IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Мария Гергова-Бенгтссон, United Partners: Гледаме и към метавселената

Комуникационната агенция използва пандемията като тласък към нови проекти и почти удвои бизнеса си през 2021 г.

08:36 | 14.04.22 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор
<p>
	<em>Снимка: личен архив</em></p>

Снимка: личен архив

Откакто агенцията съществува, сте преминали поне през две много сериозни кризи – финансовата през 2008 г. и тази с Covid-19 през 2020-2021 г. Коя беше по-тежка за Вас?

- Тази през 2008 г. Тя беше по-трудната, може би и защото тогава съм била по-незряла като предприемач, а сега сякаш бяхме подготвени. Преминахме на дистанционна работа ден преди официално да обявят блокадата. Бизнесът ни е такъв, че не е проблем да работим от вкъщи, а ние сме страхотен екип, което ни позволи не само да не изостанем, а да подобрим значително резултатите си. Миналата година почти удвоихме бизнеса си. За нас е много важно как се чувстват хората ни, затова и изцяло обновихме офиса ни. Искаме да имаме място, в което хората да идват с желание и да се чувстват добре. Според мен тази криза беше повече криза на човека и на неговото психично здраве.

Кое е положителното, което си взехте от пандемията?

- Когато започна пандемията, всички бяхме в стрес какво точно се случва и решихме много бързо да направим много неща, които преди оставаха на заден план. За нас това беше силен тласък да свършим нови неща. Експериментирахме, започнахме подкасти, видеа, виртуални събития... Беше нещо като позитивен натиск да се развием по-бързо, за да не ни удари криза. Всичко, което направихме, ни тласна напред.

Какви нови тенденции предизвика коронакризата в пиар индустрията?

- Едно от нещата, които всички в индустрията споменават като тренд, а кризата ни побутна в тази посока, е метавселената. В началото си казах, че нищо не разбирам от нея, но ми е интересно как може да навлезем в това пространство. Все пак поколението Z върви натам. Буквално седмица след като започнах да мисля как да го направим, срещнах приятел, който се оказа, че работи в компания, занимаваща се с метавселената. Благодарение на него направих набързо няколко срещи в това пространство и разбрах как работят брандовете в метавселената. Не знам дали това е някаква временна тенденция, или ще остане дългосрочно, но ние обичаме да експериментираме и ще видим как се случват нещата там. Искаме да опитаме.

На този етап метавселената е свързана с много големи инвестиции. Имате ли план в тази посока?

- Сключихме партньорство с компания, която работи в метавселената и я разработва, така че ще разчитаме на нея.

Тези големи инвестиции ще се превърнат ли в бариери на входа за много от агенциите по света?

- Ако искаш да разработваш своя метавселена и продукти, вероятно ще бъде предизвикателно. Затова решихме да сключим стратегическо партньорство и мисля, че за нас това дава бърз достъп до този свят.

Страхуват ли се марките от влизането в тази нова среда?

- Страхуват се. Вече говорихме с няколко компании. Засега опипват почвата, но след като няколко по-смели корпорации навлязат в метавселената и това даде резултати, и другите ще се втурнат. Това е по-скоро за компаниите, които са склонни рано да експериментират. Те ще повлияят на останалите да вземат решение.

Инфлуенсър маркетингът има ли място в метавселената?

- Да, със сигурност. Дори Snoop Dogg си купи имот в метавселената, а той е вид популярна личност/инфлуенсър. Едно от хубавите неща, които ни се случиха през миналата година, е, че около 50% от бизнеса ни стана свързан с международни проекти. Фокусът ни вече не е толкова върху България. Например работим с Diageo за цяла Източна Европа и някои страни в Западна Европа, включително Германия, Франция, Испания, в Израел също. Това ни даде възможност да навлезем в нови територии и пазари. Благодарение на тях сключихме две сделки с Холивуд. За първи път работихме с Холивуд на такова ниво – директно със CAA, най-голямата агенция за таланти там. Сключихме договори с Мила Йовович и Ейдриън Броуди. Кампаниите са вече факт.

Как стигнахте до това да работите с толкова голяма мрежа от партньори?

- Причината е отново пандемията. Една от мечтите ми беше да си имаме собствена мрежа в Източна Европа. Преди това разчитах на друг тип подход, но си казах, че няма смисъл да разчитам на някой друг, след като толкова години съм била в IPRA и съм създала собствена международна мрежа от контакти в сферата. Така с екипа ми решихме да направим собствена верига. В момента в нея има около 35 агенции от Централна и Източна Европа, в Скандинавските страни, Австрия, Швейцария, Израел и Бенелюкс.

Как се отрази финансово на компанията работата с цялата тази мрежа от партньори?

- Добре. Усещането да имаш принос в по-голям мащаб е хубаво. Финансово също е по-добре, отколкото да работиш в България, защото тя е малък пазар, за съжаление. От друга страна искаме да сме полезни и на клиентите ни в България, когато искат да правят кампании извън страната ни.

Пренаселен ли е българският пазар с агенции?

- Винаги съм мислила, че има място за всички. Преди години прочетох книгата „Стратегията „Син океан“. Оттогава в главата ми е останало това, че не искам да се борим за едни и същи неща с останалите на пазара. Искам да сме различни и знам, че това ще ни даде различен пазар.

Какви цели сте си поставили за 2022 г.?

- Разбира се, едната ми цел е свързана с развитието на хората в агенцията. Имаме планове за сериозна програма за личен и професионален растеж. Нашият бизнес е бизнес с хора, затова имаме силен фокус върху нашите собствени кадри. Другият ни фокус е международният растеж, което съответно води и до финансов растеж. Във връзка с международната експанзия в момента  започнахме усъвършенстването на SOP (стандартни оперативни процедури). Имаме такива отпреди няколко години, но планът ни е да ги доразвием и да ги базираме в облака, за да можем да работим по-бързо и ефективно. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 13:34 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още