Половината мощности за преработка на маслодаен слънчоглед в България остават ненатоварени. Това заяви пред Investor.bg Яни Янев, председател на Сдружението на производителите на растителни масла и маслопродукти в България.
В страната има трима производители на олио с капацитет на мощностите над 300 тона на ден. От 100 до 300 тона на ден преработват около 15 компании, а най-многобройни са преработвателите с мощности до 100 тона на ден - между 40 и 50. Рафинериите могат да извличат цялата произведена за година суровина – около 1,3 – 1,4 млн. тона, но заради износа на слънчоглед приблизително половината капацитет остава ненатоварен, поясни Янев.
„Миналата година България беше на пето място в света по производство на слънчоглед, а се оформихме като най-големия износител“, коментира той.
Най-големият производител на слънчоглед – Украйна, е въвела експортни такси за семето, но не и за олиото. Така основните количества се преработват, а износът на слънчоглед е незначителен. Подобна била и политиката на Аржентина и Русия. Затова браншът очаква подкрепа от държавата, за да се увеличи натоварването на рафинериите в България, допълни Янев.
Прибирането на реколтата от рапица продължава. Добивите в различните региони варират, очаква да се достигнат поне миналогодишното ниво от 450 – 460 хил. тона, посочи той.
„В сравнение с миналата година цените се увеличиха сериозно. В момента се сключват сделки на нива 800 – 860 лв./тон. Миналата година цените бяха около 480 – 650 лв./тон“, каза Янев, като уточни, че цените в случая зависят от външните пазари. По негови данни почти 100% от рапицата се изнася.
Все още не е започнало прибирането на слънчогледа, но засега очакваме добра реколта. При благоприятни климатични условия е възможно да достигнем поне миналогодишните добиви – около 1,4 млн. тона, прогнозира Янев.


Паника заради еврото: Хората се страхуват от измами и скок на цените
Учениците в Германия скочиха срещу закона за военната служба
Варна отбеляза Никулден с молебен за здраве и рибен курбан (СНИМКИ)
ИАМА: Дипломатите да уточнят как танкерът Kairos е докаран в български води
300 бойци от 21 държави се включиха във финалния SENSHI лагер за годината
Биткойн опциите показват, че трейдърите се подготвят за крипто зима
Факторингът е трамплин за малкия бизнес при въвеждането на еврото
SpaceX ще предложи акции на вътрешни лица при рекордна оценка
Империята на китайските пристанища, част 5
Как чуждестранните автомобилни гиганти могат да се закрепят на китайския пазар
Топ 10 на най-устойчивите на ръжда коли на старо
Кога са изобретени електрическите прозорци
Новото AUDI E7X изобщо не прилича на... Audi
Мercedes реши близкото бъдеще на G-Class
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Затвориха Прохода на Републиката заради румънски камион
Времето утре: Валежите постепенно ще спират
Задействаха BG-АLERT в Бургаско, две реки преливат
Мелони иска закон, който "да се справи с джендър идеологията"
Почина Франк Гери, най-известният архитект на своето време