Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) отмени като незаконосъобразно решението на Агенцията "Пътна инфраструктура" за откриване на обществената поръчка за модернизация на съществуващото трасе София – Калотина.
В своето решение антимонополният орган посочва, че пътната агенция е поискала от участниците гаранции за обезпечаване на авансово плащане към изпълнителя, което е предвидено като възможност в процедурата. Подобни гаранции не са вписани в Закона за обществените поръчки и не са изрично изискуеми с нормативен акт.
Иначе агенцията е обезпечила в съответствие с изискванията на закона изпълнението на премета на поръчката посредством изискана гаранция за изпълнение, пише още КЗК.
От Комисията посочват, че искането за гаранции за обезпечаване на авансово плащане е недопустимо и противоречащо на разпоредбите и смисъла на закона. Размерът на поисканата гаранция е 10% от общата цена по договора за обществената поръчка с ДДС. Този размер значително надскача изискуемите законоустановени доказателства за икономически и финансови възможности и необосновано ограничава участието на лица в обществената поръчка, отбелязват от Комисията.
Нещо повече – гаранцията трябва да бъде издадена от банка с „добра репутация“, записала е още АПИ в документацията по търга. Не е ясно как ще бъде преценявана репутацията на банката на етап избран за изпълнител участник, заявяват от КЗК.
Проучването на обявената обществена поръчка е установило и че възложителят необосновано е разширил кръга обстоятелства, които лицата по чл. 47, ал. 4 от ЗОП, а именно съдружниците в различните видове търговски дружества по смисъла на Търговския закон, следва да декларират.
КЗК установява и няколко дискриминационни точки в документите по тръжната процедура. Направено е допълнение в документацията относно носимоспособността на пътната конструкция „от 11.5 тона на ос, с габарит не по-малък от Г9“, което от регулатора оценяват като дискриминационно, тъй като ограничава необосновано кръга участници в процедурата, които не могат да докажат носимоспособност точно и единствено в размер на 11,5 тона на ос, което е в разрез с разпоредбите на ЗОП.
КЗК не споделя виждането на пътната акенция, че така заложено изискването има пояснителен характер и счита, че твърдението на жалбоподателя за дискриминационно условие е основателно.
От Комисията също така приемат за дискриминационно и противоречащо на ЗОП и изискването на възложителя за „водещ проектант по част „геодезия” с призната и легализирана диплома по реда на Закона за висшето образование. Не става ясно защо възложителят изисква конкретно по отношение на ключовия специалист „инженер по геодезия" да бъде приложен регламентирания в ЗВО ред за признаване и легализиране на дипломи от чуждестранни висши учебни заведения, тъй като по отношение на останалите ключови специалисти не е указано същото.
Заложеното изискване необосновано ограничава участието на лица в процедурата, тъй като процедурата по легализиране би отложила значително във времето представянето на дипломите в установения срок за представяне на документите за подбор на участниците, посочва още регулатора.


„Ангели на пътя“ със сигнален сигнал за КАТ - Варна (СНИМКИ)
Почина основателят на една от големите вериги хранителни магазини у нас
Гуцанов праща социалните по наводнените места в Бургаско
Цолов завърши 12-и в Абу Даби
Откриха 8 кг марихуана при спецоперация в Бобов дол
Възраждането на бойните кораби в Европа връща на мода британските корабостроители
Нобеловият лауреат за мир може да получи награда си лично, но рискува много
JPMorgan: Европа има „реален проблем”
Лидерите на Франция, Германия и Великобритания се срещат със Зеленски в понеделник
В Испания и Италия банките са двигател на дълго чакан възход на акциите
Десетте ветерана на европейските пазари
Кои китайски марки ще изчезнат от Eвропа?
Kia показа дизайна на бъдещето си
Toyota се завръща във Ф1
BMW превъртя играта: Тествахме новото iX3
Рецептата Dnes: Запържени скариди със зеленчуци
Бургунди и бордо – най-актуалната тенденция за сезон есен-зима 2025
Занаятът носи радост, когато надмине очакванията
НОИ даде зелена светлина на бюджета на ДОО за 2026 г.
Блокада за камионите: Затвориха Кулата и Илинден