Японската централна банка (ЯЦБ) стана първата сред държавите от Г-7, чиито собствени активи надвишават размера на икономиката на съответната страна.
Активите на финансовата институция са в размер на 553,6 трлн. йени (4,87 трлн. долара) и са пет пъти повече от пазарната капитализация на най-високо оценяваната компания в света Apple Inc. и 25 пъти оценката на най-скъпата японска компания - Toyota Motor Corp.
Сумата надвишава и общия брутен вътрешен продукт на пет развиващи се пазари – Турция, Аржентина, Южна Африка, Индия и Индонезия, съобщава Ройтерс.
Японският номинален брутен вътрешен продукт за периода април-юни – последните актуални данни, е в размер на годишните 552,8207 трлн. йени (4,84 трлн. долара). Четенето за периода юли-септември, което трябва да бъде публикувано в сряда, се очаква да отчете понижение заради поредица природни бедствия.
И макар някои анализатори да отдават подобряването на икономиката след десетилетия на дефлационен натиск на политиките на централната банка, ЯЦБ отбеляза не особено голям успех в това да изпълни целите си за инфлация от 2% или за подобряване на местното търсене и икономическия растеж.
Според някои инвеститори целта на банката за инфлация е прекалено амбициозна и тя е принудена да купува огромно количество облигации и акции, въпреки че другите големи централни банки започнаха да прекратяват своите кризисни политики.
В същото време агресивната политика на финансовата институция за покупки на активи през последните години доведе до това, че сега ЯЦБ притежава 45% от пазара на японски държавни облигации, възлизащ на 1 квадрилион японски йени, измествайки други банки и инвеститори.
„Политиката на Японската централна банка очевидно не е устойчива. ЯЦБ ще понесе загуби, ако трябва да увеличи лихвените проценти до – да кажем, 2%“, посочва фискалният анализатор Хиденори Суезава от SMBC Nikko Securities.
Активите на ЯЦБ започнаха да нарастват след идването на власт на гуверньора Харухико Курода в началото на 2013 г., който обеща, че подобни стъпки ще стимулират японската инфлация до 2% в рамките на две години.
Тази цел така и не можа да бъде изпълнена с изключение на кратък скок на цените след данъчно увеличение върху продажбите през 2014 г.
След като Курода започна програмата за стимули през 2013 г., номиналният БВП на Япония нарасна с общо 11% или 0,5% за тримесечие, което е един от най-бързите темпове на растеж в скорошната история на страната.
Но реалният растеж по времето на сегашния гуверньор не изглежда толкова впечатляващо – едва 6,7% досега или средно 0,31% за тримесечие.
Според мнозина инвеститори агресивният подход на Курода достига своя лимит. ЯЦБ започна да забавя покупките си на облигации, като в същото време отслабва и ефектът от закупуването на акции върху оценката им. По време на първата година от управлението на Курода ЯЦБ купи акции за 1 трлн. йени, а индексът Nikkei нарасна с 20%. Но откакто банката увеличи покупките си на 6 трлн. йени годишно през юли 2016 г., японските акции не се представят така добре, колкото тези на други пазари.


Може ли изкуственият интелект да намали броя на върнатите покупки от е-магазини?
Бездомници превзеха подлезите във Варна (СНИМКИ)
Момиче се влюби в мъж, той я продаде за проститутка
41 пияни или дрогирани водачи спипа КАТ за ден
МОСВ започна спешен мониторинг на морските води заради блокирания танкер
Не можем да очакваме автоматични позитивни ефекти от еврозоната без усилия
Настоящият модел на поддържане на дефицити и дългове е към своя край
Нобелов лауреат за мир: Иран използва екзекуциите като „инструмент за репресии“
Фирми от САЩ разграбват редкоземните елементи, нужни на Европа за превъоръжаване
Мадуро знае, че Тръмп блъфира
Ландо Норис е новият шампион във Формула 1
Кризата във VW зачеркна два основни модела
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Доставиха храна на борда на "Кайрос"
Синът на Арнолд Шварценегер, Кристофър, е копие на полубрат си Джоузеф Баена
Над 500 студенти посрещат 8 декември на Пампорово
Берое и Септември завършиха 0:0
Мъж е в тежко състояние след катастрофа на пътя София-Варна