Мениджмънт и лидерство

Програма за финансова грамотност тръгва в 18 български училища

500 ученици се включват в третото издание на проекта „Знания, които променят живота“ на Джуниър Ачийвмънт България и Метлайф България

Програма за финансова грамотност тръгва в 18 български училища

 Текст и снимки: Нели Томова

 

Как се изготвя финансов бюджет? Какво е лихвен процент? Какви са ползите и рисковете при тегленето на кредит? Това са само част от въпросите, чиито отговори предстои да научат 500 български ученици, включени в третото издание на MetLife LifeChanger – „Знания, които променят живота“.

Проектът е съвместна инициатива на Джуниър Ачийвмънт България и застрахователната компания Метлайф България, осъществен с финансовата подкрепа на Фондация Метлайф. Ученици от 10-и и 11-и клас на 18 средни училища с не-икономически профил от София, Пловдив, Варна, Бургас, Враца и Пазарджик, ще се включат в обучителна програма по финансова грамотност „Разумни финанси“.

За трета поредна година доброволци от компанията Метлайф ще влязат в клас в ролята на учители, за да предадат своя опит в области като спестяване, инвестиране, кредити, застраховки, личен бюджет, семейно финансово планиране и целеполагане. Целта на проекта е да повиши финансовата грамотност и култура на учениците и да ги „въоръжи“ със знания и умения, които ще им бъдат от полза в живота.

Тазгодишното издание на „Знания, които променят живота“ стартира на 9-и ноември в столичното 108-о училище „Никола Беловеждов“ с официална среща на ученици, учители, представители на Метлайф България и Джуниър Ачийвмънт, бизнес доброволци от Метлайф и представители на Държавната агенция за закрила на детето, които от тази година се включват като партньори в проекта.

„Искаме да инвестираме в следващото поколение лидери. Да помогнем на учениците да живеят по-добър и по-успешен живот, от този, който сме живели ние. Да им дадем необходимите умения и знания, за да го постигнат. Това желание ни мотивира да инвестираме от нашето време, усилия и пари“, казва представителят на Метлайф Евгени Бенбасат и допълва, че в определени ситуации финансовите знания могат да бъдат не само животопроменящи, но и животоспасяващи.

Според направени проучвания 16-17-годишните младежи са целевата група, която има най-голяма нужда от специална подготовка по финансова грамотност, тъй като те съвсем скоро ще излязат на трудовия пазар. Затова и обучението е насочено към тях. По време на пилотното издание на „Знания, които променят живота“ учениците са повишили финансовата си грамотност с 21% в рамките само на един учебен срок, а по време на миналогодишното – с над 50%. Положителните резултати мотивират организаторите всяка година да разширяват обхвата на проекта.

„Изключително мотивиращо е да виждаме как учениците надграждат своите знания – първо чрез срещите с доброволците от Метлайф в клас, където повишават своята финансова грамотност, а след това и чрез участие в иновационния лагер и създаването на учебна фирма по модела на JA, където се учат на предприемчивост и работа в екип и развиват своите меки умения.“ – каза Вера Петканчин, директор „Оперативни дейности“ на JA България.

„Участието ми в проекта беше много интересно, всички бяхме много запалени, защото обичаме да учим нещата на практика, не само от учебниците. Имахме ролеви игри, трябваше да работим в екипи, участвахме в състезание. Навлязохме по-дълбоко в темата за финансите и научихме много нови термини и неща, за които не бяхме чували дотогава. Едно от най-полезните неща, които научих, е как да съставям бюджет“, разказва дванайсетокласничката от 108-о училище Аделина Азманова, участвала в първото издание на проекта.

Десетокласникът Венцислав Върбанов очаква с нетърпение стартът на тазгодишната програма.  „Надявам се, че ще има доста интересни неща, които не се учат в училище, но ще ми бъдат полезни в бъдеще“, споделя той. Според преподавателката Ели Руменова (координатор по проекта в 108-о СОУ) повечето ученици се включват и работят по програмата с желание и ентусиазъм. „Противно на това, което се говори, че не са мотивирани и нямат интерес, когато им се предложат подобни проекти, те се активизират, организират се... - казва тя и подчертава, че в рамките на обучението по финансова грамотност се развиват и други умения - Децата се научават да работят в екип, да търсят и намират информация, която в днешно време е ключов ресурс,  да оценяват предимства и недостатъци на различни решения, да вземат решения, като търсят подходящи аргументи, да се представят и да говорят пред публика“.

Едно от най-ценните неща по време на обучението е контактът на учениците с доброволците от Метлайф, които са готови да споделят не само знанията си, но и личния си опит от бизнес практиката и от живота. „За мен беше голямо предизвикателство да застана пред тях и да ги накарам да ми повярват“, казва Мария Димитрова, специалист по оценка на риска в Метлайф. Доброволците са единодушни, че най-трудно е да събудиш първоначалния интерес на учениците. Оттам-нататък те сами си дават сметка, че става дума за много практични умения, които ще им бъдат от полза в живота – как се тегли кредит, как се прави инвестиция, как се започва малък бизнес.

Всички ученици и учители, участващи в проекта са поканени да се включат и в програмата „Учебна компания“ на Джуниър Ачийвмънт, където с подкрепата на своите учители и бизнес ментори ще създадат продукти и услуги, с подчертана социална насоченост и полза за обществото. През юни 2017 г. те ще се състезават и за наградата на Метлайф – “LifeChanger”, в рамките на младежкия бизнес форум „Изгряващи звезди“, който JA България ще организира за 9-та поредна година.

По статията работиха: Екип на Investor.bg , редактор Бойчо Попов
Още по темата: Мениджмънт и лидерство

Последни новини

Коментари ()