IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Трябват ни общо 6 млрд. евро до 2020 г. за магистрали и скоростни пътища

Строителство на 7 магистрали и 7 скоростни пътища предвиждат изготвените от МРРБ "приоритети за изграждане на пътна инфраструктура до 2020", искаме кредити от ЕИБ

16:22 | 24.01.11 г. 5
Автор - снимка
Създател
Трябват ни общо 6 млрд. евро до 2020 г. за магистрали и скоростни пътища

Изготвените от експерти за близо 1 година „Приоритети за изграждане на пътна инфраструктура до 2020 г. за пътища с европейско значение“ предвиждат изграждането до 2020 г. на 7 магистрали (строителството на част от които е започнало) и 7 т. нар. скоростни пътища с 4 платна (или отговарящи на други изисквания, като непресичане със светофари и др.). 

Общата стойност на проектите по предварителни изчисления възлиза на около 6 млрд. евро. Това обяви в началото на презентацията на документа в Министерски съвет в присъствието на чужди дипломати министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев. Той поясни, че сега се дава началото на общественото обсъждане на документа, което ще продължи до края на февруари и след обмисляне на дадени препоръки и допълнения ще се доработи, като предвижданията са окончателното предложение да влезе за обсъждане в парламента през май.

Изграждане на автомагистрали с посочена индикативна стойност:

- "Тракия“ - дължина 117 км, стойност 248 млн. евро, срок на пускане в експлоатация изцяло – 2012 г.

- "Люлин“ - дължина 19,5 км, стойност 185 млн. евро, завършване – 15 май 2011 г.

- “Марица“ - за два от лотовете на обща стойност 209 млн. евро (основно средства по оперативна програма „Транспорт“) ще се направи избор на изпълнител до юни 2011 г., срок на изграждане изцяло – 2013 г.

- “Струма“ (с най-голямо значение според министър Плевнелиев) – четирите лота са с обща дължина 133 км и на обща стойност 1,15 млрд. евро. За два от лотовете (1 и 4) с обща дължина 32 км ще бъде избран изпълнител тази година и се предвижда да бъдат изградени до 2013 г. със средства по ОП “Транспорт“. Другите два лота, които са по-скъпи и по-сложни, се предвижда да бъдат изградени до 2015 г., като целта е това да стане чрез евросредства и заем от Европейската инвестиционна банка (ЕИБ).

- Калотина - София – дължина общо 75 км, стойност 405 млн. евро, пускане в експлоатация поетапно на участъци до 2015 г., като през 2013 г. ще е готова Западната дъга на София с дължина 8,6 км.

- “Хемус“ - дължина 286 км, стойност 1,3 млрд. евро, стремежът е да се построи главно чрез евросредства през следващия програмен период (2014-2020 г.), ще се търси и финансиране от ЕИБ и държавния бюджет. Участъкът Околовръстен път на София до гара Яна (8,5 км) с бюджет от 32 млн. евро се предвижда да започне да се строи през юни.

-„Черно море“ - обща дължина 110 км, стойност 450 млн. евро, стремежът е да се построи главно с евросредства по ОП „Транспорт“ през следващия програмен период (2014-2020 г.).

Изграждане на скоростни пътища за периода 2014-2020 г. с посочена индикативна стойност, като за всички стремежът е да се построят основно със средства по ОП „Транспорт“:

- Видин-Ботевград – обща дължина над 200 км, стойност над 200 млн. евро.

- Русе-прохода „Маказа“ (вкл. тунел под „Шипка“, който би могъл да се построи до 2015 г.).

- Русе-Шумен – дължина 105 км, стойност около 200 млн. евро.

- Гюешево-София – дължина 85 км, стойност около 220 млн. евро.

- Обходен път София-Кюстендил (преди планиран като магистрала „Рила“) - дължина 143 км, обща стойност 420 млн. евро.

- Варна-Дуранкулак – дължина около 100 км, стойност – 200 млн. евро.

- Пловдив-Асеновград – дължина 25 км, стойност 40 млн. евро (възможно е да се построи и до 2015 г. при наличие на средства).

Министър Плевнелиев обобщи, че ако се изпълнят плановете на правителството в областта на пътното строителство, то до края на мандата (средата на 2013 г.) ще има построени нови 288 км магистрали. Средствата за тях по ОП „Транспорт“ са общо около 1 млрд. евро.

За следващия програмен период (2014-2020 г.) според направените предварителни разчети ще са необходими за изграждане на пътища общо около 5 млрд. евро, като от тях 2,5-3 млрд. евро – за магистралите „Струма“, „Черно море“ и „Хемус“.

Основната работа на предвидената да бъде създадена до юни Държавна компания за стратегически инфраструктурни проекти ще е да се занимава през следващите близо 3 години именно с проектиране на лотове на тези магистрали, подчерта отново Плевнелиев. В компанията активно участие и роля се предвижда да имат експерти от ЕИБ, защото, по думите на министъра, те „имат опит“ при такива големи проекти.

Росен Плевнелиев добави, че при посещението преди дни у нас на президента на ЕИБ е договорено по принцип за следващия програмен период (2014-2020 г.) банката да отпусне кредит за осигуряване на националното съфинансиране на строителството на трите магистрали (предполага се, че ще бъдат одобрени за безвъзмездно финансиране до 80% по ОП „Транспорт“) - „Струма“, „Черно море“ и „Хемус“ - на стойност до 600 млн. евро.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 02:41 | 12.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

5
rate up comment 0 rate down comment 2
detonator
преди 13 години
Браво на Плевнелиев,само така!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
4
rate up comment 2 rate down comment 2
global_dj
преди 13 години
Моите уважения към теб, но както повечето хора и аз карам кола, и ми се налага да пътувам. Пътищата си остават приоритетни, не ставай смешен! Нямам желание да пътувам толкова с влак, и на искам да си троша колата всеки месец! При ЖП линиите проблема е друг, а и се работи по него - това че няма резултати налице, ви кара да си мислете, че министъра спял. БДЖ има огромна нужда от цялостна реформа, и после да се говори за инфраструктура, която има нужда от леко модернизиране, а при пътищата - строят ги, защото няма такива! Единствената държава сме, която главните й магистрали не са построени! Първо това, и после шибаното БДЖ!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
3
rate up comment 0 rate down comment 7
mapto
преди 13 години
В нормалните европейски страни приоритетът се измества от магистрали към ЖП транспорт. При нас приоритетите се определят от това кой министър работи (Плевенлиев) и кой спи (Цветков). А този, който се предполага, че трябва да контролира министрите само реже ленти и говори несвързано.
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
2
rate up comment 5 rate down comment 2
global_dj
преди 13 години
Абсолютно. Но реално погледнато, дори и 2/3 от това да се изпълни, ще е много добре, ще се промени облика на страната ни! Но проблема е, че много хора подценяват това....
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
1
rate up comment 5 rate down comment 2
FNM
преди 13 години
А дано се сбъднат тези планове. Тогава страната ще изглежда по доста различен начин!
отговор Сигнализирай за неуместен коментар
Финанси виж още