IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Независимият строителен предприемач – „умираща професия“?

В бъдеще успешните предприемачи ще бъдат част от строителни и инвестиционни компании, смятат някои специалисти

10:22 | 08.11.10 г.
Автор - снимка
Създател
Независимият строителен предприемач – „умираща професия“?

Предприемачите, развиващи търговски центрове, трябва да преразгледат своята стратегия, предвид вълната от нови молове в последно време, коментира Яаап Гилис, оперативен директор на една от водещите компании за имоти в Европа - Redevco, цитиран от PropertyEU.

„Независимият предприемач по мое мнение е умираща професия“, смята той. „Успешните, които се преобразят в бъдеще, ще бъдат част от строителни и инвестиционни компании.“

Гилис е направил това изявление по време на конференция на Международния съвет на търговските центрове в Амстердам миналата седмица. Като пример той дава пазара на търговски площи в своята страна.

„В Холандия обемът от брутната отдаваема площ в търговските площи се увеличи до 15 млн. кв. м между 1945 и 1999 г. и с почти още толкова между 1999 и 2009 г. Същите темпове се забелязват и в Русия. Не е възможно да се поддържа това ниво. Това не е устойчив модел”, казва той.

От друга страна, Глен Ааронсън, изпълнителен директор на Multi Corporation, се е съгласил, че средата за развитие на търговски центрове се променя значително, но предприемачите могат да се адаптират.

„Потребителят не иска ново място, а просто по-добро място. Врагът на доброто не е злото, а по-доброто“ , коментира той, като добавя, че компанията му не е вече просто предприемаческа, а се занимава с проекти за модернизиране и реновиране на площите.

„Причината, поради която не трябваше да реновираме в миналото, беше, че заетостта се увеличаваше, а доходността продължаваше да пада. Модернизирането обаче е път към бъдещето.“

По думите му едно от изключенията е Турция, където компанията развива редица нови търговски центрове.

„Това е един изцяло различен свят. Но в Европа всичко е свързано с модернизирането (на моловете).“

Гилис потвърждава тази тенденция, като дава пример с някои много стари молове, които обаче имат шанс да бъдат успешни проекти и за в бъдеще. Един такъв е търговският център Galleria Vittorio Emanuele в Милано. Сградата е построена още през 1861 г., но и днес привлича интереса на множество луксозни марки като Prada, Massimo Dutti, Gucci, Louis Vuitton и др.

Във връзка с нарастващата роля на електронната търговия, променящите се демографски тенденции и финансовата криза той определя настоящия пазарен климат като „много сложен“.

„Това е най-динамичният период за сектора, който съм виждал в моята кариера.“

По време на конференцията футурулогът Йеспер Бо Йенсен е казал, че предприемачите ще трябва да имат предвид редица фактори през следващото десетилетие като „сребристо-сивото цунами“ от застаряващото население на континента, както и ръста на електронната търговия.

„Електронната търговия расте с 10-15% на година“, казва той.

„Обемът не е голям и расте от ниска база, но тя е като Китай. Ще достигне по-високо ниво много скоро... Търговският център на бъдещето е iPhone-ът.“

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 11:11 | 09.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още