Как се променя вкусът на потребителите и интересуват ли се българите от натурални продукти – това коментира Андрей Петров, председател на борда на управителите на dm България, в интервю за Investor.bg
39-годишният Андрей Петров e част от ръководния екип на компанията още от нейното основаване през 2008 г.. Отговаря за ресор „Експанзия“ и ръководи съвместно с Евелина Великова отдел „Продажби“.
- Г-н Петров, с какви финансови резултати приключва групата dm първата половина на последната финансова година (октомври 2017 г. - март 2018 г.)?
- През първата половина на финансовата 2017/2018 година концернът dm, който обхваща всички 13 държави, в които развиваме дейност, отчита ръст на продажбите от 5,2% до 5,348 млрд. евро. Подгрупата Австрия и ЦИЕ, която включва Австрия и 11 държави от региона, сред които и България, е с ръст от 8,4% в сравнение с периода октомври 2016-март 2017 г., а оборотът достигна 1,265 млрд. евро.
Към края на март 2018 година магазините на dm в Европа са 3 512, а служителите близо 60 хил. Бяха отворени и първите 7 филиала в Италия, която е нова държава за компанията.
- Какво показват финансовите резултати на dm за България?
- В България отчитаме ръст на оборота от 21,9%, което е много добър резултат на фона на представянето на концерна и на подгрупата, към която принадлежим. През първата половина на финансовата година отчитаме продажби на стойност близо 63 млн. лева.
Компанията e представител на т.нар. „дрогерийна търговия“ – формат на пазаруване, който развиваме в последните няколко години в България. Дрогерийните стоки са за лична хигиена, козметика, продукти за бебето, за домашните любимци, за почистване на дома и така нататък. Тук влизат и стоки за здравословен начин на живот като различни биохрани, сокове, натурална козметика, хранителни добавки.
- С колко магазина в България разполагате в момента и какви са плановете по отношение на броя им?
- В България dm има 72 магазина в 25 града, включително и последния ни в Пловдив, което ни прави най-голямата верига, специализирана в търговията с дрогерийни стоки у нас. Ще продължим да откриваме нови филиали, като плановете ни са до края на календарната 2018 година броят им да е 80.
Основният ни фокус е развитието на мрежата в големите градове като София, Пловдив и Варна, но ще продължим да се разрастваме и в по-малките населени места, където до сега не е имало наши магазини.
Успоредно с отварянето на нови магазини обновяваме съществуващите.
- Какви инвестиции са реализирани от dm България и в какви направления?
- За първата половина на финансовата година инвестирахме в страната над 740 хил. лева в четири основни направления: откриване на нови магазини, обновяване на съществуващите, обучение и оптимизиране на процесите в логистичната ни база.
Съществен дял от инвестиционната ни програма заема подобряването на клиентското изживяване. Това включва и обучението на колегите ни. Наскоро наши служители, които владеят немски език, преминаха едногодишно специализирано обучение в Австрия заедно със свои колеги от всички страни, в които dm работи.
В България също реализираме подобна програма и в момента 20 управители на магазини в София се обучават в Професионалната гимназия по екология и биотехнологии "Проф. д-р Асен Златаров". Тяхното обучение ще продължи една година и ще обхване теоретични и практически занятия в области като химия, ботаника и хранене
Интересното е, че те ще работят с различни билки и съставки на козметични продукти, ще правят кремове и ще имат възможност да усвоят в дълбочина основата на нашия бизнес. Все пак dm започва като търговец точно на такива продукти.
- Има ли промени в броя на персонала и ако да, какви са причините?
- През първите 6 месеца на финансовата година назначихме около 30 нови колеги и екипът на dm България вече е от над 650 души. В тази връзка, бих искал да добавя, че при нас текучеството е много ниско. Когато се открие нова позиция на средно или високо ниво, ние я обявяваме първо вътре в компанията.
- Какви промени да очакваме в развитието на бизнеса на компанията, включително в България?
- Стратегията на dm е компанията да продължи да расте на всички пазари, на които е представена. В България ще продължим да развиваме филиалната си мрежа, да назначаваме нови хора и да продължим възходящото си развитие. Очакванията ни са, че ще завършим финансовата година с двуцифрен ръст, с което да затвърдим доброто представяне от първата половина.
Важна част от стратегията ни за развитие е и допълнителното разширяване на асортимента, най-вече при био и натуралните продукти. За нас това е сегмент с огромен потенциал за развитие, който тепърва ще става все по-популярен.
