IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec

Новият Закон за обществените поръчки е готов

Електронизация и изравняване на праговете, под които не се налага провеждането на търгове, с тези в ЕС са разписани в текстовете

08:30 | 10.04.15 г.
Новият Закон за обществените поръчки е готов

Възложителите могат да поискат и офертите да бъдат представени под формата на електронен каталог или да включват електронен каталог.

Всички процедури за възлагане на обществени поръчки, провеждани от централен орган за покупки, се провеждат чрез използване на електронни средства за комуникация, пише в законопроекта. Група от възложители може да вземе решение за създаване на централен орган за покупки. Централни органи за покупки за нуждите на общините се създават с решение на съответните общински съвети по предложение на кметовете на общини.

Възложители, кандидати, подизпълнители

Дава се възможност на възложителите да ползват консултанти при подготовката на процедурите. Възложителите трябва и да обяснят защо не са разделили поръчката на обособени позиции в обявлението. Ако пък има обособени позиции, те трябва да определят предмет, стойност и обем на всяка позиция.

Министерският съвет ще получи правото да може да определи области, в които обществените поръчки задължително се разделят на обособени позиции.

Възложителите ще могат да искат и варианти в офертата, както и да отстраняват изпълнители, които са сключили споразумения с други лица с цел нарушаване на конкуренцията и тези споразумения са установени с акт на компетентен орган.

Що се отнася до икономическите критерии при избора на кандидатите, за минималния оборот се предлага да не надхвърля два пъти прогнозната стойност на поръчката. Сред икономическите критерии попада и застраховка „професионална отговорност“, освен различни сертификати за качество, както и доказателство за разполагаемост с технически и човешки ресурси.

Кандидатите в процедурите ще могат да се позоват на капацитета на трети лица, ако е целесъобразно за конкретната поръчка, като ще доказват как тези трети лица са поели задълженията си към работата. В офертите си участниците в търговете ще посочват и избраните от тях подизпълнители и дела от поръчката, който смятат да им възложат. Този дял не бива да надхвърля 30 на сто.

Възложителят ще може да изисква смяна на подизпълнител, ако той не отговаря на поставените условия. Възложителите ще могат и директно да плащат на подизпълнители, но при издадено становище на основния изпълнител на поръчката.

Комисиите за оценка на офертите трябва да включват един юрист, а при оценка на технически показатели – поне трима съответни специалисти.

Обжалване

Жалбите в Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) срещу решения, действия или бездействия на възложителите няма да спират тръжните процедури, освен ако не са срещу решението за определяне на изпълнител и освен ако не е поискана временна мярка „спиране на процедурата“.

По искане на възложителя КЗК ще може да допуска и предварително изпълнение на процедурата, въпреки подадена жалба, за да се осигури животът или здравето на гражданите, да се защитят особено важни държавни или обществени интереси, включително такива, свързани с отбраната и сигурността, или ако от закъснението на изпълнението може да последва значителна или труднопоправима вреда.

Върховният административен съд (ВАС) ще се произнася по жалбите срещу решения на КЗК в срок до един месец от получаване на жалбата, решенията се предвижда да са окончателни.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
Последна актуализация: 06:25 | 14.09.22 г.
Специални проекти виж още

Коментари

Финанси виж още