Ръководството на БДЖ и представителите на стачните комитети към железниците не успяха да се споразумеят днес по време на напрегнатите преговори, продължили три часа. И двете страни декларираха готовност за подписване на стачно споразумение, но до такова така и не се стигна.
Синдикалните лидери изтъкнаха, че не са изпълнени клаузи от стачното споразумение от март тази година. Според ръководството на компанията неизпълнена клауза е неизплащането на заетите в БДЖ на ваучери за храна и работно облекло на обща стойност 2,3 млн. лв., или на човек по 200 лв.
Председателят на борда на директорите на "Холдинг БДЖ" Владимир Владимиров каза, че ръководството има намерение да изпълни това задължение, макар и със закъснение. Той обаче подчерта, че общите забавени плащания на БДЖ към банки и доставчици са в размер на 280 милиона лева, като при плащанията към някои от банките забавянето е две години, а към доставчици пет години.
Изчисленията на БДЖ сочат, че среднодневните загуби при пътническите превози са 100 хиляди лева, а при товарните има увеличение на разходите средно с 20 хиляди лева на ден.
Другият препъникамък беше въпросът за подписването на колективния трудов договор. От синдикатите настояват той да се подпише в същия вид, какъвто е този от 2009 г. и да важи за срок от две години.
Изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“ Йордан Недев коментира, че ръководството ще се опита да изпълни голяма част от социалните искания в този договор, но за други няма обективна възможност, поради липса на средства. Беше посочено, че ако се изпълнят всички социални искания на синдикатите, при персонал от 12 хиляди души в компанията, ще трябва да се платят 40 милиона лева над планираните.
Недев подчерта, че според група клаузи от предишния колективен договор, синдикатите имат право пряко да се месят в управлението на дружеството, като само с тяхно писмено разрешение могат да се уволняват синдикални членове, дори те да са извършили дисциплинарни нарушения. Освен това синдикатите искат да имат представител в съвета на директорите в БДЖ.
Ръководството обаче не е съгласно с тези клаузи. Мотивът е, че в крайна сметка отговорност за управление на дружеството носи ръководството и това е пряка намеса в управленските функции.
Оживени спорове днес предизвика и въпросът за започналите съкращения в БДЖ. Синдикалните представители подчертаха, че този въпрос трябва да бъде съгласуван с тях и това е записано в споменатото стачно споразумение. Но ръководният екип на БДЖ отговори, че съгласие на синдикатите се иска само при съкращения на персонал, докато в случая вече 800 човека са се съгласили да напуснат доброволно работа, като им бъдат изплатени шест работни заплати.
В крайна сметка след съвещание синдикатите предложиха преговорите да продължат утре сутринта в 10 часа, като ще се разглеждат две основни точки – забавеното изплащане на ваучерите на заетите и подписването на нов колективен трудов договор.


Фратрия завърши годината с победа
Връчиха наградите „Доброволец на годината“ във Варна
19-годишен шофьор кара с 300 км/ч в София (ВИДЕО)
Призът „Спортист на Варна“ ще бъде връчен на 16 декември
EV стигат точка на необратимост през 2026, Европа и Китай ще се интегрират
САЩ: Европа рискува да бъде заличена, ако не се промени
Българската икономика нараства стабилно през третото тримесечие на 2025 г.
Природните бедствия са довели до силен ръст на имуществените застраховки у нас
ЕС търси Меркосур, за да се конкурира със САЩ и Китай, но предлага малко
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Интензивни дъждове утре, на места и с гръмотевици
Детайлите на разследването за корупция в Украйна, водено от полицията, са като от драма на HBO
Ретроградният Меркурий приключи, 5 зодии си връщат късмета
В Китай: Брижит Макрон посети гигантска панда, родена във Франция
Трима са загинали при катастрофа край търговищкото село Дралфа