Над 200 световни ИТ марки се конкурират за клиенти в България, съобщава в свой анализ CBN Pannoff, Stoytcheff & Co.
Според анализа продажбите се осъществяват пряко или косвено през 23 дистрибутори и над 1 700 ИТ компании, като обемът е 400 млн. евро годишно.
Тук се включват смартфони, преносими компютри и таблети, процесори, дискове, видеокарти, сървъри, десктопи, токозахранващи устройства и мрежови продукти.
Всеки бизнес или частен клиент се интересува кои са най-продаваните марки, за да се ориентира в нелекия избор за успешна инвестиция в хардуер и софтуер.
За 2018 г. дилърите подреждат така световните ИТ марки: Acer, ASRock, Asus, Brother, Canon, Cooler Master, Dahua, Dell, Eaton, Eset, HP, Intel, Kingston, Lenovo, Microsoft, Samsung, Seagate, TP-Link и WD, според независимото XXIV-то годишно пазарно изследване на CBN, финансирано със средства на агенцията.
Спрямо 2008 г. 12 световни ИТ бранда отстъпват първите си места в този пазарен сегмент в България, но пък три и след 10 години отново са номер едно.
От 37 дистрибуторски компании през 2008 г. през 2018-та са останали 23. 14 са фалирали или са напуснали пазара.
Девет търговци на едро подобряват позиции според оценката на дилърите, осем отстъпват надолу.
Три американски, три пъти китайски и три тайвански ИТ хардуерни марки са посочени в Топ 10 (от 38 класирани) най-добре дистрибутирани технологични брандове на българския пазар, заедно с една японска.
С най-голямо значение за ИТ бизнеса остават все още десктоп и сървърните системи, мобилните компютри и таблетите, компонентният бизнес, принтерната периферия, но за първи път влизат и облачни продукти.
Най-голям ръст в продажбите за 2019 г. ИТ професионалистите очакват именно в облачните продукти и софтуера за защита, следвани от продажбите на компоненти.
Делът на сивия сектор расте, а продажбите през интернет магазините на българските търговци на дребно относително намаляват. B2B продажбите на хардуер и системен софтуер и през 2018 година остават доминиращи в страната.