- Как се развиват собствените марки на веригата и какъв е делът им в продажбите?
- dm има собствени сертифицирани марки натурална козметика (alverde) и био храни (dm Bio). Развитието им е в отговор на все по-голямото търсене от страна на хората, които искат да живеят по-здравословно. А и ние имаме сериозен опит в този сегмент, тъй като предлагаме био продукти още от 1986 година.
През първата половина на финансовата 2017/2018 година продажбите на собствените ни брандове растат с над 30%, което е значително над средния ръст на оборота за България. С най-голям ръст са биохраните, натуралната козметика и продукти като салфетки, кухненски ролки и за дамска хигиена от собствените ни брандове.
Част от собствените ни марки са в ниския, но основно в средния ценови клас, като в същото време качеството им е много високо. Освен това се произвеждат основно в Германия. Там се следи и качеството им от независими сертификационни институти, които редовно тестват продуктите ни.
От централата ни в Германия се осигурява и цялото производство. На пазара в България идват същите продукти, каквито се предлагат и в Австрия и всяка друга страна, в която сме представени.
Собствените ни марки и се произвеждат по най-модерните технически стандарти, възможно най-щадящо околната среда и не се тестват върху животни.
Мога да кажа, че интересът към собствените ни брандове е много висок във всяка страна, в която сме представени. Ще ви дам един пример - alverde е най-продаваната марка сертифицирана натурална козметика в Германия. Това е особено показателно, тъй като тя се продава само в магазините на dm, за разлика от конкурентни брандове, които се предлагат в цялата търговска мрежа.
- Наблюдавате ли някакви промени в предпочитанията на потребителите?
- Основната тенденция, която наблюдаваме през последните години, е все по-големият интерес към натурални и био продукти и към стоки, свързани със здравословния начин на живот. За това има няколко причини. Първата е, че все повече хора се стремят да живеят здравословно и природосъобразно.
И ако доскоро смятахме, че това е тенденция само в по-развитите икономически страни, днес можем да кажем, че тя се наблюдава все по-отчетливо и в България.
Втората причина е, че хората се все по-информирани и са много по-взискателни към храната, която слагат на масата, към козметиката, която ползват за тялото си, и дори към препаратите в домакинството.
Третият фактор е, че био и натуралните продукти стават все по-достъпни. Те се предлагат в огромен брой магазини и са на съвсем разумни цени. Да не забравяме, че постепенно се повишава и стандартът на живот, в резултат на което все повече хора отделят повече средства за по-висок клас храни, козметика и продукти за дома.
- Какъв е делът на българските продукти в асортимента?
- Мога да кажа, че хората харесват и търсят популярните родни брандове и затова ние работим с всички утвърдени български производители. С най-голям дял са добре познатите на пазара козметични продукти като кремове, шампоани, бои за коса, пасти за зъби и така нататък.
През последните години много активно работим и с иновативни производители на био храни и козметика, които предлагат продукти с много високо качество. Към момента в нашите магазини предлагаме над 100 български марки, които се търсят и харесват от клиентите.


Важно! Вижте как да се предпазите, за да не пострадате по време на протест
Областната дирекция на МВР във Варна получава държавен имот
Община Варна стартира проекти за ремонт на СК „Локомотив“ и НЧ „Христо Ботев 1928
Черно море пусна билетите за мача с Арда за Купата на България
Майка благодари на варненска болница, спасила детето й
За да защити САЩ, Тръмп спира помощта за развитието на Африка
Обикновените бели тениски на Брунело Кучинели струват 500 долара. Само не ги наричайте тихи
Пасивност към еврото прави българския бизнес уязвим за конкуренцията от ЕС
Ръсел Вуут е архитектът на имперския президентски мандат на Тръмп
Инвеститорите в Турция следят 2 ключови решения на централни банки
Основните прилики между класическото Renault 5 и новото ЕV
Блокче глина може да направи чудеса при почистване на автомобила
Citroen направи щур ван със спалня и киносалон
Хиляди употребявани коли загубиха важна функция
Сервиз, гуми, застраховка – как да планираме годишния авто бюджет?
Кабинетът отпусна 1,7 млн. лева за неприетите деца в детски градини
Донбас няма да задоволи Путин, той ще иска още
Украйна е задържала кораб на руския сенчест флот
Франция алармира: Евросредства може да са се озовали в ръцете на "Хамас"
Памела Андерсън иска да си смени името