Мария Гергова-Бенгтссон е основател и собственик на United Partners – една от водещите ПР агенции в България и региона. Мария е член на борда на директорите на IPRA (Международната PR асоциация) и бе неин президент през 2009 г. – първият президент от Източна Европа в 70-годишната история на организацията. Освен това е един от основателите и бивш председател на Асоциацията на ПР агенциите (БАПРА). Тя е лектор в различни университети и конференции, водена от желанието за по-добро образование и повече знания в сферата на корпоративните и маркетингови комуникации. Мария Гергова-Бенгтссон е ментор в Richard Branson’s Centre of Entrepreneurship и бивш президент и основател на Entrepreneurs Organization (EO) за Югоизточна Европа. Поводът да се срещнем с Мария е, че United Partners празнува своя 25 рожден ден. Коя е била най-трудната криза за компанията, какъв е пътят на брандовете към метавселената и кои са новите тенденции в пиар индустрията - прочетете надолу.
Помните ли кой беше първият Ви клиент и как го спечелихте?
- Едни от първите ни клиенти бяха Shell и United Distillers (днес DIAGEO). Тогава PR мениджър на Shell беше Камелия Славейкова, която в момента е изпълнителен директор на компанията. И за двата клиента започнахме работа по препоръки. В нашия бизнес препоръките играят много голяма роля. Когато си свършил добра работа, като си човек с качества, нещата се случват. С годините не се е налагало ние да търсим клиенти проактивно. Винаги те са ни намирали и до ден днешен е така. Нямаме отдел за продажби, а имаме човек за бизнес развитието, който отговаря за преценката на запитванията, идващи към нас. Дългогодишния ни опит показва, че е добре да имаме споделени ценности, вярвания и разбирания с клиентите ни. Затова проверяваме дали нашите ценности и тези на потенциалните клиенти съвпадат. На база на това преценяваме дали ще участваме. Хубаво е човек да достигне до ниво, на което да не отговаря на всяко едно запитване на клиент, а да може да си избира клиентите, с които да работи. Това е част от пътя. За нас ценностите са много важни. Когато наемаме нов член на екипа, първото, което проверяваме е дали имаме еднакви ценности с него. В противен случай ще има много ненужни дискусии, борби и драми. По същия начин е и с клиентите.
Колко време отне, за да стигнете до момента, в който сами да избирате клиентите си? В началото със сигурност е било трудно да кажете „не“.
- Много е трудно. С годините открих, че когато казваме „не“ на някакви приходи, идващи от компания, с която нямаме този баланс на ценности и виждания, всъщност отваряме пространство за такива, с които имаме. Най-трудните ми „не“-та са довели до отключване на възможности с чудесни клиенти и брандове.
Кое Ви беше най-трудно в началото?
- Натрупването на знания. Когато започнахме преди 25 години, имаше dial-up интернет. Тогава знанието не беше толкова достъпно, колкото е в момента. Спомням си с какво нетърпение съм чакала хартиерното издание на PR Week да пристигне. Това беше единственият източник на знание за това какво се случва в индустрията по света, а моето желание беше да правим неща на световно ниво. Тогава станах член на IPRA. Бях млада и зелена, а по това време IPRA беше „клуб на възрастните джентълмени“. Бях сред първите по-млади членове от Източна Европа, които дори излеждаха екзотично там. Може би затова ни приеха под крилото си и ни помогнаха да се развием.
25 години са много дълъг период, а индустрията, в която оперирате, е изключително динамична. Какво в нея не се промени за това време?
- Може би едно от най-трудните неща за промяна е възприятието за PR. Продължаваме една упорита образователна кампания да обясним на масата какво е PR. Очакванията са, че с някакво корпоративно прессъобщение трябва да спечелиш невероятно отразяване. Все още е нужно да обясняваме, че става дума за разказване на истории и смислени новини. Същевременно в индустрията няма ясни и точни стандарти и това дава възможност на всякакви хора да си сложат табелка, че „правят PR“. И това влияе лошо на имиджа на професията ни.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО
Как да общуваме ефективно с партньора?
Провежда се спасителна операция край Ахтопол заради кораба Kairos