IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

А. Ненов: Най-добрите времена на интернет бизнеса у нас тепърва предстоят

Бъдещето е в сектора на услугите и не толкова при медиите, смята авторът на книга за родния интернет бизнес

09:27 | 10.05.12 г. 2
Автор - снимка
Редактор
<p>
	Александър Ненов <em>Снимка: Личен архив</em></p>

Александър Ненов Снимка: Личен архив

- Може ли да се печели от блогове в България и как?

Блогът не се различава от всеки един друг уеб сайт. Затова не е важно да се питаме дали той може да изкара пари, а дали ние можем да изкараме пари от блога си. За да се печели, от който и да било онлайн проект, е необходима много работа и ентусиазъм. Осигурим ли си тези два инструмента, можем да печелим от всякакъв тип уеб активност - мединен сайт, блог, електронен магазин или дори фейсбук група.

- Уеб2 или Уеб1 ще печелят по-широка аудитория от читатели?

И Уеб 1, и Уеб 2 имат своите потребители и това ще се запази дълго време. Все повече обаче напредваме към Уеб 3 и трябва да се замислим сериозно за начина на достъп и обмяната на информация между всички участници в уеб средата.

Ако доскоро единственият начин за достъп до уеб сайтове беше компютъра, то телефоните и таблетите вече заемат своето сериозно място. Не сме далеч от времето, когато всяко едно устройство по света ще бъде свързано с мрежата и ще получаваме информация и достъп до услуги по начини и места, които досега не сме и предполагали.

- Какви са очакванията ви поотделно за бъдещото развитие на българските интернет медии, българските пощи, сайтове за запознатсва, сайтове за групово пазаруване?

Медиите не са се променили значително през последните 15 години. Макар и в последно време да се използват по-нови технологии, недостъпни за нас преди 15 години, основният принцип остава непроменен. Все по-често ще се случва медиите да бъдат изпреварвани от обикновени потребители, които предават на живо от мястото на събитието.

Наскоро потребители предаваха картина и звук от протеста против ACTA в София с подръчни материали. Предаването бе наблюдавано от хиляди интернет потребители, докато нито една медия (онлайн или офлайн) не съумя да го отрази. Медиите имат ограничен ресурс от хора, докато интернет потребителите са милиони и са навсякъде. Все по-често те сами се превръщат в репортери предаващи информация безплатно към други потребители в мрежата.

Българските пощи предлагат нелоши услуги. Развитието на услугите на Gmail обаче определено ги поставя в неравна надпревара, от която предимство за родните пощенски услуги е само това, че потребителските навици са изграждани с години.

Сайтовете за запознанства все по-трудно ще се борят с развитите социални мрежи. Един от изходите е да се превърнат от сайт за запознанства в тематична социална мрежа обединяваща кръг от хора с общи интереси.

Груповото пазаруване направи своя пик, но потребителите и фирмите, предлагащи оферти с безумни намаления вече се измориха и подобен тип сайтове вече залязват.

Когато говорим за бъдещо развитие,  не е добре да използваме вече известните ни модели. Всичко, което е налично в интернет в момента, вече се е случило. Когато говорим за бъдещето е добре да се съсредоточим върху неща, които тепърва предстоят да се случат.

Каква е критичната маса от потребители, за да бъде един проект успешен у нас?

Добре е да гледаме на “критичната маса” като на променлива, а не като константа. Ако искате да направите социална мрежа, цифрата ще е една, ако искате да направите онлайн медия, цифрата ще е значително по-малка, а при електронните магазини и услугите цифрата ще се стопи още повече. Въпросът е не колко потребители имаме, а какви са те. Трафикът на всяка цена е нещо, което е време, да остане в миналото.

Последна актуализация: 08:32 | 13.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

2
rate up comment 0 rate down comment 0
george_tn
преди 11 години
то и от писането полза няма.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 1 rate down comment 0
ndconnection
преди 11 години
Много добри въпроси от журналиста, но отговорите са "бля-бля-бля". Явно г-н Ненов умее да разтяга локуми и вместо да направи някаква нова онлайн услуга в България е решил да пише книга :-) Добре се е ориентирал, защото в България пазар за услуги няма.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още