Дюните трябва отново да влязат в територията на морските плажове, след като през 2008 г. бяха извадени от там. Това е позицията на Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), съобщи на пресконференция днес зам.-министър Екатерина Захариева, цитирана от БТА. Тя представи основните промени в Закона за устройство на черноморското крайбрежие, по които все още работи междуведомствена работна група. Предложенията за промени в закона ще бъдат внесени в Министерския съвет до края на ноември.
Идеята е дюните, които все още са публична държавна собственост, да станат отново изключителна държавна собственост. Независимо че за тях няма да се събира концесионно възнаграждение, поне ще е ясна отговорността и задължението на този, който трябва да ги опази, и ще е ясно, че собствеността няма да се трансформира в частна и да се появят хотели върху тях, заяви Захариева.
Във фокуса на вниманието на министерството са също и плажовете в резервати и защитени територии. Захариева съобщи, че позицията на Министерството на околната среда и водите е да се забрани всякаква дейност върху тях. Трябва да има свободен достъп до тях, но не следва там да се поставят преместваеми обекти и други съоръжения, които замърсяват плажовете, допълни тя.
Изкуствени плажове заради увеличената леглова база
Обмисля се с промени в закона да се уреди възможността за създаване на изкуствени плажове, което се налага заради увеличената леглова база по морето, съобщи Захариева. Възможността за изграждане на подобни плажове е чрез публично-частно партньорство. Идеята е инвеститорът, направил вложенията в изкуствен плаж, да може безвъзмездно да го ползва известен брой години, но плажът да остане публична държавна собственост или дори изключителна държавна собственост. Вече има заявен инвеститорски интерес за строителството на изкуствени плажове.
Проблеми с достъпа до някои плажове
Един от най-съществените проблеми, по който вече се работи, е свободният достъп до 25 плажа, оградени изцяло с частни земи, каза заместник-министърът. Тя уточни, че основната причина за това е, че държавата, когато е приватизирала и реституирала къмпинги и курортни комплекси, не се е погрижила да си осигури достъп до собствения си имот. Освен това кметовете, когато са одобрявали подробните устройстени планове, не са изпълнили задължението по Закона за устройството на територията, според което всеки имот трябва да има достъп до улица.
Тази година започват процедури по приемане на план за улична регулация за плажа "Русалка" и още най-малко три други плажа. Това означава да се направят държавни улици върху земи, които отново ще се наложи да се отчуждят, допълни Захариева. Изграждането на подходи към тези плажове ще става поетапно. Сред плажовете, за които ще се мисли за вариант за достъп чрез улици, са „Вили Чайка“, „Чайка Журналист“, „Равда - Национална спортна академия“, къмпингите „Ахелой“ и „Делфин“ и за някои приватизирани курортни комплекси.
Безплатни чадъри и шезлонги на централните плажове в големите градове
Друго предложение за промени в закона е на централните градски плажове в големите градове да има безплатен достъп до чадъри, шезлонги и водно спасяване. Сред вариантите това да стане е от средствата, които държавата получава, да плаща за водното спасяване и почистването на плажовете или това да се прави от общините, които получават 50% от концесионното възнаграждение и наемната цена. Целта е да има наемател на плажа, който да е длъжен безплатно да предоставя тези дейности срещу правото да постави 1 или 2% преместваеми обекти.


Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Локо София удари Ботев Пловдив в истинска драма с пет гола
Седем загинали и 11 ранени при катастрофа между автобус и камион в Турция
Затвориха Прохода на Републиката заради румънски камион
Времето утре: Валежите постепенно ще спират
Задействаха BG-АLERT в Бургаско, две реки преливат