За 2024 г. няма мобилен оператор, който да е монополист, да притежава 50% и над 50% участие на пазара и той да диктува цените за потребителите. Това съобщи председателят на Комисията за регулиране на съобщенията (КРС) Иван Димитров пред БНР.
„Правят се регулярни проверки на мобилните оператори за това дали някой не се държи като монополист на пазара. В момента всичко, което е на база събрани данни от годишните им отчети, показва, че няма предприятие, което е монополист“, посочи той.
Димитров коментира и ситуацията с два мобилни оператора, които повишиха цената на услугите за клиентите си. „В Закона за електронните съобщения е дадена възможност на предприятията, които са търговски дружества, да променят цената на услугата в зависимост от инфлационния индекс, който се определя от НСИ“, обясни председателят на КРС.
По думите му, последното увеличение обаче е в различен аспект – цената на услугите на мобилните оператори е променена с друг модел. Той уточни, че все още не е излязъл инфлационният индекс за миналата година.
„От едното предприятие заявиха, че променят качеството на услугата и ще предоставят услуги с по-добри параметри – по-висока скорост и по-голям обем“, отбеляза Димитров и уточни, че при промяна на договора потребителят може да го направи без неустойки и без усложняване на процеса.
Той обаче не може да прецени доколко цените на услугите на дребно са правилни. Според него по тази тема трябва да се проведе широк дебат от администрациите, които имат отношение към въпроса – КРС, Комисията за защита на потребителите, икономическото и транспортното министерство като регулатори и органи по политиката, за да са по-добре обосновани цените, които в момента се променят.
„Не е в ръцете на нито една администрация, на нито един регулатор еднолично да променя цените“, смята председателят на КРС.
Иван Димитров отчете, че жалбите, които получават в Комисията от началото на годината, са основно заради променените условия на договорите. По думите му има ръст на жалбите, че услугите, които се появяват, са непотърсени от немалка част от потребителите.
Той съобщи, че и трите български мобилни оператора прилагат най-новите технологии и на Балканите и България има по-добри и качествени решения, отколкото някои съседни страни.