IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Липса на промоционални програми за български храни в Европа

Седмица преди крайния срок за внасяне на проекти в агроминистерството нито една браншова организация не е депозирала документи

10:03 | 23.11.11 г.
Липса на промоционални програми за български храни в Европа

Само седмица преди крайния срок, в който браншовите организации от агросектора могат да подават програмите си за представяне на български храни на европейския пазар през 2012 г., в Министерството на земеделието не е депозирано нито едно предложение, съобщиха за Investor.bg от ведомството.

Промоционалните програми се субсидират от Европейската комисия и националния бюджет в съотношение 50 към 30%, като останалата част се осигурява от самите браншови организации.

Целта на тези програми е чрез участия в международни изложения, дегустационни ревюта или други форми на реклама производителите на хранителни продукти да разширят пазарите си в или извън Европейския съюз.

От 2007 г. досега Еврокомисията е одобрила само две промоционални програми на български браншовици за представяне на храни в рамките на ЕС и една – извън пределите на общността.

Националната асоциация на млекопреработвателите и Съюзът на преработвателите на плодове и зеленчуци представят продукцията си в рамките на ЕС, като програмите им са с различна продължителност на изпълнение.

Извън пределите на ЕС вече втора година представят млечните си продукти и фирмите от другата браншова организация - Асоциацията на млекопреработвателите в България, чиято промоционална програма беше първата одобрена българска програма от Еврокомисията. Вече втора година бизнесът представя съвместно с кипърски производители млечни продукти в големите градове на Русия и Украйна.

И трите организации подготвяха своите програми в продължение на две години, тъй като процедурите за оценка са изключително тежки и с многобройни евроизисквания, обясниха представители от бранша. Затова пред Investor.bg хора от бранша изразиха съмнение, че България ще успее да подготви нови програми за представяне на продуктите си.

До 30 ноември кандидатите, които искат да се промотират в рамките на ЕС от 2012 г., трябва да депозират пълния набор от документи в Министерството на земеделието и храните. Еврозаконодателството предоставя възможност организациите да подават заявления два пъти годишно - тези през ноември кандидатстват за промоции в ЕС, а през април депозират програмите си организациите, кандидатстващи с програми в трети страни.

Експертите в агроминистерството не изключват вероятността да получат до 30 ноември предложения за промоционални програми, като основание за това им дават запитванията от две браншови асоциации, проявили интерес към тази форма на подпомагане от ЕС. На този етап от ведомството се въздържат да обявят организациите.

В края на октомври Еврокомисията въведе облекчения в процедурите, които целят да улеснят бизнеса при кандидатстването, припомниха от агроминистерството.

С последните промени Еврокомисията реши оценката за въздействието на храните върху човешкото здраве вече да се извършва не от европейските акредитирани служби, а от националните органи, компетентни да извършват съответните анализи.

Опростиха се и процедурите по плащане на гаранциите, отпадна задължителното представяне на договорите с организациите, предлагащи и изпълняващи програмите, както и тримесечното депозиране на отчета за изпълнение на програмите, е записано в промените на еврорегламентите.

Според бизнеса тези промени са обявени твърде късно, за да успеят да адаптират подготвяната документация, свързана с изработването на промоционалните програми.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 21:31 | 07.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още