към този момент, от 1989 година насам, подобно произшествие не сме имали, заяви в заключение той. 

Машинистите нямат категорично обяснение на катастрофата. От едната черна кутия излиза превишаване на скоростта, но са необходими още анализи, съобщи за "Хоризонт" изпълнителният директор на фирма „Булмаркет“ Станко Станков. Той не изключи човешка грешка като причина за тежкия инцидент: 

Не е малко, но е от порядъка на 30, малко над 30 км/ч, посочи Станков, запитан колко е превишението на скоростта.

Имаме над десетгодишен опит в жп превозите и досега такива инциденти и нарушения не е имало. Нашата компания е една от най-изрядните в това отношение, увери Станко Станков. 

Дерайлирането според него може да е причинено както от висока скорост, така и от технически проблем във вагон или по жп мрежата. По отношение на взрива никой няма нормално обяснение, подчерта Станков.

Такова огромно разцепване на цистерна не знам как е могло да стане. Те са предвидени да издържат на много високи удари. Това са най-сигурните цистерни, които пътуват по железопътната мрежа. Това са цистерни на клиента от Румъния и те са много стриктни в техническите прегледи, отбеляза Станков.

Той категорично отрече да има формални проверки на техническия състав. 

Ако сме виновни, ще отговаряме, декларира Станков в отговор на въпрос дали може да се превърне в обвиняем.

Станков прекара целия вчерашен ден в следствието и прокуратурата.

Относно претоварването на обърнатите цистерни в автоцистерни Станков смята, че до два три дни всичко може да приключи успешно. Организирали сме камиони, техника и хора. Помага специализирана група от „Лукойл“. 

Според Станко Станков изтичането на газ, което бе обявено по-рано тази сутрин, не е опасно.

Многократно и пред различни институции съм доказвал, че аз съм 100% собственик на „Булмаркет“, повтори тезата си Станков. Аз съм собственик на акциите на кипърската фирма. Не виждам нещо подозрително. Аз съм краен собственик на фирмата, каза той.

От "Булмаркет" възнамеряват да подпомогнат жителите на Хитрино, но Станков изрази опасенията си това желание да не се изтълкува превратно. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 12:43 | 08.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

7
rate up comment 0 rate down comment 0
d333
преди 7 години
Да, много по-лесно може да се направи атономно движещ се влак, отколкото автомобил. А в действителност много компании се опитват да направят автономен автомобил, макар и да е много, много трудна задача за места където няма добра маркировка и знаци. А влаковете никой не се опитва да направи... Защо?...
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
6
rate up comment 5 rate down comment 2
vstoykov
преди 7 години
Системите за сигурност на влаковете по света (не само в България) е неадекватна!Недопустимо е да няма система, която да ограничава скоростта, която да разчита на две неща:1) GPS2) Маркери и датчици, които да установяват наличие на маркер "ограничи скоростта" и "изключи ограничението на скоростта" - ако GPS-ът откаже - да се задейства другата система. Ако и двете откажат - тогава трета автоматична система, която преценява положението на влака на база скоростта на движение и времето, да задейства ограничаването на скоростта.Ако всички автоматични системи откажат - да светва червена лампичка и машинистът да поема контрола.Машинистите трябва да седят там само за да следят дали автоматичната система работи, не за да управляват влака при липса на авария!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
5
rate up comment 0 rate down comment 2
Sakamano
преди 7 години
Освен ако автономните автомобили не се самопроектират и самопроизвеждат, при тях също има кой да носи вината.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 3 rate down comment 4
Naiv
преди 7 години
Затова никога няма да пуснат автономни автомобили - защото някой трябва да носи вината .
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 12 rate down comment 3
Alee
преди 7 години
Tака е, машинистите ще го отнесат пак невинни. В България все е заради несъобразена скорост, лоша техника на пилотиране, неспазване на процедурите, а никой никога не коментира инфраструктурата позволява ли такава скорост, защо процедурите за работа и мениджмънта не са ОК, има ли разработени системи по безопасност...и т.н.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 7 rate down comment 3
aldy
преди 7 години
Какво ще значи НЕСЪОБРАЗЕНА СКОРОСТ? Несъобразена с какво? Заледени релси? Крив път? Криви колелета?Според предварителни данни, такографът е зосякъл скорост на 42км/ч, при разрешена скорост 40км/ч. Това няма как да е причина. Но неизправността на спирачната система на някои от вагоните може да доведе до рязка разлика в натоварването на връзките между вагоните и дори до изхвърляне на някои от тях извън релсите.Но по всичко изглежда, че машинистите ще отнесат вината.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 9 rate down comment 2
Alee
преди 7 години
Taka e, докато няма жертви , нищо няма да се оправи. да го бяха приватизирали или концесионирали това БДЖ досега...Ама не! Нали все сме социално ориентирани и там са много гласоподаватели на БСП и ДПС, та все отлагаме. Най-добре е да се вземат още 5 млрд. дълг и да се набутат пак там. Владко знае как, той знае че БХ не е по реформирането, той си е по многото сладки приказки и краденето!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още