Европа е изправена пред тежки икономически перспективи, освен ако лидерите ѝ не започнат реформи и не създадат условия за значително увеличение на частните инвестиции, посочва мозъчният тръст The Conference Board.
Икономиката на 20-те страни членки на еврозоната ще расте средно само с 0,9% годишно до края на 2039 г. спрямо темп от 1,6% за САЩ през същия период и 1,3% през десетилетието преди пандемията, казва организацията в доклад от петък.
Годишни разширявания от 2,4% теоретично са постижими, макар че това ще изисква „решителни усилия“ както от публичния, така и от частния сектор, казва се още в доклада, цитиран от Bloomberg. Те включват петкратен скок на проучванията и разходите за развитие, по-интегрирани капиталови пазари и над 5 млн. нови работници годишно.
Предизвикателствата пред Европа са огромни. Войната в Украйна подкопа бизнес моделите на цели държави, основани на евтината руска енергия. В същото време конкуренцията от Китай застрашава бъдещето на германската автомобилна индустрия, а регулаторните пречки са широко обвинявани за бавния напредък в областта на зелените инвестиции и цифровизацията.
Към тези предизвикателства се добавят заплахата от търговска война между САЩ и Китай и политическата парализа в Германия и Франция – двете най-големи икономики в региона. Това породи съмнения относно способността на континента за реформиране и засили опасенията относно сигурността на работните места.
„Ако има едно послание тук, то е спешност“, коментира Мария Демерцис, главен икономист за Европа в The Conference Board. „Събитията ни настигат. Но говорейки за геополитика и война, сме склонни да забравяме, че най-големият риск е нещо, което ще се случи със 100% вероятност, ако не обърнем посоката - застаряването.“
Днешното население в трудоспособна възраст в еврозоната е 291 млн. души, докато в САЩ то е 165 млн. души. Според доклада до края на века в Европа то ще е намаляло с повече от една трета, докато в САЩ ще е с почти една пета повече.
Малък или никакъв напредък в преодоляването на недостига на работна ръка ще бъде ключов елемент за допълнителното влошаване на икономическите перспективи пред еврозоната. Ако се комбинират с мудните инвестиции в зелени и цифрови трансформации, ниските бюджети за проучвания и развитие и неуспеха да се премахнат регулаторни препятствия, то има риск растежът да не надвишава 0,2% средно на годишна, изчислява The Conference Board.
Подобни предупреждения бяха отправени от бившия гуверньор на Европейската централна банка (ЕЦБ) Марио Драги, който през септември заяви, че ЕС е изправен пред „бавна агония“, освен ако не предприеме стъпки да засили конкурентоспособността си. Призивът му да се инвестират допълнителни 800 млрд. евро годишно и да има ангажимент за редовно емитиране на общи облигации обаче не бе приет от някои от най-големите икономики в региона.
ЕЦБ под управлението на наследничката му Кристин Лагард публикува собствени прогнози до края на 2027 г. в четвъртък. Те не предвиждат ръстът да надвиши 1,4% в някоя от годините, обхванати в прогнозата, и не включват вероятно негативния ефект от мита върху вноса в САЩ.
преди 1 месец Германия се отича в канала. Щом най-важните й производства се изнасят в по-благоприятни места, какво да говорим повече? Когато икономиката започне да служи на политиката, вместо обратното, така се получава. Кого наказаха? Путин или себе си? отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: khao, със Зелков обсъждаме Немско(в статията ЕС), не хАмерика :) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: doba това е защото не си излизал от село, аз пък да ти каза за Америка... там най много бачкат мексиканците, а най мързеливи са коренното населени - индианците! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: гъбко, Зелков, аз харабин/бразилец/кюмюp на работа там не съм видял :) дори и да са се хванали, клинчат яко и гледат ден да мине друг да дойде отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец До: doba Хех, значи, вдигаш си дъто и отиваш в немско. Фащаш некой строеж и гледаш. Основно турци, след това поляци и украинци, и по малко тук таме румънци, молдовци, българи и едни много тъмно сини дето много трудно вдяват езика но иначе работят (според мен сенегалци и нигерийци щот са най-работливи те) ... германци са само шефовете по строежите. Не знам кой кого храни, не бих се наемал да коментирам в свободен преразказ като теб ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец Проблемът е, че тези 'пришълци' без да им заплющи камшикът отгоре нема да се хранат за работа, още повече пък усилено :) А Хан и Мюлер и Херберт им писна да работят и да ги хрантутят отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец нашия форумен идиииот пак копае Европа в морките си руски съниша, хахаха, а реалноста че всички искат да живеят и пътуват до тук, даже и американците..но на повечето им е скъпо! :))) има интернет, ограмоти се бе, тъъъпанар обратен! :)))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец *Европа е изправена пред тежки икономически перспективи, освен ако лидерите й не започнат реформи* - Тежките икономически перспективи пред Европа са резултат от усилията на същите тези лидери. Да очакваме, че ще започнат реформи срещу себе си? Да-да, на ппутткинден! Изобщо, разговор на тема, как и какво да се прави по икономическите перспективи пред Европа, може да се води след смяна на лидерите и връщане на ЕС към ЕИО - формата му от преди Маастрихт и Лисабон. Всичко останало е ментален талаш отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец *Европа е изправена пред тежки икономически перспективи, освен ако лидерите отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 1 месец И да споделя само, щото с това се спекулира мега зверски от форумните полуграмотни копейкопитеци. Производствените разходи за един автомобил са около 40% от цената му. Енергията необходима за производството му е около 42мегаджаула на килограм. Или за една съвременна кола от средно 1350кг отиват приблизително 16МВтч, разделение 6МВтч природен газ и 10МВтч електрическа енергия. Или текущо 6х43 евра + 10х129 евра в Испания(въпреки че в Дания е 54) = 1550 евра. Ситроен С3 (1тон) е 40к лв ... :))) отговор Сигнализирай за неуместен коментар