През изминаващата 2012 година компаниите в България са насочили от 3 до 5% от бюджетите си за инвестиции в създаване на иновативни продукти, за да развият своята конкурентоспособност. Размерът на вложените средства в иновации не е много по-малък в сравнение с този във водещите европейски и световни икономики.
Това каза за Investor.bg Руслан Стефанов, директор на Център за изследване на демокрацията по повод на инвестиционите политики на бизнеса, насочени към иновациите, след като взе участие във форум "Иновации и конкурентоспособност".
Стефанов посочи, че в период на криза фирмите в страни като Китай и Сингапур могат да си позволят да заделят дори над 10% от бюджета си за иновации. Някои по-малки европейски икономики, като тази на Швейцария например, също има традиции да влага значителни суми в нови производства, продукти и методи на работа. Но българската икономика е със значително по-малки мащаби и в този смисъл вложенията в иновации у нас никак не са малки.
„Има значителна разлика в мащабите на производствата у нас и в другите европейски страни. Една средно голяма компания в България е от 10 до 15 пъти по-малка от една средно голяма европейска. Въпреки това разликата в размера на вложенията в иновации в Европа и у нас не е драстична“, поясни Стефанов.
„През 2010 г. беше абсолютното дъно и тогава инвестиции почти не бяха правени, особено в иновации. След този период се наблюдава едно раздвижване, което е нужно на българската икономика, която без иновации няма как да бъде конкурентоспособна", коментира той.
Прогнозата на икономиста е, че през 2013 година българският бизнес ще прави все повече инвестиции в иновации. А също така много нови чуждестранни фирми ще изберат да инвестират в България през новата година.
През 2012 г. фирмите у нас са инвестирали най-вече в технологично обновяване на производството заради внедряване на иновативни методи на работа. Компаниите са вложили средства и в оптимизиране на процесите на работа, както и в изграждането на различни нови маркетинг и рекламни стратегии, посочи Стефанов.
Той обясни, че изострената конкуренция в световен мащаб стимулира компаниите все повече да работят в посока производствата, продуктите и услугите, които предлагат, да стават все по-иновативни. Това рефлектира пряко и на бизнеса в България, който се стреми да бъде конкурентен и да се развива достатъчно ефективно, смята икономистът.


Оперираха Здравко от "Ритон"
Изтеглиха жребия за световното по футбол през 2026 г. Вижте всички групи
Спасители във Варна извадиха немска овчарка от 25-метров кладенец
Проблемите с водата в Аврен продължават
През 2024 г. България e сред най-засегнатите държави в ЕС от горски пожари
Защо противоборството между Китай и Япония расте
Какво представлява T-Dome системата на Тайван и може ли да парира китайски атаки
Биткойн към $50 000 и злато към $5 000? Ще се върнем ли към нормалното в 2026 г.
Как Украйна да получи замразените милиарди на Русия
Netflix купува Warner Bros. за $72 млрд. в брой и акции
Как влияят на мощността диаметърът на цилиндрите и ходът на буталата
Бизнесмен организира погребение за късметлийската си кола
Уникална Toyota Mega Cruiser от 1996 година отива на търг
Tesla намали цената на Model 3 в Европа
Рембранд, Вермеер или Ван Гог – изберете сами
Защо Джордж Клуни се ядосал на Брад Пит в далечната 1991 г.?
Кейт Мидълтън впечатли с най-голямата си тиара досега
5 храни, които „събуждат“ женските хормони
Политическите кампании вече и в TikTok, манипулациите там са лесни
Индийска анимация: Путин и Моди се возят на мотор и крадат шапката на Тръмп ВИДЕО