20-те най-големи автомобилостроители са похарчили през 2010 г. рекордната стойност от около 50 млрд. евро за научноизследователска и развойна дейност, докато през 2009 г. тези разходи са били около 48,2 млрд. евро. Преди пет години концерните са инвестирали едва 44,2 млрд. евро, показват резултатите от изследването „Automotive Innovations 2011“ на Center of Automotive Managements в Гладбах, изготвено от професора по автомобила икономика Шефан Брацел и цитирано от Handelsblatt.
Огромните вложения обаче си заслужават. „Иновационната сила на глобалните концерни се покачва на по-високи стойности както в количествен, така и в качествен аспект“, казва Брацел. С 634 иновации, сред които и 138 световни открития, изминалата година е била рекордна в това отношение.
Надпреварата за автомобилен прогрес е доминирана от немските компании. Както и преди една година, Volkswagen води с голяма преднина. Концернът от Волфсбург е отчел 128 иновации. На второ място е Daimler с 64 иновации, година по-рано щутгартци бяха едва на 4-о място. Мюнхенският конкурент BMW се покачва с едно стъпало нагоре до четвъртото място.
Чувствително наваксали са два други производителя – американският концерн General Motors (GM), благодарение на двете си дъщерни компании Opel и Chevrolet, заема трето място, след като преди година е бил а шесто място. „General Motors показва най-голяма динамика", отчита Брацел в резюмето си.
За това най-голям принос има електроавтомобилът Volt, който в Германия се продава като Opel Ampera. Особено германската дъщерна фирма Opel показва добър прогрес, що се отнася до намаляване на разхода на двигателите. До този момент компанията от Рюселхайм винаги беше зад Volkswagen.
Чувствително подобрение има и при Hyundai. Корейците, един от най-големите конкуренти на Volkswagen, са се покачили от 9-о на пето място. „За един производител на големи обеми това е забележителен успех“, казва професорът. Hyundai ще налага засилено премийният сегмент, където иновациите са особено важни.
Най-голям губещ според изследването е японският концерн Toyota. През 2009 г. той бе на второ място след Volkswagen, сега обаче японците са се срутили до осмо място. Това е най-слабият резултат сред глобалните концерни спрямо предходен период откакто се изготвя класацията (2004 г.). Обяснението му: „В случая с Toyota има няколко допълнителни фактора – японците трябваше да се фокусират повече върху качеството и продукцията, отколкото върху иновациите“.
Според професора Toyota може да изпусне своето конкурентно предимство, което имаше с ранното си преминаване към алтернативни двигатели.
Като цяло концерните са концентрирали своята развойна дейност върху подобряване на наложилите се горивни двигатели, показва изследването. За разлика от общественото фокусиране върху алтернативното задвижване, броят на иновациите с конвенционална технология (160) продължава да расте. Иновациите в областта на хибридите са 88, а тези в областта на електроавтомобилите – едва 29.


Бръшлянът масово убива дървета във варненските паркове
Мъск зове: Европейският съюз да бъде премахнат!
Благомир Коцев даде първо интервю след ареста (ВИДЕО)
Евакуираха с вертолет трима от бедстващите моряци край Ахтопол
Кубратската „Коледна топлина“ организира детско парти в клиника във Варна
Бъдещето на AI звучи като ехо от миналото на железниците в Дивия Запад
Три години и 1 млн. долара приходи по-късно българската Team-GPT вече е Juma
Джей Ло се завръща в бившия СССР, след като Путин прогони звездите от Москва
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Знаци, че той не ви харесва
Според първите екзитполове Чиприан Чуку ще е кмет на Букурещ
4 типа мъже, на които не може да вярвате